Вхiд
Головна / Політика

Михайло Товт: «мовні» законопроекти можуть призвести до загострення міжетнічних відносин в Україні

20-03-2017, 15:37

Михайло Товт: «мовні» законопроекти можуть призвести до загострення міжетнічних відносин в Україні

Затверджений ВРУ у першому читанні законопроект "Про державну мову" звужує припустимий «простір» використання мов нацменшин, обмежує можливість одержання освіти мовами національних меншин рівнем початкової освіти та звужує територію можливості одержання освіти мовами меншин територією їх компактного проживання.

Про це заявив старший науковий співробітник Інституту держави і права ім. В.М. Корецького НАН України, кандидат юридичних наук, почесний голова Демократичної спілки угорців України Михайло Товт у коментарі Voloshyna.org.ua, коментуючи ситуацію з можливим прийняттям «мовних» законопроектів.

"Особлива занепокоєність у середовищі національних меншин викликана законодавчими пропозиціями, що містяться у законопроектах, покликаних регулювати суспільні відносини в мовній сфері, які були подані народними депутатами України до Верховної Ради України у грудні 2016 р. – січні 2017 р. (Йдеться про проекти законів: «Про мови в Україні» № 5556 від 19.12.2016 р. (у подальшому Законопроект № 5556); «Про функціонування української мови як державної та порядок застосування інших мов в Україні» № 5669 від 19.01.2017 р. (у подальшому Законопроект № 5669) та «Про державну мову» № 5670 від 19.12.2016 р. (у подальшому Законопроект № 5670 - ред.). Така щільність законотворчої активності пов’язується з здійсненням впровадження Конституційним Судом України у справі про конституційність Закону України «Про засади державної мовної політики».

Вірогідно, автори законопроектів намагаються завадити утворенню правового вакууму, що може виникнути у разі визнання КСУ вказаного Закону неконституційним. У запропонованих законопроектах містяться додаткові, по теперішній час невідомі законодавству України обмеження щодо умов використання мов меншин, звужуючи припустимий «простір» їх використання, наприклад, не перешкоджанням розвитку і функціонуванню української мови як державної мови (част.11 ст. 2 Законопроекту № 5556).

У цьому ж законопроекті пропонована норма ст. 16 фактично:

1) скасовує гарантію ст. 53 Конституції України щодо навчання рідною мовою;

2) обмежує можливість одержання освіти мовами національних меншин рівнем початкової освіти;

3) звужує територію можливості одержання освіти мовами меншин територією їх компактного проживання;

4) заперечує можливість одержання професійної і вищої освіти мовою національної меншини.

У всіх названих законопроектах використання мов меншин в громадському житті припускається лише на рівні базових адміністративно-територіальних одиниць (село, селище. місто); відповідно до ст. 21 законопроекту № 5669, особам, які належать до національних меншин, у державних і комунальних закладах освіти забезпечується право тільки на вивчення рідної мови, але не навчання рідною мовою", - розповів Товт.

Також науковець вважає, що новий законопроект створює нездійснені умови для використання мов меншин у суспільному житті та пропонує сумнівні з огляду на міжнародно-правові імперативи визначення понять корінних народів і національних меншин.

"Встановлюються нові, здебільшого нездійсненні умови для використання мов меншин в суспільному житті (адміністративна діяльність, освіта, громадські послуги, культура тощо). Так, відповідно до положень част. 3 ст. 8, част. 6 ст. 9, част. 3 і 4 ст. 11, част. 2 ст. 12 Законопроекту № 5556 це стане можливим лише у тих населених пунктах, в яких не менш ніж третина жителів відносить себе до відповідних корінних народів або національних меншин.

Причому ці населені пункти повинні бути визначені окремими законами; для набуття такого права слід зібрати підписи не менш ніж 30 % мешканців даного населеного пункту (част. 5 ст. 2: Законопроекту № 5669). Пропонуються сумнівні з огляду на міжнародно-правові імперативи визначення понять корінних народів і національних меншин, та мови корінних народів і національних меншин (част. 1 і 2 ст. 4 Законопроекту № 5556); визначання мов національних меншин іноземними мовами (част. 2 ст. Законопроекту № 5669)", - каже Товт.


коментарі
Залишити коментар
    Имя
    Почта
    оновити, якщо не видно коду