Вхiд
Головна / Суспільство

Ужгород має шанси стати першим містом в Україні, де буде досягнуто нульової смертності на дорогах

4-11-2016, 12:00

Ужгород має шанси стати першим містом в Україні, де буде досягнуто нульової смертності на дорогах


І це не утопія, переконують представники громадської організації Vision Zero Віктор Загреба й Андрій Коман, які на запрошення міського голови Богдана Андріїва побували в Ужгороді. Вони оглянули стан інфраструктури нашого міста і провели цього тижня в міській раді «круглий стіл» із безпеки дорожнього руху. Впродовж 2015 року, за даними активістів, в Ужгороді загинуло внаслідок ДТП 5 осіб, тому нульової смертності на дорогах Ужгорода досягти цілком реально.

Перед проведенням круглого столу «Безпека руху та зменшення смертності на дорогах до нульової відмітки» Віктор Загреба й Андрій Коман спільно з працівниками патрульної поліції та радником міського голови на громадських засадах Маріанною Собран оглянули вулиці міста, зокрема ділянки, які за статистикою є найбільш аварійно небезпечними.


Як прокоментував Віктор Загреба, вони по-науковому підходять до безпеки руху, аналізують ситуацію, вивчають фактори ризику, обставини, які призводять до ДТП, і допомагають містам розв’язати цю проблему. Ужгород з іншими містами вони ще не готові порівнювати, адже це своєрідний ознайомчий візит, тому висновки поки що робити зарано.

На початку зустрічі, яка відбулась у сесійній залі, міський голова привітав гостей і подякував їм за те, що знайшли можливість узятися до вивчення ситуації в Ужгороді. Проблеми з безпекою на дорогах міста є, і влада, безперечно, прагне їх розв’язати, тому поради фахівців є дуже доречними, сказав Богдан Андріїв.

У дискусії взяли участь керівник управління патрульної поліції в містах Ужгороді та Мукачеві Юрій Марценишин, головний архітектор Ужгорода Олег Боршовський, в. о. директора департаменту міського господарства Оксана Пайда, начальник відділу транспорту, державних закупівель та зв’язку міської ради Петро Бобик, інші працівники міської ради, а також представники громадських організацій, маломобільних груп тощо.

Віктор Загреба й Андрій Коман розповіли про проекти з безпеки дорожнього руху, які вже вдалося реалізувати в їхньому рідному місті Івано-Франківську та в інших містах України (працювали також у Дніпрі, Долині, Павлограді тощо), повідомили, що в роботі використовують найкращі західні практики, котрі довели свою ефективність у різних країнах, а тепер починають запроваджуватися і в Україні.

За словами Віктора Загреби, коли поставити запитання, хто винен, що на вулицях гинуть люди, то відповідей багато – від поліції, місцевої влади до керівництва держави. Однак ніхто не визнає, що саме він конкретно за це відповідає.

«Відповідальними є ви, – кажуть представники Vision Zero і пояснюють: – Ви – це громада. Ви – це міська рада і виконком (ваші уповноважені інституції). Ви можете зробити багато, не чекаючи змін із Києва».

Про те, що робиться у цьому напрямку в місті, розповіли Оксана Пайда і Олег Боршовський. Як зазначалося, міська влада робить багато для покращення інфраструктури. Хоч і недостатньо – це розуміють і визнають.

Тепер в Ужгороді проводять капітальні ремонти дорожнього покриття на центральних вулицях міста. Це великий обсяг робіт, виконується все не так швидко, як би хотілося, але дороги оновлюються. Без інвентаризації інженерних мереж капітальні ремонти не проводять, залучають газовиків, енергетиків, працівників «Водоканалу» – таким чином комплексно підходять до капремонтів. Уперше за багато років у місті нанесено понад 30 кілометрів дорожньої розмітки, суттєво поліпшено вуличне освітлення, яке також є важливим для безпеки руху, встановлено світлодіодні знаки пішохідних переходів, зокрема лише цього року – насамперед біля навчальних закладів №№ 17, 20, 13, 7, ДНЗ на вулиці Василя Комендаря (Джамбула), а також на вулиці Минайській навпроти «Осетії» і «Сільпо». У 2016 році закуплено й установлено понад 100 дорожніх знаків, виділено і додаткові кошти на 56 дорожніх знаків (основні знаки – «Перехрестя», «Дати дорогу», «Пішохідний перехід» тощо), які встановлять ще до кінця цього року. Враховуються й інтереси маломобільних груп населення, зокрема за останніми проектами ремонтів доріг заплановано похилі спуски, а на самому переході – встановлення тактильної плитки, аби полегшити перехід незрячим.

Чимало планів і на наступний рік: розробляється проектно-кошторисна документація на ремонт дорожнього покриття на 4 в’їздах до Ужгорода, вивчається питання нового освітлення на одній із найнебезпечніших ділянок на вулиці Минайській, де часто стаються ДТП (планується встановлення П-подібної конструкції, яка буде освітлювати пішохідний перехід), на світлофорних об’єктах, установлених не на перехрестях, опора буде світитися кольором світлофора, щоб було здалеку видно.

Юрій Марценишин навів деяку статистику за час, відколи патрульна поліція працює в Ужгороді, – 29 листопада вже виповнюється рік. Зокрема, на 1 жовтня 2016 року в Ужгороді зафіксовано 577 ДТП, з них 81 ДТП із потерпілими – троє загинуло і 76 осіб зазнали травм. Основними причинами ДТП є порушення правил маневрування, недотримання безпечної дистанції, керування у нетверезому стані тощо. Також керівник Управління патрульної поліції повідомив, що в місті є 12 аварійно небезпечних місць, де найчастіше стаються ДТП. Для безпеки напрацьовують, спільно з міською радою, застосування сучасних технологій, світлодіодних дорожніх знаків тощо. Через значний обсяг ремонтних робіт у місті іноді виникає невеликий автомобільний хаос. Однак немає в цьому провини ні патрульної поліції, ні влади – рух десь доводиться обмежувати, десь перекривати, тому Юрій Марценишин попросив водіїв із розумінням ставитися до тимчасових незручностей. Він наголосив, що питанням безпеки дорожнього руху приділяється велика увага, зокрема в управлінні діє сектор безпеки дорожнього руху і двоє людей безпосередньо опікуються цими питаннями, вони є членами транспортної комісії міськради.

Представники громадської організації Vision Zero запевняють, що нульова смертність у ДТП – не утопія. На рівні держави поки що жодна країна Європи цього ще не домоглася, а ось на рівні міст це вже дійсність – понад 500 міст Європи цього вже досягли. Активісти вірять, що це реально і для міст України. Вони закликають ставити саме таку мету – не зниження смертності на кілька відсотків, а зведення її до нуля. На вулицях міст не повинні гинути люди – це тверде переконання представників громадської організації Vision Zero.

В Україні всі нарікають на погані дороги – мовляв, саме тому в нас багато смертей у ДТП. Віктор Загреба навів як приклад трасу «Київ – Чоп». Багато хто скаже, що це дуже хороша магістраль – рівна, має гарну розмітку, нею можна швидко їхати. Проте статистичні дані свідчать: кожні 4 кілометри на цій дорозі гине людина. І протилежний приклад: дуже погана, розбита дорога. З погляду безпеки – нею будуть їхати повільно і, найімовірніше, на ній не буде жодного смертельного випадку. Але обидві ці дороги погані, просто – погані по-різному. Бо якісна дорога – це рівна дорога плюс безпечна дорога.

Як пояснює Андрій Коман, одним з основних правил у їхній роботі є спроба ліквідувати подвійне трактування можливості використання міської інфраструктури. Він пояснив це на прикладі паркування автівок, що є проблемою всіх українських міст. Слід раціонально використовувати проїжджу частину, і часто для того, щоб удосконалити дороги, не потрібні великі кошти – варто просто розумно нанести розмітку і правильно встановити дорожні знаки.

Представники організації наголосили, що пропагують основні речі, на яких має будуватися система менеджменту безпеки на дорогах, починаючи з наукового підходу (збір, аналіз даних, дослідження, аналітика, стратегія) і закінчуючи самою інфраструктурою, тобто впровадженням конкретних заходів, які впливають на безпеку дорожнього руху. Визначити проблематику доріг кожного міста, встановити «діагноз» і призначити «лікування», насамперед через зміни в інфраструктурі, які не потребують особливо великих капіталовкладень, – такий «рецепт» активістів.

Приєдналися до розмови і присутні на «круглому столі». Громадська активістка Людмила Лівак навела показовий приклад зі власного досвіду. Коли вона працювала на заводі «Ядзакі», на підприємство приїхали представники відомого виробника автомобілів – німецького «Фольксвагена». 80% витрат у цього підприємства йде на розробку та вдосконалення системи безпеки в автомобілях. Іноземні гості були просто шоковані, коли дізналися, що наші кермувальники купують за 5 гривень «заглушку» для ременів безпеки.

На важливості встановлення в місті болардів (обмежувальних стовпчиків) акцентував громадський активіст, журналіст Віталій Глагола, який продемонстрував розроблені ще раніше макети (вони, до речі, за своїм дизайном чудово вписуються в історичну частину міста). Він звернув увагу на те, що боларди насамперед відгороджують пішохідні зони і тротуари від автомобілів, а це не дає «нечемним» водіям паркуватися на них; крім того, боларди виступають свого роду захистом для пішоходів. На жаль, боротьба з недобросовісними водіями за допомогою знаків обмежень та поліцейських відчутних результатів не приносить.

Громадська діячка, радниця міського голови Ужгорода на громадських засадах Маріанна Собран, яка, власне, й була ініціаторкою приїзду до нашого міста представників Vision Zero, виступила з пропозицією розробити і затвердити на міському рівні стратегію нульової смертності на дорогах Ужгорода. Це, на думку пані Маріанни, повинен бути цілий комплекс заходів, шо буде мати як короткострокові цілі, так і середньо- та довгострокові. Тепер у місті активно ремонтують дороги, тротуари, триватимуть роботи і наступного року. Тож їх необхідно розумно проектувати, щоб вулиці були максимально комфортними для всіх учасників дорожнього руху, переконана Маріанна Собран.

Після дискусії присутнім навели деякі промовисті цифри. Волонтери-студенти, яких представники Vision Zero долучили до роботи, 2 години працювали на вулицях нашого міста – визначали, як водії користуються пасками безпеки. Вибірка – 1374 водії в чотирьох різних місцях Ужгорода. З’ясувалося, що користуються пасками безпеки лише 11,1% ужгородських кермувальників. Хоч питання ременів безпеки – це не питання інфраструктури і не питання до міської влади. Це те, що повинен робити кожен в автівці – і водій, і пасажири, адже ремінь безпеки знижує ризики травмування чи смерті наполовину.

Водночас волонтери знімали, хто їде з телефоном у руках. За їхніми даними, в той момент, коли машина проїжджала місце дослідження, 13% водіїв розмовляли по телефону. А телефон – це великий фактор ризику, бо відвертає увагу водія від дороги. Насправді ж ця цифра є суттєво більшою, кажуть представники громадської організації Vision Zero. Детальний звіт про перебування в нашому місті вони пообіцяли надіслати вже незабаром.

Олександр РОЗУМНЯК


коментарі
Залишити коментар
    Имя
    Почта
    оновити, якщо не видно коду