Люстрація згідно закону

В парламенті зареєстровано проєкт закону, яким автори пропонують змінити закон “Про очищення влади”. Таким чином розширивши коло тих українців, яким заборонять працювати в органах державної влади та в органах місцевого самоврядування.

Кого стосуватиметься ця заборона у випадку ухвалення законопроєкту та чи не дискримінує він потенційних держслужбовців, – дізнавалась журналістка 24 каналу.

Після революції Гідності Верховна Рада ухвалила закон “Про очищення влади”, який в народі більш відомий як люстраційний. Згідно з цим документом, з державної служби звільнялись ті, хто працював на керівних посадах за часів президентства Віктора Януковича. Тоді таке рішення більшість українців схвально сприйняла, адже всі знали про рівень корумпованості високопосадовців.

Читайте також Яку компенсацію заплатить Україна люстрованим чиновникам за рішенням ЄСПЛ

Щоправда, ще до ухвалення закону юристи-міжнародники, попереджали про високу вірогідність поновлення на посадах звільнених. Закон виписаний не дуже добре, тому Європейський суд з прав людини стане на бік звільнених.

Неоднозначно висловилась щодо закону про очищення влади і Венеційська комісія. Проте, закон ухвалили і він почав діяти. Тисячі працівників було звільнено.

Як і передбачали юристи-міжнародники, більшість звільнених звернулась до ЄСПЛ, який став на їх бік і тепер Україна повинна виплатити цим людям чималі компенсації.

Депутати внесли в Раду доповнення до закону про люстрацію /Фото 24 каналу

Власне, навіть голова Верховної Ради Дмитро Разумков визнав, що не підтримує люстрацію. Адже під неї потрапила велика кількість людей, які були ефективними і “не були замазані” у гучних скандалах. На його переконання, відповідальність має бути персональною і людей, які замішані в корупції потрібно саджати, а не звільняти.

  • Проте, нещодавно на сайті Верховної Ради з’явився проєкт закону про внесення змін до закону “Про очищення влади” (щодо недопущення зовнішнього впливу на інтереси держави).
  • Рекомундуємо Люстровані чиновники часів Януковича можуть поновитися на посадах: деталі
  • Як розповідає керуючий партнер ЮК Winner Ігор Ясько, цим законопроєктом пропонується обмеження права на зайняття посад окремим громадянам України, які у минулому отримували фінансову чи іншу допомогу з іноземного джерела фінансування, що свідчить про можливість здійснення їхньої діяльності не на користь України, а в інтересах надавачів такої допомоги.

У законопроєкті є спроба вплинути на недопущення зовнішнього впливу на інтереси держави, але, очевидно, що це повинно робитися не таким законопроєктом. Законопроєкт сумнівний і по змісту, і по якості, – додає експерт з права, кандидат юридичних наук Григорій Усатий.

Ухвалення проєкту закону ускладнюється й тим, що наразі в Конституційному суді (КСУ) є подання низки депутатів щодо неконституційності закону про очищення влади.

Виходить, депутати хочуть доповнити закон, доля якого ще вирішується в КСУ.

На переконання Григорія Усатого, робота в КСУ щодо цього законопроєкту пожвавиться, адже у нас є рішення ЄСПЛ про поновлення на посадах людей, які підпадали під дію закону про очищення влади.

Після революції більшість українців вважали люстрацію доречною/ Фото 24 каналу

Законопроєкт не витримує жодної критики, адже автори наступають на ті самі граблі. Люди, яких пропонують недопускати до роботи в держорганах, за цим проєктом закону, визнаються колективно винними у скоєнні протиправних дій. Але ж виникає питання – в якому законі зазначається, що отримувати міжнародну допомогу протиправно? – запитується Григорій Усатий.

Таким чином автори законопроєкту намагаються підвести до відповідальності тих, хто працював з грантами за дії, які не визнані протиправними.

Викликає у юристів пересторогу й те, що за цим законопроєктом з’являється можливість колективного застосування люстраційних заходів за суто формальними ознаками.

Тобто людям, які працювали, приміром, членом правління неурядової організації протягом певного періоду часу, без фактичної оцінки правомірності або неправомірності їх конкретних дій, хочуть заборонити працювати на певних посадах.

Перед тим як цю категорію людей не допускати до державної служби, їм потрібно пояснювати – чому. Просто формально закріпити заборону в законі – не можна.

Рекомендуємо Корупціонерів потрібно садити, а не звільняти, – Разумков про люстрацію

Якби було чітке обґрунтування, що свідчило б про шкоду Україні від діяльності міжнародних організацій через що їх керівникам не можна йти на державну службу, тоді такий закон має сенс. Інакше така заборона є абсурдною.

Законопроєктом порушується право на доступ до держслужби чи в органах місцевого самоврядування, яке випливає із загального права на працю. Це право вільного вибору професії, роду занять тощо. За КЗпП у нас люди мають право претендувати на заняття посад, зокрема, на держслужбі, – зауважує Григорій Усатий.

Законопроєкт не дає відповіді на запитання – як ми обґрунтовуємо відмову. По суті він дискримінує громадян за професійною ознакою. Людина професійно займається якоюсь діяльністю, яка фінансується із-за кордону і через це їй не можна обіймати певні посади, але ж Конституція України забороняє дискримінацію за будь-якою ознакою.

Жоден закон не може суперечити Конституції / Фото 24 каналу

Також, закон починає “працювати” з моменту його введення. Але, в цьому випадку, законодавець пропонує застосовувати його до тих, хто займав певні посади протягом останніх 10 років.

Ми нібито поширюємо дію закону на 10 років назад. Але це зворотня дія закону, що може мати місце лише, якщо він не звужує права і свободи звичайних громадян. Цей законопроєкт має грубі “ляпи” та недоліки, – переконує Григорій Усатий.

До теми Рішення ЄСПЛ про люстрацію в Україні набуло чинності: реакція Мін'юсту

Дискримінаційна норма проєкту закону полягає також в тому, що у нас при владі є люди з подвійним громадянством чи взагалі не громадяни України. А ми намагаємось заборонити нашим громадянам претендувати на заняття посад у державній службі. Це неправильно.

Як закон про очищення влади, так і цей законопроєкт потребує суттєвого доопрацювання. Навіть ЄСПЛ неодноразово вказував на недосконалість закону та порушення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Ухвалення ще й цього законопроєкту, призведе до збільшення аналогічних справ як в національних судах, так і в ЄСПЛ, – резюмує Ігор Ясько.

Таким чином, аналізуючи законопроєкт експерти наголосили – наміри у його авторів були хороші, але практична реалізація незадовільна.

Источник: https://24tv.ua/lyustratsiya_dlya_inozemnih_agentiv_u_vladi_proyekt_zakonu_n1335247

Що таке люстрація, і кому це потрібно

Якось Вацлава Гавела – першого президента Чеської Республіки – запитали: «Навіщо Ви проводите люстрацію і даєте молодим владу в руки – вони ж нічого не вміють»?Він відповів: «Краще п’ять років помилок, ніж п’ятдесят років саботажу»… Слово «люстрація» походить від латинського слова «lustratio» – «очищення засобами жертвоприношень».

Люстрація для суспільства – це процес очищення влади від конкретних організацій та осіб, причетних до злочинів проти народу. Суспільство, яке хоче захисту від повернення до диктатури, запроваджує процедуру люстрації.

На жаль, Україна не провела очищення влади після здобуття незалежності, не зробила висновків зі свого колоніального минулого, не надала йому справедливої оцінки, не засудила злочини проти українського народу та осіб, причетних до цього. З огляду на це, процес люстрації більш ніж на часі. Завдяки люстрації нова влада набуває легітимності.

Прийняття на ту чи іншу владну посаду відбувається згідно чітких правил і вимог до претендентів, а сам процес люстрації в жодному випадку не є каральною операцією чи помстою, а моральним очищенням. Досвід багатьох країн засвідчує позитивні результати люстраційних процесів. Ось кілька прикладів:

ЧЕХІЯ.

У 1991 році розпочався процес люстрації через законодавче поле, зокрема – прийняття Закону «Про незаконність комуністичного режиму» (1993 р.), де Комуністична партія Чехословаччини була організацією злочинною і гідною осуду, так само як і інші організації, засновані на її ідеології.

Діяльність цих інституцій була спрямована на позбавлення людей їх прав і придушення демократії. Під дію закону потрапили 140 тисяч осіб, які співпрацювали з комуністичним режимом в 1948-1989 роках. Закон про декомунізацію з 1996 роко став безстроковим.

ПОЛЬЩА. Коли влада від комуністів перейшла до опозиції – «Солідарності», – уряд гарантував недоторканність колишнім комуністам.

Але суспільство наполягло на прийнятті у 1997 році Закону «Про люстрацію» аби перевірити зв’язки вищих посадових осіб з органами безпеки в комуністичний період.

Закон був застосований до міністрів, депутатів, сенаторів, суддів і чиновників, колишніх співробітників чи агентів органів держбезпеки ПНР, тощо.

УГОРЩИНА. Закон Зетені–Такача від 1992 року встановив для осіб, які в грудні 1944 – травні 1990 р. вчинили зраду Батьківщині, кримінальну відповідальність без строку давності аж до довічного ув'язнення. Це був перший етап люстрації (1992-1994).

Другий етап люстрації (1994-2001) мав на меті лише досягнення високого рівня інформування громадськості про діяльність публічної влади. Санкцією в цей період стало лише розголошення відомостей про діяльність в органах держбезпеки. 30 травня 2005 р.

парламент відкрив широкий доступ до секретних раніше документам про агентів спецслужб. Люстрація в Угорщині втратила репресивний характер.

КРАЇНИ БАЛТІЇ. Тут питання про люстрацію вперше було поставлене в 1990 році Конгресом незаконно репресованих Естонії, Латвії та Литви.

В Естонії був прийнятий Закон про позасудові масові репресії в Радянській Естонії в 1940-1950 роках, згідно з яким прокуратурі Естонської РСР доручили розглянути питання про порушення кримінальних справ та притягнення до кримінальної відповідальності осіб, винних у масових вбивствах та інших злочинах проти людяності.

Латвійський Закон про вибори від 1992 року вимагав від усіх кандидатів у депутати парламенту письмову заяву про наявність або відсутність у них зв'язків з радянськими або іншими секретними службами. Закон про вибори Сейму з 1995 р. забороняє обрання осіб, які діяли в Компартії і ряді дружніх їй організацій після 13 січня 1991 р.

, а також працівників та агентів КДБ. Аналогічні заборони введені на натуралізацію Законом про громадянство в 1994 р. У Литві був прийнятий Закон про перевірку мандатів депутатів, підозрюваних у свідомій співпраці зі спеціальними службами СРСР або інших держав.

Згідно з цим Законом для перевірки та розслідування фактів співпраці депутата зі спеціальними службами СРСР або інших держав повинна була створюватися спеціальна депутатська комісія відповідної ради, яка у разі потреби залучала посадових осіб прокуратури, внутрішніх справ і служби національної безпеки .

ГРУЗІЯ. У жовтні 2010 року парламент Грузії прийняв закон, що забороняє займати високі посади в державі особам, які служили в КДБ або перебували на керівних посадах в КПРС.

Комісія з люстрації, створена відповідно до цього закону, займалася питаннями викорінення в Грузії комуністичної символіки, в тому числі в назвах вулиць і площ, а також ліквідацією монументів, що символізують тоталітарне минуле. 1 червня 2011 р.

Парламент Грузії одноголосно прийняв закон про люстрацію, а також про заборону фашистської і комуністичної символіки. Цим законом встановлені посадові обмеження для колишніх співробітників спецслужб Радянського Союзу, а також колишніх посадових осіб Компартії та комсомолу.

Ці люди не можуть працювати в органах виконавчої влади та у судових органах. Крім того, зазначені громадяни не зможуть займати посади керівників вищих навчальних закладів.

Прийнята «Хартія свободи» включає в себе заборону радянської та фашистської символіки на території країни, забороняє також зайняття керівних посад колишніми партійними і комсомольськими функціонерами та співробітниками радянських спецслужб , не допускає використання в географічних назвах імен радянських і комуністичних діячів. Грузія – перша з неєвропейських країн, яка провела у себе дерадянізацію. Закон про люстрацію підписав президент Грузії Михайло Саакашвілі.

СІНГАПУР. Це країна, яка перемогла корупцію трохи більше ніж за 40 років і досягла економічних здобутків. Владна команда Лі Куан Ю поставила завдання знищення корупції та підвищення довіри і поваги до держави серед населення.

У цій країні була проведена перевірка осіб на отримані доходи, що стало другим елементом антикорупційної програми, оскільки в Сінгапурі була фактично введена презумпція винності урядовців, будь-якого державного відомства чи державної громадської організації. У 1960 р.

був прийнятий закон, який дозволяв вважати доказом хабара те, що обвинувачений жив не за статками або володів об'єктами власності, які він не міг придбати на свої доходи. Сюди ж стали відносити будь-яку винагороду, отриману чиновником від особи, що шукала з ним зв'язків для вирішення певних питань.

У суді службовець повинен переконати суд, що винагороду не було отримано в рамках корупційної схеми. У разі, якщо провина чиновника доведена, його майно підлягає конфіскації, чиновник платить величезний штраф, сідає у в'язницю на значний термін. При цьому його родина вважається зганьбленою, і ніхто з членів сім’ї хорошу роботу в Сінгапурі знайти не зможе.

На Волині

24 лютого Правий сектор Волині, Самооборона, Автомайдан заявили про створення Громадського люстраційного комітету. До роботи над люстраційним процесом долучився і Громадський сектор Волині. Мета люстрації на Волині – захистити суспільство від повернення на відповідальні посади осіб, які працювали на режим Януковича або були втягнуті у корупційні зв’язки. Громадянин, котрий нині працює або претендує на посаду в усіх органах державної влади та місцевого самоврядування, має пройти люстраційну процедуру. Розглядати заяву громадянина має Комітет громадської люстрації. До цього органу мають увійти особи, яким спочатку самим треба пройти люстрацію. Затвердження складу Комітету має відбутися на народному Вічі Майдану або на відкритих громадських слуханнях. Триває організаційна робота над Положенням про Комітет громадської люстрації та механізмами впливу громади на люстраційну процедуру.

Інформація Громадського сектору Волині.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу

Реклама

Источник: https://www.volynnews.com/news/policy/shcho-take-liustratsiia-i-komu-tse-potribno/

ЛЮСТРАЦІЯ В УКРАЇНІ: ЗАХИСТ ВІД НЕКОНСТИТУЦІЙНИХ ДІЙ



Венеційська комісія різко розкритикувала Закон про люстрацію в Україні у своїх висновках та визнала: документ не відповідає Європейським нормам і його потрібно радикально змінити. Він не має стати інструментом помсти політичним опонентам.

Адвокати Національної правової палати наголошують на тому, що люстрація має проходити у чіткій відповідності до Конституції України і європейських стандартів і у кожному випадку потрібно доказати провину людини. 

Ми проаналізували європейську та світову практику проведення люстрації, маємо  досвід та володіємо унікальними юридичними інструментами, які забезпечують захист конституційних прав людини, в тому числі у суді, та дозволяють встановити чи законне було примінення норм закону про люстрацію, відсторонення кожної людини від займаного робочого місця. 

Захищайте свої права. Звертайтесь за консультацією та правовою допомогою до адвокатів Національної правової палати!

Керівник проекту: Голова Національної правової палати, адвокат Анна Самойленко+38 067 573 01 04

E-mail: npp_lawyer@ukr.net

Адвокати Національної правової палати підготували першу в Україні заяву щодо люстрації, яку прийняв до розгляду Європейський суд з прав людини. Заява була прийнята у червні 2016 р. 

 В рамках застосування люстрації порушуються принцип презумпції невинуватості, передбачений ст. 1 Законом України «Про очищення влади»

Відповідно до ч. 2 ст. 1 Закону України «Про очищення влади» закріплено, що очищення влади ґрунтується на таких принципах, як: верховенство права та законність; відкритість, прозорість та публічність; презумпція невинуватості; індивідуальна відповідальність; гapaнтування права на захист.

На сьогоднішній момент в рамках застосування люстрації порушуються принцип презумпції невинуватості, передбачений ст.

1 Законом України «Про очищення влади», адже  вину тих осіб, які потрапляють під люстрацію навіть не намаються довести, перевірити факт порушення цією особою законодавства, перевірити можливості цієї особи вчиняти дії, спрямовані на узурпацію влади Президентом України Віктором Януковичем, підрив основ національної безпеки і оборони України, протиправні порушення прав і свобод людини під час перебування на займаній посаді. Відповідно, очищення влади не ґрунтується, окрім зазначеного, і на принципі індивідуальної відповідальності та верховенства права та законності загалом.

Детальніше >>>

Источник: http://www.npp.com.ua/lustracia.html

У раді зареєстрований законопроект зеленського про розширення люстрації: хто потрапляє під його дію

Відповідний законопроект № 10444 від 11 липня 2019 розміщений на сайті парламенту.

Ілюстрація / REUTERS

У Верховній Раді зареєстрований президентський законопроект про розширення люстрації на президента, міністрів, депутатів та інших топ-чиновників, які обіймали посади з 23 лютого 2014 року.

Відповідний законопроект № 10444 від 11.07.2019 розміщений на сайті парламенту.

  • Згідно з текстом документу, люстрація поширюється на осіб, які обіймали ряд посад у період з 23 лютого 2014 року до 19 травня 2019 року та які не були звільнені в цей період з відповідної посади (посад) за власним бажанням.
  • Зокрема, проектом закону пропонується поширити люстрацію на президента, голову Верховної Ради, першого заступника і заступника голови Верховної Ради, народного депутата, прем’єр-міністра, першого віце-прем’єр-міністра, віце-прем’єр-міністра, міністра, керівника центрального органу виконавчої влади, який не входить до складу Кабінету міністрів.
  • Також, відповідно до документу, люстрація застосовується до голови Нацбанку, голови Антимонопольного комітету, голови Фонду держмайна України, голови Держкомітету телебачення і радіомовлення, їх першого заступника, заступника; голови та/або члена національної комісії, що здійснює відповідно державне регулювання природних монополій, державне регулювання у сферах зв’язку та інформатизації, ринків цінних паперів і фінансових послуг.
  • Читайте також”Незалежно від перебування посадовця у тій чи іншій команді”: у Зеленського заявили, що зміни до закону про люстрацію поширюватимуться на всіх
  • Крім того, під люстрацію підпадають генеральний прокурор, голова Служби безпеки, голова Служби зовнішньої розвідки, начальник Управління держохорони, керівник центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову та/або митну політику, податкової міліції, керівник центрального органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, їх перший заступник, заступник.
  • Також дія закону про очищення влади розповсюджується до секретаря Ради національної безпеки і оборони, його першого заступника, заступника; глави Адміністрації президента, керівника Держуправління справами, керівника Секретаріату Кабміну, урядового уповноваженого з питань антикорупційної політики, їх першого заступника, заступника; члена Вищої ради юстиції (крім голови Верховного Суду України), члена Вищої ради правосуддя (крім голови Верховного Суду), члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, голови Державної судової адміністрації України, його заступника; керівника, заступника керівника самостійного структурного підрозділу центрального органу (апарату) ГПУ, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, МВС, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування або реалізує державну податкову або митну політику, податкової міліції; керівника, заступника керівника територіального (регіонального) органу прокуратури, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, МВС, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування або реалізує державну податкову або митну політику, податкової міліції в областях і місті Києві та Севастополі.
  • Серед інших, під люстрацію потрапляють начальник Генерального штабу – головнокомандувач Збройних Сил України та керівники державних, у тому числі казенних, підприємств оборонно-промислового комплексу, товариств, управління корпоративними правами щодо яких передано Державному концерну «Укроборонпром», а також державних підприємств, товариств, що належать до сфери управління суб'єкта надання адміністративних послуг.
  • Крім того, дію цього закону пропонується поширити і на виборні посади: кандидатів у народні депутати України, кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, кандидатів на пост президента України, кандидатів на посади сільських, селищних, міських голів та старост у порядку, визначеному законодавством.
  • У пояснювальній записці до документу зазначається, що «на сьогодні питання люстрації в Україні – це не тільки питання відновлення суспільної довіри до державної влади, але й питання державної безпеки».
  • Як повідомляв УНІАН, 11 липня Зеленський у відеозверненні запропонував розширити дію закону про люстрацію на президента, всіх депутатів, міністрів, секретаря РНБО, а також інших високопосадовців, які обіймали посади з 23 лютого 2014 року до 19 травня 2019 року.

За словами Зеленського, його команда напрацювала законопроект про розширення норм закону про очищення влади.

«Пропоную до переліку посад, які підпадають під люстрацію додати: президента України, всіх народних депутатів України, голову Верховної Ради, членів уряду, генерального прокурора, голову СБУ, голів Антимонопольного комітету і Фонду держмайна, голів Державної фіскальної служби та митниці, секретаря РНБО, керівництво оборонних підприємств, які обіймали посади з 23 лютого 2014-го по 19 травня 2019 року. Цей законопроект – тільки суспільна оцінка їхньої діяльності», – заявив він.

Читайте останні новини України та світу на каналі УНІАН в Telegram

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

Источник: https://www.unian.ua/politics/10615263-u-radi-zareyestrovaniy-zakonoproekt-zelenskogo-pro-rozshirennya-lyustraciji-hto-potraplyaye-pid-yogo-diyu.html

Проблемна люстрація – Юридична Газета

«Нині відповідно до реєстру люстрованих осіб, до яких застосовані заборони згідно з положеннями Закону України «Про очищення влади», у реєстрі зазначені 374 особи», – заявила 13 січня на брифінгу директор Департаменту з питань люстрації Міністерства юстиції України Тетяна Козаченко, коментуючи питання начебто масовості люстрації, що, за її словами, не відповідають дійсності.

Маєте Телеграм? Два кліки – і ви не пропустите жодної важливої юридичної новини. Нічого зайвого, лише #самасуть. З турботою про ваш час!

При цьому, як зазначила посадовець, нині кількість таких осіб, відповідно до критеріїв, передбачені чинним законодавством, об’єктивно збільшується. Також вона зауважила, що наразі цікавість викликає не лише сам порядок люстрації, а й ті судові розгляди, які відбуваються у вітчизняних судових органах.

Оскарження рішень про люстрацію в судах

«Справ небагато, близько 170, всі вони перебувають на етапі попереднього провадження. І на сьогодні лише дві справи щодо відновлення осіб на посадах, що вже оскаржені в апеляційному порядку. Є, крім того, справи, за якими винесено рішення щодо відмови у відновленні осіб на посадах, і це стосується виключно застосування закону», – констатувала пані Козаченко.

Ті 170 справ про відновлення на посадах, за даними посадовця, переважно стосуються працівників прокуратури, 10% – працівників Державниної фіскальної служби, 7% – працівників Міністерства внутрішніх справ, та зовсім незначна кількість справ стосується працівників СБУ та інших державних органів. Більшість таких справ, близько 100, перебувають у Києві, решта – в регіонах, приміром, у Черкаській, Львівській, Чернігівській, Херсонській та Полтавській, Житомирській та інших областях.

Водночас, за словами пані Козаченко, близько 50% суддів вирішили призупинити розгляд аналогічних позовів до винесення рішення Конституційним Судом про конституційність деяких норм закону про люстрацію за поданням Верховного суду України. «Міністерство юстиції вважає таке зупинення справ неприпустимим, тому що будь-яка особа має право на захист та вирішення справи по суті», – наголосила чиновник.

Проте з позиції Міністерства юстиції будь-яка особа у будь-якому випадку має право на судовий захист. Таку позицію міністерства Тетяна Козаченко висловила, коментуючи питання оскарження рішень про люстрації посадовими особами, яких вона стосується.

«І судовий захист у розумінні Закону України «Про відновлення довіри до судової системи» стосується правильності застосування Закону, правильності посад, строків, заборон, які передбачені законом.

У будь-якому разі не дозволяється і не може бути підставою перекручування, ігнорування норм чинного Закону судами України», – наголосила посадовець.

Як приклад вона навела справу, яка на сьогодні розглядається у Богунському райсуді Житомирської області, коли було вирішено заборонити звільняти в порядку люстрації місцевого керівника Фіскальної служби до розгляду іншої судової справи – про виплату ним аліментів колишній дружині. Іншим прикладом «демаршу судової влади очищуватися», на її думку, є ситуація у Апеляційному суді міста Києва, де після наказу про проведення люстраційної перевірки, додатковим наказом така перевірка взагалі була перенесена на півроку.

Козаченко зауважила опір, який чиниться проти виконання Закону державними службовцями та суддями. Тут, на її думку, йдеться про грубе порушення закону і зловживання.

Крім того, посадовець зауважила, що суди переважно зупиняють провадження у справах по оскарженню результатів люстрації до моменту винесення Конституційним Судом рішення щодо конституційності окремих положень закону «Про очищення влади». При цьому, вона наголосила, що робиться це незаконно, оскільки зазначене подання до КСУ стосується лише люстрації представників Феміди.

Люстрація на практиці: окремі моменти

Посадовець нагадала, що на сайті Міністерства юстиції викладений перелік органів державної влади, де на даний момент проводиться люстраційна перевірка. На цих сторінках можна знайти список чиновників, які підлягають люстраційній перевірці, копії їхніх заяв і декларацій.

Також було нагадано, що є план Кабінету Міністрів України, який визначає план проведення люстраційних перевірок.

Але, за словами пані Козаченко, будь-які особи, якщо вони претендують на державну службу, обов'язково проходять перевірку і їхні прізвища оприлюднюються на сайті того органу, куди вони бажають вступити на службу. Таким чином, завірила чиновник, прийом на державну службу нині відбувається публічно.

Крім того, вона проінформувала про проведення люстраційних перевірок в судових органах.

«Фактично зараз всі суди вже проводять люстраційні перевірки: на сайті кожного суду є наказ про порядок проведення перевірки, а також зазначені прізвища суддів, які проходять перевірку; розміщені заяви про згоду на таку перевірку та декларації кожного судді, який таку перевірку проходить», – зазначила пані Козаченко.

Тому, за її словами, будь-яка особа, яка має інформацію, що конкретний суддя чи конкретна посадова особа підпадає під люстрацію, обіймала відповідні посади або користується/має у власності майно, що несумірне її доходам, можуть надати заяву, до органу, де працює така особа, до Міністерства юстиції, щоб ці документи були розглянуті і включені до люстраційної перевірки і, за наявності на те підстав, така особа була звільнена зі своєї посади. В такий спосіб директор Департаменту з люстрації запросила представників громадськості приєднатися до майнових перевірок та надсилати інформацію про невідповідність майнового стану чиновників їхнім деклараціям до органів, які займаються перевіркою.

На думку члена Громадської ради з питань люстрації при Міністерстві юстиції України Карла Волоха, сама процедура люстрації передбачає, що «потрібно зібрати певну кількість інформації, це забирає час», тому, якщо суспільство на сьогодні не бачить результатів, то це не означає, що Закон не виконується. «Робота йде і результати будуть», – наголосив пан Волох. Зокрема, він зазначив, що начебто повільність проведення такої перевірки обумовлена строками її проведення, що виписані в нормах самого документа.

Потреба змін

Учасники брифінгу також проінформували, що в Міністерстві юстиції створена робоча група, яка готуватиме зміни до Закону, які, безумовно, мають його вдосконалити та поліпшити. «До робочої групи входять представники парламенту і фракцій, а також члени громадських організацій.

Окрім тог,о роботі комісії суттєво допомагає Громадська рада з люстрації, створена при Мін’юсті, а також Громадський люстраційний комітет», – зазначила Т. Козаченко. За її словами, нині триває активна робота та обговорення можливих змін, покликаних удосконалити люстраційний закон.

«Серед можливих змін – розширення кола осіб, які мають пройти перевірку. До наявного списку буде додана люстраційна перевірка претендентів на виборні посади з подальшим інформуванням громадян про її результати. Оскільки на засіданні Венеціанської комісії було зазначено, що і у випадку виборності посад застосування люстраційних процедур може бути не тільки коректно, а й доречно.

Адже в інших країнах люстраційні процедури застосовувалися навіть до виборних посад», – повідомила чиновник.

Крім того, пані Козаченко зазначила, що серед можливих майбутніх змін – надання більшої незалежності та розширення повноважень органу, який організує проведення перевірок, а також узгодження двох законів: Закону про відновлення довіри до судової влади в Україні та Закону про очищення влади.

Карл Волох повідомив, що при підготовці змін буде розглянуто вдосконалення порядку люстрації суддів. Нині це питання є предметом діалогу з Верховним Судом України, який зробив конституційне подання щодо відповідності Основному закону країни окремих положень люстраційного закону.

Він також повідомив, що представники Венеціанської комісії хотіли б, щоб люстрацією займався окремий незалежний орган, який би не підпорядковувався жодній іншій структурі. Що може стати підставою розширення повноважень та уточнення статусу Департаменту з питань люстрації. «Можливо, Департамент з питань люстрації стане апеляційною інстанцією при розгляді справ про люстрацію.

Тобто зможе скасовувати рішення першої інстанції, наприклад, міністерства або прокуратури», – зазначив К. Волох.

Ще одним напрямом удосконалення є можливість повернення військових спеціалістів на свої посади. «Враховуючи військовий стан, треба надати можливість повертати на роботу людей, які за формальними ознаками є звільнені, але є цінними для обороноздатності країни», – сказав член громадської ради.

Источник: https://yur-gazeta.com/publications/events/problemna-lyustraciya-.html

Оприлюднено текст закону про люстрацію

Фінальна версія прийнятого Верховною Радою і підписаного головою Верховної Ради закону України №4359а “Про очищення влади” дозволить закрити питання, пов'язані з спробою великої кількості чиновників уникнути люстрації.

Про це йдеться у прийнятій версії закону, який сьогодні оприлюднив народний депутат Юрій Дерев'янко (текст).

Фінальна версія закону обмежує право для високопоставлених чиновників режиму екс-президента України Віктора Януковича займати посади в органах державної влади на 10 років, для інших – 5.

В ухваленому законі, на відміну від редакції першого читання, до осіб, яким забороняється займати державні посади протягом 10 років у зв'язку з тим, що вони займали такі посади при президентстві Януковича, було додано значно більше категорій посадових осіб.

Зокрема, заборону на зайняття посад на 10 років буде застосовуватися до осіб, які сукупно займали не менше одного року посаду (посади) у період з 25 лютого 2010 року по 22 лютого 2014 року.

У цей список увійшли, зокрема, президент, прем'єр-міністр, перший віце-прем'єр-міністр, віце-прем'єр-міністри, міністри, керівники центрального органу виконавчої влади, який не входить до складу Кабінету міністрів, голова Національного банку, голова Антимонопольного комітету, голова Фонду державного майна, голову Державного комітету телебачення і радіомовлення України, їх перші заступники. Також сюди були включені голови або члени національних комісій, що здійснюють державне регулювання природних монополій, державне регулювання в сферах зв'язку та інформатизації, ринків цінних паперів і фінансових послуг; Генеральний прокурор України, голова Служби безпеки, голова Служби зовнішньої розвідки, начальник Управління державної охорони України.

В люстрационный список підпадуть керівники центральних органів виконавчої влади, податкової і митної політики, податкової міліції, їх перші заступники; заступники міністра внутрішніх справ; секретар Ради національної безпеки і оборони України, його перший заступник; голова Адміністрації президента України, керівник Державного управління справами, керівник Секретаріату Кабінету міністрів України, урядовий уповноважений з питань антикорупційної політики, їх перші заступники.

Потрапляють в цей список і члени Вищої ради юстиції (крім голови Верховного Суду України), члени Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, голова Державної судової адміністрації України, його перший заступник, заступники.

Крім цього, потрапляють під це ж обмеження також керівники та заступники керівників самостійного структурного підрозділу центрального органу (апарату) Генеральної прокуратури України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Міністерства внутрішніх справ України, органів податкової та митної політики, податкової міліції. Заборона торкнеться і начальника Генерального штабу – Головнокомандувача Збройних Сил України, командувача Сухопутних військ Збройних сил України, командувача Повітряних сил Збройних сил України, командувача Військово-Морських Сил Збройних Сил України, першого заступника. Будуть відсторонені від влади на 10 років голови ОДА, всі заступники голів ОДА і всі голови РДА, які працювали під час президентства Януковича сукупно не менше року, а також ті, що працювали в період Майдану і не звільнилися за власним бажанням.

Так само, як і керівники державних підприємств, що належать до сфери управління суб'єкта надання адміністративних послуг, які відповідно до законодавства здійснюють дії, необхідні для надання адміністративних послуг.

Всі без винятку чиновники і керівники державних підприємств пройдуть майнову люстрацію, де буде перевірено згідно декларації все наявне майно їх та членів їх сімей, на предмет законних джерел походження коштів для придбання такого майна за час перебування на посадах з забороною на 10 років у разі, якщо люстрацію не пройдуть.

  • Чиновники, які працювали при режимі Януковича, будуть люстрированы з забороною обіймати будь-які посади в органах влади та місцевого самоврядування 10 років.
  • Крім цього, чиновники підпадуть під люстрацію, якщо:
  • – займали посаду (посади) у період з 21 листопада 2013 року по 22 лютого 2014 року і не були звільнені з відповідної посади (посад) за власним бажанням;
  • – були обрані і працювали на керівних посадах Комуністичної партії СРСР або на керівних посадах ЦК ЛКСМУ і вище;
  • – були штатними працівниками або негласними агентами КДБ СРСР, інших союзних республік СРСР, Головного розвідувального управління Міністерства оборони СРСР, які закінчили вищі навчальні заклади КДБ СРСР (крім технічних спеціальностей);
  • – співпрацювали зі спецслужбами інших держав як таємні інформатори в оперативному отриманні інформації або своїми рішеннями, діями або бездіяльністю здійснювали заходи, спрямовані на підрив основ національної безпеки, оборони або територіальної цілісності України;

– публічно закликали до порушення територіальної цілісності та суверенітету України; розпалювали міжнаціональну ворожнечу; своїми протиправними рішеннями, діями або бездіяльністю призвели до порушення прав людини і основоположних свобод, визнаних рішенням Європейського суду з прав людини і т.д.

Але, при цьому, для узгодження проекту з приписами Конституції України фінальна редакція не містить серед осіб, які будуть проходити перевірку (люстрацію) виборних посад, а також посад голови Верховної Ради України, його заступників, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, народних депутатів України.

Також до категорії осіб, які не будуть перевірятися, належать особи рядового складу органів внутрішніх справ, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері виконання кримінальних покарань, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, податкової міліції.

Крім цього, у фінальній редакції органом, уповноваженим обеспеченить проведення перевірки, передбаченої цим Законом, є Міністерство юстиції України, а в редакції першого читання – Національне агентство України з питань державної служби.

Фінальна редакція закону також передбачає, що Міністерство юстиції створює дорадчий громадський орган з питань люстрації при міністерстві для забезпечення здійснення громадського контролю за процесом очищення влади (люстрації), до складу якого увійдуть представники засобів масової інформації та представники громадськості. До зазначеного органу, як і до органів, які будуть безпосередньо проводити перевірку посадових осіб, фізичні та юридичні особи протягом одного місяця з дня початку проходження перевірки чиновником зможуть подавати інформацію про вказану особу щодо поширення на неї заборон, передбачених цим Законом.

При цьому, закон встановлює, що така інформація підлягає розгляду органами державної влади, до компетенції яких належить проведення перевірки.

Згідно з прикінцевими та перехідними положеннями прийнятого закону протягом десяти днів з дня набрання чинності цим документом будуть звільнені з забороною обіймати посади в державних органах на 10 років чиновники, які працювали і підтримували режим Януковича.

Нагадаємо, у четвер, 25 вересня, спікер Олександр Турчинов підписав закон про люстрацію і відправив його на підпис президенту Петру Порошенку. Президент під час презентації “Стратегії 2020” заявив, що має намір найближчим часом підписати цей закон. !zn

Источник: https://dt.ua/POLITICS/oprilyudneno-tekst-zakonu-pro-lyustraciyu-152135_.html

У верховній раді зареєстрували законопроект зеленського про масову люстрацію

На сайті Верховної Ради вранці 12 липня з'явився текст президентського законопроекту про внесення змін до законодавства про очищення влади (люстрацію). Законопроект зареєстровано під №10444.

  • В обґрунтуванні законопроекту, за підписом голови Офісу президента Андрія Богдана, повідомляється, що необхідність ухвалення такого закону – це не тільки питання відновлення суспільної довіри до державної влади, але й питання державної безпеки.
  • Згідно з документом, Зеленський пропонує розширити люстрацію на вищих посадових осіб, які займали посади в період з 23 лютого 2014 по 19 травня 2019 і були звільнені за власним бажанням.
  • Це стосується 12 категорій чиновників, у тому числі: президента, спікера Ради і його заступників, прем'єр-міністра, віце-прем'єрів, міністрів і керівників центральних органів виконавчої влади, голови Адміністрації Президента, керівника Державного управління справами, керівників і заступників Національного банку, Антимонопольного комітету, Фонду держмайна, Держкомтелерадіо, Судової адміністрації, членів Вищої ради правосуддя і Кваліфікаційної комісії суддів.

У законопроекті вказується, що заходи з очищення влади здійснюються щодо: членів Вищої ради юстиції, членів Вищої ради правосуддя, членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, суддів, Голови Державної судової адміністрації України, його заступника, інших посадових та службових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, правоохоронних органів, включаючи керівництво Генпрокуратури і місцевих прокуратур, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, РНБО і т.д.

  1. Крім того до списку люстрованих ввійдуть і виборні посади, тобто, кандидати у народні депутати України, кандидати у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, кандидатів на пост президента, кандидатів на посади сільських, селищних, міських голів та старост.
  2. У той же час люстрація не торкнеться осіб, які визнані учасниками бойових дій під час проведення антитерористичної операції на Донбасі.
  3. У документі вказується, що Центральна виборча комісія реєструє кандидата на пост президента або кандидата у нардепи за умови отримання ряду документів, у тому числі, заяви про наявність відомостей про нього в Єдиному державному реєстрі осіб, щодо яких застосовано положення Закону України «Про очищення влади».
  4. Якщо кандидат надав недостовірні відомості про нього в реєстрі люстрованих, то ЦВК ухвалює рішення про скасування його реєстрації на пост президента або нардепа.
  5. У документі також зазначається, що колишні посадовці чинять тиск, щоб не допустити завершення вже розпочатих процесів люстрації або ж проведення люстрації взагалі.
  6. «З метою припинення у подальшому зловживання владою, своїм службовим становищем під час виконання посадових обов’язків, уникнення відповідальності за дії, що спрямовані на власне збагачення, законопроектом розширено категорії посад щодо яких здійснюються заходи з очищення влади (люстрації), а також уточнені деякі критерії здійснення очищення влади», – йдеться у пояснювальній записці.
  7. Проектом пропонується внести низку суттєвих змін не тільки до Закону України «Про очищення влади», а також до законів України «Про вибори народних депутатів України», «Про вибори Президента України», «Про місцеві вибори», «Про адвокатуру та адвокатську діяльність».

Як інформував ZAXID.

NET, 11 липня президент Володимир Зеленський заявив про плани внести зміни до закону про очищення влади і внести у перелік посад, які підпадають під люстрацію, всіх представників влади, які керували країною з 2014 по 2019 роки. Представник президента у Верховній Раді Руслан Стефанчук заявив, що масова люстрація посадовців часів президентства Петра Порошенка торкнеться також і команди Володимира Зеленського.

Зауважимо, що при цьому нинішній склад парламенту вже не зможе його розглянути, і законопроект доведеться вносити знову з початком роботи нового складу парламенту.

Источник: https://zaxid.net/zyavivsya_tekst_zakonoproektu_zelenskogo_pro_masovu_lyustratsiyu_chinovnikiv_n1485222

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*