Редакція сайту отримала ексклюзивне право на публікацію первісного варіанту тексту до альбому «Адальберт Ерделі. Шаржі», написаного журналістом, дослідником творчості великого закарпатського митця Михайлом ФЕДИНИШИНЦЕМ, у первісному його вигляді.
Пояснимо, про що йдеться. У підготовленій для альбому статті Фединишинця з підрозділами - Передмова, Середмова, Післямова йшлося про особисте сприйняття творчості Ерделі, а також багаторічне знайомство, спілкування з його вдовою Маґдалиною. Під час редакторської підготовки до видання альбому текст, запропонований Михайлом Фединишинцем, значною мірою був скорочений. Однак він не втратив свого пізнавального значення. З люб'язного дозволу автора пропонуємо цей текст у трьох частинах, відповідно до первісного задуму автора.
частина І. Передмова
Коли родинний аспект стає визначальним
Якби не величезні виноградники моїх діда-терапевта й бабки-педагога Іштвана й Бланки Мейсарошів у Середньому, що на Ужгородщині, якби не їхні пивниці з чудовим вином, якби не дідова гостинність, комунікабельність і потяг до чарки, то й власником шаржів Адальберта Ерделі, які в Ужгороді майже півстоліття ревно зберігала його дружина Магдалина, був би не я, а хтось інший. А ланцюгова реакція така: у 40-х і на початку 50-х років Бийло-бачі кілька разів приїздив до мого діда по вино, розрахувавшись трьома картинами – двома пейзажами і натюрмортом. У 70-ті роки банальні пейзажі бабка подарувала своїй старшій доньці Емеке, тобто моїй тітці, натомість нашвидкуручний натюрморт «Польові маки» - доньці Ілоні, тобто моїй мамі. Натюрморт кільканадцять років висів у моїй кімнаті. Завдяки і польовим макам у двох скляних вазах я виплекав у собі ледь не феєричне ставлення до Ерделі. Його ім»я діяло на мене магічно й тому, що мій творчий світогляд формувався в письменницькій родині, де часто обговорювалися літературні й мистецькі проблеми, велися дискусії.
Аксіома: нічого в світі не відбувається випадково – усі є-сьме під Богом. З іншого боку, як стверджували видатні філософи, на стиці випадковостей виникає закономірність. Так сталося, що одного липневого дня 1999 року ми з фотографом Михайлом Дороговичем завітали на чергову виставку крайових митців-світил у Художній музей ім. Йосипа Бокшая. Перед геніальним пророчим полотном Адальберта Ерделі «Автопортрет. ХХ століття» я просто так зронив фразу, що він – мій найулюбленіший художник. «Та ось тут, неподалік, живе його дружина Маґда», - відреагував приятель. Я глибоко здивувався. Чому – здогадатися легко. Але через кілька днів у мене в голові все стало на свої місця. Виявилося, що різниця між подружжям була аж 25 років. Утім головне те, що в першій розмові зі мною 83-річна Магдалина Ерделі випадково згадала Пішту Мейсароша, котрий одного разу першим прибіг до митця у лікарняну палату. Я перебив вдову, радісно зауваживши, що йдеться про мого діда по маминій лінії. Пані Маґдушка ніби просвітліла і розсміялася. «Йой, то був фіґлярний чоловік!» - звисновкувала.
Відразу акцентую: достеменно переконаний, що саме цей родинний аспект став визначальним, сильно несучи мене в подальших стосунках з Ерделійкою. Я чи не щотижня обідав у вдови, пив каву з ерделівської філіжанки. Жінка прив'язалася до мене, можливо, тому, що ніколи не мала дітей, можливо, в мені вона побачила свого уявного сина.
За безконечними спогадами про чоловіка безпосередня пані Маґдушка розповіла й кілька пригод, які стосувалися мого діда. Найколоритніша: ідучи пізнього вечора з якоїсь гостини п'яним додому, дід зупинився під деревом помочитися; не втримавшись на ногах, упав на спину і так продовжував пішати через себе. Компанія насміялася досхочу. Ось і так дід зблизив нас із Ерделійкою, посприяв втертися до неї в довіру. Що прикметно: вдова пам'ятала дві картини, дані Ерделі моєму дідові в обмін на вино. Хай там як, але одного - вже серпневого - дня пані Маґдушка принесла з іншої кімнати три блокноти з малюнками Ерделі, серед котрих домінували шаржі. Принесла з натяком, чи не купив би я їх. Я зрозумів, що мені пощастило і що не можна втрачати шансу.
Другу і третю частини роздумів автора див. тут Як я йшов ... до Ерделі. Частина ІІ, а також тут "Як я йшов ... до Ерделі. Частина ІІІ"
Довго просторікувати – мало слухати, але врешті за 12 блокнотів, чимало фотографій, кілька листів, ескізів, документів я залишив ув Ерделійки сім-вісім своїх зарплат. Як на сповіді: з одного боку - так, це коштувало у рази більше, але, вибачте, я і близько не мав таких грошей, натомість з другого – це все доволі умовні речі. Двічі-тричі я платив за формулою, цитую пані Маґдушку, «кілько даш – тілько й буде».
Зрештою, Бог свідок, що коли Ерделійка вже загинала захмарні, а то і космічні ціни чи за картину, чи за щоденник, чи за бозна-що, то наша торгівля високим і вічним припинилася.
Михайло МЕЙСАРОШ,
мистецтвознавець-початківець
Про презентацію альбому шаржів А. Ерделі див. на сайті - (Невідомий Ерделі - гумористично-сатиричний явився сьогодні шанувальникам у вигляді книги-альбому.