Вперше в україні президент зеленський ініціює прийняття закону про імпічмент президента

Житомир » Новини » Політика » 2019 » Вересень » 10 » 12:54:28

10 Вересня 2019, 12:54:28 990 Коментарі 1 Читать на русском

Вперше в Україні президент Зеленський ініціює прийняття закону про імпічмент президента Верховна Рада України 10 вересня 245 голосами в першому читанні і в цілому затвердила механізм звільнення президента (імпічмент). Його автор – Володимир Зеленський. Він окремо прописує процедуру відсторонення від влади глави держави і може стати основою для майбутніх гучних справ.

Про те, як і хто зможе звільняти президента – повідомляє сайт “Обозреватель”.

   

  • Чітко прописується процедура імпічменту президента. Хто, як і за якої умови може відправити його у відставку достроково;
  • Підстава для початку – письмове подання, підписане більшістю народних депутатів (226+). Вони повинні чітко вказати причину, навіщо створюється слідча комісія;
  • Вона розслідує факт і обставини державної зради чи іншого злочину, скоєного президентом. До складу комісії входять нардепи з урахуванням принципу пропорційного представництва депутатських фракцій і груп, спеціальний прокурор і слідчі.
  • Після ухвалення рішення про звинувачення президента депутати звертаються до Конституційного і Верховного судів, які повинні підтвердити конституційність розгляду справи про імпічмент і наявність у діях президента ознак злочину;
  • Рішення про імпічмент вважається ухваленим, якщо за нього проголосувало не менше 3/4 конституційного складу Верховної Ради.
  • Якщо рішення не набрало необхідної кількості голосів, спікер від імені всієї Ради у письмовій формі вибачиться перед президентом.

Позицію президента Зеленського озвучив його представник в Раді Руслан Стефанчук. 

“Це теж одна з обіцянок президента – прийняття закону про імпічмент. Цей проект вносився до Верховної Ради попереднього скликання, але не був включений …

Цим законопроектом президент демонструє відповідальність за свої слова, що він готовий нести таку ж відповідальність, яка передбачена законом.

дискусії зводилися до того, що нібито ці норми вже були в регламенті, але хочу відзначити, що це окрема конституційна процедура”, – заявив він.

Водночас екс-спікер і діючий нардеп Андрій Парубій додав: такий же законопроект ухвалив ще минулий склад Ради, але тоді президент його не підписав. А представник “Батьківщини” Сергій Власенко зовсім додав – в першу чергу потрібно внести законопроект про зняття недоторканність глави держави, а не розглядати процедуру імпічменту.
 

  • Безпосередньо президента;
  • Головна мета закону – зняти із глави держави фактичну недоторканність.

   

  • Верховна Рада ухвалила закон про тимчасові слідчі комісії, який мав ліквідувати правову колізію в українських законах. Але президент Володимир Зеленський наклав на нього вето;
  • Річ у тім, що в українському законодавстві чітко не була прописана процедура дострокового припинення повноважень президента.
  • З одного боку, така можливість зазначена у статті 111 Конституції. Там написано, що питання дострокової відставки ініціюється більшістю від конституційного складу парламенту (226 нардепів і більше).
  • Для цього створюється спеціальна тимчасова слідча комісія, яка і визначає провину президента. До неї входять як нардепи, так і слідчі разом зі спецпрокурором.
  • “Рішення про усунення президента з посади у порядку імпічменту ухвалюється Верховною Радою не менш ніж трьома чвертями від її конституційного складу (більш ніж 300 нардепів), після перевірки Конституційним Судом і отримання його висновку щодо додержання конституційної процедури розслідування, а також розгляду справи про імпічмент й отримання висновку Верховного Суду про те, що діяння, в яких звинувачується президент, містять ознаки державної зради або іншого злочину”, – йдеться у статті.
  • Незважаючи на це, всі процедурні моменти впираються у закон “Про Регламент Верховної Ради”. Там зазначено, що процес ґрунтується не тільки на 111 статті, а й на статті 85, а також законі про тимчасові слідчі комісії.
  • Проблема у тому, що зараз цього закону немає, адже попередню його редакцію Конституційний Суд визнав незаконною ще у 2009 році.

  Безумовно, закон про імпічмент президента – один із важливих механізмів захисту від можливої узурпації влади. У багатьох демократичних країнах існує чіткий механізм відставки глави держави у разі порушення закону. З огляду на те, що закон про імпічмент – одна з головних передвиборчих обіцянок Зеленського, голосування у Верховній Раді має відбутися без особливих проблем. З мінусів закону – складність процедури відставки. Щоб відправити у відставку гаранта, треба зробити величезну кількість юридичних кроків. Підготувати звернення, аргументувати його, створити спеціальну комісію тощо.

Логічно припустити, що для успішного імпічменту президента проти нього має бути налаштована практично вся Верховна Рада. Адже за фінальне рішення про відставку голосують понад 300 народних депутатів. А це серйозний політичний крок.

Тэги: Зеленський, імпічмент, президент, Рада

Інші новини Житомир:

Рада схвалила закон про імпічмент. Як можна звільнити президента

Віталій Червоненко BBC News Україна

Вперше в Україні президент Зеленський ініціює прийняття закону про імпічмент президента Копирайт изображения UNIAN

Верховна Рада ухвалила закон про особливу процедуру усунення з посади президента – оголошення парламентом імпічменту.

Проєкт закону, попри протести опозиції, ухвалили одразу в першому читанні та в цілому. За документ проголосували 245 депутатів фракції “Слуга народу”.

Єдиним представником фракції більшості, який натиснув кнопку “утримався”, став Юрій Мисягін.

Опозиція вимагала розглядати проєкт за повною процедурою, щоб мати змогу подати поправки до другого читання, що передбачене регламентом.

“Прошу вас не ламати парламент через коліно, дотримайтесь норми регламенту. Регламент гарантує право депутатам внести поправки до другого читання”, – заявив Нестор Шуфрич. Його підтримували представники усіх фракцій та груп, окрім “Слуги народу”.

  • Головне науково-експертне управління парламенту також вказувало, що проєкт потребує доопрацювання.
  • Загалом документ розглядали всього 28 хвилин.
  • Документ в загальних рисах повторює конституційну процедуру імпічменту, яка передбачає підтримку спочатку 226 голосів, потім 300, а також фінальне голосування аж 338 депутатами.
  • Також для оголошення імпічменту потрібні позитивні висновки Конституційного та Верховного суду.

Парламент попереднього скликання схвалював закон про тимчасові слідчі комісії, який також унормовував процедуру імпічменту. Проте той документ так і не підписав президент Володимир Зеленський.

Складна і малореальна процедура

  1. 338 голосів – саме стільки депутатів мають проголосувати у Верховній Раді, щоб оголосити президенту України імпічмент та змістити його з посади.
  2. У 111-й статті Конституції чітко виписана процедура імпічменту, яка фактично передбачає три голосування у Верховній Раді.

  3. Спочатку проста більшість у 226 депутатів має ініціювати імпічмент у разі “державної зради або іншого злочину”.
  4. Для цього створюється спеціальна тимчасова слідча комісія, результати розслідування якої має схвалити конституційна більшість – щонайменше 300 депутатів.

Копирайт изображения UNIAN

  • Після цього Конституційний суд має перевірити справу на конституційність процедури, а Верховний суд – на обґрунтованість звинувачень.
  • І якщо все це буде, то остаточно затвердити імпічмент та відставити президента мають три чверті депутатів – щонайменше 338.
  • Під час ухвалення Конституції України в 1996 році складна процедура імпічменту стала одним з компромісів та умовою тодішнього президента Леоніда Кучми.
  • “Питання тоді стояло просто – імпічмент має бути прописаний у Конституції так, щоб реально його ніколи не можна було здійснити”, – розповідав раніше ВВС News Україна Сергій Головатий.
  • Він був серед розробників Конституції, а зараз є суддею Конституційного суду.
  • Пан Головатий вважає, що для того, щоб імпічмент став реальним, треба міняти Конституцію і зменшувати поріг результативного голосування за імпічмент.

Що нового у законі

Президентський проєкт закону про імпічмент складається з 23 статей і чітко врегульовує процедурні моменти звільнення президента.

Водночас, цей же документ прибирає із закону про регламент Верховної Ради майже 20 статей, які до цього регулювали процедуру імпічменту. Проте в регламенті раніше була вимога, що для імпічменту потрібен окремий закон про спеціальні тимчасові слідчі комісії.

Зараз же ця вимога з регламенту прибирається, а всі процедури щодо звільнення президента виписані в новому законі.

Копирайт изображения UNIAN

  1. Ініціювати імпічмент можуть не менше 226 депутатів, які мають зробити спеціальне письмове подання.
  2. У разі такого звернення у Верховній Раді мають створити спеціальну тимчасову слідчу комісію, яка буде розслідувати можливий злочин президента.
  3. До складу комісії також обираються спеціальний прокурор і спеціальні слідчі, які готуватимуть обвинувачення.
  4. Спеціальна тимчасова слідча комісія створюється за 30 днів з моменту ініціювання процедури імпічменту.
  5. Ця комісія розслідуватиме факти та обставини вчинення президентом злочину, перевіряє всі обставини та готує постанову про звинувачення президента.
  6. Комісія має право заслуховувати президента України, а президент може мати спеціальних захисників у процедурі імпічменту.
  7. Строк роботи комісії – не більше шести місяців.
  8. Після цього комісія має передати парламенту на розгляд обвинувальний висновок щодо президента.

Таємне голосування

Верховна Рада може або погодитись з обвинуваченнями і схвалити постанову не менше 300 голосами. Або ж не погодитись, чи вирішити додатково заслухати свідків та експертів, які фігурують в обвинуваченні.

Голосування за цю постанову відбувається таємно бюлетенями.

See also:  Законодатель-кухарка: пятый блин – и все еще комом

Копирайт изображения Getty Images

У разі результативного голосування за постанову про обвинувачення президента, документ передається до Конституційного та Верховного суду.

КС має перевірити дотримання конституційної процедури розслідування справи про імпічмент. Верховний суд має дати висновок, чи діяння, в яких обвинувачується президент, містять ознаки державної зради чи злочину.

У разі позитивних висновків від обох судів, Верховна Рада може відправити президента у відставку трьома чвертями голосів – не менше 338. Голосування відбувається у таємному режимі бюлетенями.

Якщо імпічмент не відбувся, то голова Верховної Ради у письмовій формі вибачається перед президентом.

Показово, що в будь-який момент процедури імпічменту президент може подати у відставку за власним бажанням. У такому разі процедура імпічменту зупиняється.

Хочете отримувати головні новини в месенджер? Підписуйтеся на наш Telegram або Viber!

Зеленський підписав закон про імпічмент (відео)

Закон повернуто до Ради з підписом Зеленського 23 вересня.

Закон про імпічмент президенту передбачає усунення глави держави у разі вчинення ним держзради або іншого злочину / УНІАН

Президент України Володимир Зеленський підписав закон про особливу процедуру усунення глави держави з поста (імпічмент)

  • Про це свідчать дані на сайті парламенту.
  • Зазначається, що закон повернуто до Ради з підписом Зеленського 23 вересня.
  • Як повідомляв УНІАН, 10 вересня Верховна Рада ухвалила закон законопроект “Про особливу процедуру усунення президента України з поста (імпічмент)” (№ 1012).
  • Законом передбачається можливість усунення президента з поста в порядку імпічменту у разі вчинення ним державної зради або іншого злочину.
  • Законом визначено, що підставою для ініціювання імпічменту є письмове подання, підписане більшістю народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради України (тобто більше як 226), підписи яких не відкликаються.

ВР більшістю голосів народних депутатів від її конституційного складу приймає рішення щодо ініціювання імпічменту та включення його до порядку денного сесії Верховної Ради як невідкладного. Про прийняття такого рішення голова ВР терміново повідомляє президента України і голову Конституційного Суду України.

Читайте такожРазумков підписав закон про імпічмент

Далі законом передбачено створення спеціальної тимчасової слідчої комісії, обрання спеціального прокурора та спеціальних слідчих. Серед вимог до спеціального прокурора, спеціальних слідчих є, зокрема, наявність вищої юридичної освіти та не менш як десятирічний стаж роботи на посаді прокурора та/або слідчого.

Народні депутати України можуть бути обрані спеціальним прокурором чи спеціальними слідчими, якщо вони відповідають вимогам, встановленим законопроектом.

Спеціальна тимчасова слідча комісія створюється протягом тридцяти днів з дня ініціювання імпічменту, а члени її обирають голову, заступника голови та секретаря, які не можуть бути членами однієї депутатської фракції (депутатської групи). Законом визначений порядок діяльності та повноваження спеціальної тимчасової слідчої комісії.

Комісія може вирішувати питання про проведення експертизи та залучати спеціалістів для дослідження і оцінки доказів, визначати двох або більше представників від спеціальної тимчасової слідчої комісії і доручати їм бути присутніми під час проведення зазначених експертиз і досліджень та встановлення їх результатів, а також запрошувати і заслуховувати як свідків будь-яких осіб із числа громадян України (крім суддів та суддів КСУ), які можуть повідомити про обставини, що стали підставою для ініціювання імпічменту.

В законі визначені повноваження спеціального прокурора спеціальної тимчасової слідчої комісії і спеціальних слідчих спеціальної тимчасової слідчої комісії. Згідно із законопроектом, за результатами проведеного розслідування спеціальні слідчі складають проект висновку спеціальної тимчасової слідчої комісії та подають його на схвалення спеціальному прокурору.

Відповідно до закону, президент України може мати захисника (захисників у кількості, не більше п'яти).

Законом визначено, що спеціальна тимчасова слідча комісія за наявності відповідних підстав готує висновок про звинувачення президента України, який підписують спеціальний прокурор, спеціальні слідчі, голова і секретар спеціальної тимчасової слідчої комісії.

Разом з висновками і пропозиціями члени спеціальної тимчасової слідчої комісії – народні депутати України вносять на розгляд Верховної Ради проект відповідної постанови ВР.

Пленарне засідання Верховної Ради, на якому відбувається розгляд висновків і пропозицій спеціальної тимчасової слідчої комісії, є відкритим. Може бути і закрите, якщо ВР вирішить, що висновки і пропозиції спеціальної тимчасової слідчої комісії або додані до них документи і матеріали містять інформацію, що становить державну або іншу охоронювану законом таємницю.

В законі передбачено, що президент України погоджується з усіма пунктами звинувачення, а народні депутати України, які вносили подання про ініціювання імпічменту, не заперечують проти цих пунктів звинувачення і не мають до них доповнень, обговорення з цього питання не проводиться, головуючий на пленарному засіданні оголошує про перехід до таємного голосування по пунктах звинувачення та здійснення подальших процедур.

Якщо президент України погоджується лише з окремими пунктами звинувачення або не погоджується з жодним із пунктів звинувачення, викладених у проекті постанови ВРУ про звинувачення президента України, внесеному народними депутатами України – членами спеціальної тимчасової слідчої комісії, подальше обговорення проводиться щодо тих пунктів звинувачення, з якими президент України не погодився, а також тих, які не знайшли відображення у запропонованому проекті постанови Верховної Ради.

Якщо президент України не з'явився без поважних причин на пленарне засідання Верховної Ради або відмовляється особисто давати пояснення, відповідати на запитання, ВР проводить розгляд висновків і пропозицій спеціальної тимчасової слідчої комісії без його участі. У законі визначено порядок прийняття рішення про звинувачення президента України. Ним передбачено, що рішення Верховної Ради про звинувачення президента України приймається таємним голосуванням шляхом подачі бюлетенів.

Таємне голосування щодо проекту постанови Верховної Ради про звинувачення президента України, включеного до бюлетеня для таємного голосування, проводиться окремо щодо кожного пункту звинувачення.

Постанова ВРУ вважається прийнятою в цілому з тими пунктами звинувачення, за які проголосувало не менш як дві третини народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради, тобто не менше 300 народних депутатів.

Також передбачається, що, у разі прийняття постанови, ВРУ більшістю голосів народних депутатів України від її конституційного складу також приймає постанову про звернення до: Конституційного Суду України для перевірки справи та отримання його висновку щодо додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про імпічмент; Верховного Суду для отримання його висновку про те, що діяння, в яких звинувачується президент України, містять ознаки державної зради або іншого злочину. В той же час у разі неприйняття рішення Верховної Ради про звинувачення президента України головуючий на пленарному засіданні ВР оголошує про припинення процедури імпічменту.

У разі одержання висновків Конституційного Суду України та Верховного Суду відповідно про додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про імпічмент і про те, що діяння, в яких звинувачується президент України, містять ознаки державної зради або іншого злочину, Верховна Рада таємним голосуванням шляхом подачі бюлетенів приймає постанову про усунення президента України з поста в порядку імпічменту.

Постанова ВРУ про усунення президента України з поста в порядку імпічменту вважається прийнятою, якщо за неї проголосувало не менш як три чверті народних депутатів України від конституційного складу ВР.

Передбачено, що з моменту оголошення головуючим на пленарному засіданні ВР про дострокове припинення повноважень президента України у зв'язку з усуненням його з поста в порядку імпічменту на період до обрання і вступу на пост нового президента України обов'язки президента України виконує голова Верховної Ради.

В той же час, у разі неприйняття ВРУ постанови про усунення президента України головуючий на пленарному засіданні оголошує про припинення процедури імпічменту, оголошує про припинення повноважень спеціальної тимчасової слідчої комісії, а також від імені Верховної Ради у письмовій формі вибачається перед президентом України. Законом передбачено, що відставка за власним бажанням президента України, стосовно якого ініційовано імпічмент, є підставою для припинення процедури імпічменту на будь-якій стадії, а також для закриття відповідних проваджень у КСУ та Верховному Суді.

Читайте останні новини України та світу на каналі УНІАН в Telegram

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

Законопроект про імпічмент: Що пропонує Зеленський

Документ може бути розглянуто в парламенті протягом найближчих двох тижнів

Zoya Shu/112.ua

“Звільнити” президента нині в Україні неможливо. І не тому, що не прописано процедуру. У Конституції є статті про імпічмент, а в Регламенті ВРУ – цілий розділ, який серед іншого описує порядок усунення президента з поста в порядку імпічменту.

Проблема – у врегулюванні діяльності спеціальної слідчої комісії, яка має розслідувати ймовірні злочини голови держави, бо посилання на закон про ТСК є, а закону – немає (КСУ визнав його неконституційним у 2009 році, зокрема, через порушення процедури набрання чинності).

Щоб процедура імпічменту була працездатною, потрібна саме ця цеглинка – норми про тимчасову спеціальну комісію (що це таке? як її утворити? хто входить до її складу? які повноваження і обов’язки має?).

See also:  Питання застосування змін до кпк україни в розрізі зворотної дії процесуального закону в часі

Цим (щоправда, запізно) зайнялася Верховна Рада VIII скликання. Вона ухвалила закон “Про тимчасові слідчі комісії і тимчасові спеціальні комісії”. Документ лежить на підписі у президента Володимира Зеленського з 12 червня 2019 року.

  • Сам голова держави пообіцяв, що підпише закон, але саме закон про імпічмент.
  • “У порядку денному нової Верховної Ради ви обов’язково побачите цей закон, закон про імпічмент президента, не додаток, а закон про імпічмент президента”, – сказав Володимир Зеленський під час брифінгу 21 липня.
  • І справді, у перший день роботи новообраної Верховної Ради IX скликання президент серед  інших законопроектів подав до парламенту проект № 1012 про особливу процедуру усунення президента України з поста (імпічмент).
  • Що пропонує президент у законопроекті про імпічмент?
  • Перенести з Регламенту ВРУ норми про імпічмент (з деякими змінами);
  • прибрати посилання на закон про тимчасові слідчі та спеціальні комісії ВРУ.

Що нового передбачили в президентському законопроекті про імпічмент?

Спеціальна тимчасова слідча комісія ВРУ утворюється протягом 30 днів з дня ініціювання імпічменту. Вона повинна за шість місяців підготувати за результатами розслідування висновки щодо ознак держзради чи інших порушень президента і подати їх до парламенту.

Кандидатуру спецпрокурора до складу спецкомісії вносять ініціатори імпічменту; кандидатури спецслідчих – депутатські фракції і групи. Відсутність е-декларації за минулий рік – завада на шляху призначення спецпрокурором або спецслідчим. Якщо спецпрокурор зніме свою кандидатуру, нові має бути внесепно протягом трьох днів.

Якщо нардепи засумніваються щодо реального чи потенційного конфлікту інтересів, вони можуть заявити про відвід кандидатів до складу спецкомісії, але тільки до розгляду Радою питання формування спецкомісії.

Спецкомісія на своєму засіданні обирає голову, заступника і секретаря (всі не можуть бути з однієї фракції чи групи). Кворум спецкомісії – більш ніж половина затвердженого Радою складу. Рішення спецкомісії вважають ухваленим, якщо за нього проголосувало більш ніж половина її складу.

Обов’язки спеціальної тимчасової слідчої комісії: за результатами розслідування підготувати висновки про ймовірні порушення президента; збирати інформацію, свідчення, пояснення, документи і матеріали, досліджувати їх; вести протоколи і стенограми засідань; вести облік вхідних і вихідних документів.

Держоргани, органи місцевого самоврядування, підприємства та установи, посадовці та службовці зобов’язані виконувати законні вимоги спецкомісії. Порушення тягне кримінальну відповідальність: оновлена ст. 351 ККУ передбачає штрафи в розмірі 8,5-34 тис. грн або обмеження волі до 5 років, або позбавлення права займатися певною діяльністю до 3 років.

Повністю вилучається норма про можливість представників Конституційного суду в ролі спостерігачів відстежувати роботу спеціальної слідчої комісії, щоб КСУ потім міг ухвалити рішення щодо конституційності процедур.

Парламенту хочуть надати право ухвалити рішення щодо подальшого розслідування. У такому разі Рада сама визначить новий термін.

  1. Із регламентних норм повністю вилучається положення про додаткове розслідування, якщо з’ясувалося, що президент перешкоджав роботі спецкомісії.
  2. Якщо Рада не ухвалить рішення щодо імпічменту, голова пленарного засідання має вибачитися перед президентом від імені парламенту, але тепер у письмовому вигляді.
  3. Особливість: із регламентних норм при перенесенні до президентського законопроекту вилучаються посилання на конкретні статті Конституції і Регламенту ВРУ.
  4. Нагадаємо, Конституція і Регламент вже врегулювали такі етапи процедури імпічменту:
  • 226 нардепів підписуються під поданням про усунення президента з його посади;
  • Рада 226 голосами ініціює початок процедури імпічменту;
  • ВРУ утворює комісію для розслідування звинувачень ( для ухвалення постанови потрібно 226 голосів);
  • висновки і пропозиції передають голові ВРУ для ухвалення рішення щодо відкритого чи закритого засідання;
  • під час таємного голосування принаймні 300 голосів нардепів потрібні для звинувачення президента;
  • 226 голосів необхідно для звернення Верховної Ради до Конституційного і Верховного суду з цього приводу;
  • у разі позитивних висновків КСУ і ВСУ протягом двох днів у Верховній Раді проводиться таємне голосування щодо усунення президента з посади; для цього необхідна підтримка ¾ конституційного складу ВРУ, тобто 338 голосів;
  • Лічильна комісія доповідає про результати таємного голосування на відкритому засідання ВРУ;
  • постанова ВРУ про усунення президента з посади в порядку імпічменту набирає чинності з моменту оголошення голови пленарного засідання про її ухвалення;
  • Відповідно до Конституції, з цього моменту повноваження голови держави виконує спікер ВРУ (там є обмеження).

Закон про імпічмент: що це означає і чи буде він дієвим

Верховна Рада ухвалила закон про імпічмент президента. Що передбачає закон і якими будуть його наслідки – далі в матеріалі 24 каналу.

За словами заступника голови Українського інституту аналізу і менеджменту політики Владислава Дзівідзінського, закон про імпічмент – запобіжник у багатьох демократичних країнах, який передбачає можливість відсторонення президента в разі його невідповідності посаді. І є запобіжники, які дозволяють не маніпулювати цими речами, створюючи таким чином баланс між державними інституціями.

Читайте також: Законопроєкт про народовладдя: що це означає і як реалізовуватиметься

Верховна Рада вже на другому тижні роботи прийняла закон про імпічмент / Фото 24 канал

Нагадаємо, законопроєкт про імпічмент був ініціативою президента Зеленського і одним із невідкладних. Тому 10 вересня Верховна Рада підтримала законопроєкт №1012 про імпічмент президента в першому читанні і потім у цілому.

Згідно з документом, імпічмент може бути застосованим у разі скоєння державної зради або іншого злочину. Підставою є письмове подання нардепів, підписане більшістю Ради.

Порядок оголошення імпічменту президенту України наступний:

  • подання Верховної Ради про вчинений президентом злочин;
  • голосування Ради за оголошення початку процедури імпічменту і створення тимчасової комісії (необхідно щонайменше 301 голос “за”);
  • формування тимчасової слідчої комісії;
  • комісія проводить розслідування факту та обставин злочину;
  • слідча комісія готує і подає до Ради висновки і пропозиції щодо проведеного розслідування;
  • розгляд Радою висновків комісії за участі президента, голови та суддів КСУ, голів ВСУ та ГПУ і уповноваженої ВРУ з прав людини;
  • Рада голосує за подання висновків ТСК та результатів обговорення до ВСУ та КСУ (голосування таємне, потрібно 300 +1 голос);
  • ВСУ та КСУ розглядають подання Верховної Ради;
  • Рада ухвалює рішення про усунення президента з поста (голосування таємне, потрібно 338 і більше голосів);
  • президент втрачає повноваження після оголошення про це головою парламенту.

Якщо Рада не підтримає процедуру імпічменту президента, голова парламенту оголошує про припинення процедури та повноважень тимчасової слідчої комісії. І від імені парламенту просить вибачення у президента.

Читайте також: Сто днів президента Зеленського: які обіцянки президент встиг виконати?

На думку Владислава Дзівідзінського, під час каденції Порошенка тема закону про імпічмент стала ще більш актуальною, оскільки діями п’ятого президента багато хто був незадоволеним.

Попит суспільства вилився у відповідні вимоги до кандидатів у президенти. І закон про імпічмент був однією з обіцянок Зеленського, яку йому потрібно було виконати.

Через тиск старої політичної системи президенту потрібно опиратися на вимоги людей.

Зважаючи на те, що в нас регулярно відбуваються політичні кризи, особливо між парламентом і президентом, то питання закону про імпічмент треба було вирішити. Новітня історія України показує небажання миритися з рішеннями президента, що вилилося в помаранчеву революцію і Революцію гідності, – підкреслює Владислав Дзівідзінський.

До Порошенка були претензції, але застосувати імпічмент не могли / Фото Getty

Тому, зауважує політолог, якщо президент матиме високу підтримку українців, йому не загрожує імпічмент. Якщо ні – як свого часу де-юре втратив посаду Янукович і фактично Порошенко, дається право іншим державним інституціям змістити президента. Без революцій і потрясінь для держави.

Експерти наголошують: механізм реалізації закону про імпічмент майже в кожній країні надзвичайно складний.

На думку Владислава Дзівідзінського, при нинішньому низькому рівні правової свідомості всіх учасників політичного процесу сумнівно, що ми дочекаємося процедури імпічменту.

Крім того, цьому процесу не сприяє і якість судової влади, щоб об’єктивно довести вину президента. Але, підкреслює він, з точки зору заспокоєння українських громадян такий механізм повинен бути.

Закон про імпічмент може вступити в дію за кілька років /Фото офісу президента 

Водночас фахівець не виключає, що команда Зеленського закладе в закон інструменти, щоб дія закону не торкнулася безпосередньо перебування нинішнього президента на посаді. Можливо, розповідає Дзівідзінський, закон вступить у дію з наступної президентської каденції. Або наприкінці нинішньої.

Верховна Рада через закон про імпічмент може шантажувати президента. Це не виключено. Але це більше баланс державних інституцій. Україна за Конституцією – парламентсько-президентська республіка.

Парламентську форму правління має більшість європейських країн.

Щоб не було узурпації влади, колегіальне прийняття рішень стає зараз панівним у більшості демократичних країн, – наголосив Владислав Дзівідзінський.

Як відбувається імпічмент президенту / інфографіка 24 каналу

See also:  Законно ездить на автогазе стало почти в 10 раз дороже: что произошло

Новий закон про імпічмент необхідний для України не лише з метою виконання передвиборних обіцянок Зеленського. В першу чергу – для запобігання узурпації влади з боку президента.

Згідно із старим законом, процедуру імпічменту реалізувати було неможливо. І це призвело до зміцнення авторитарного режиму Януковича.

Нинішня редакція дозволяє притягнути президента до відповідальності, але в разі дійсно вагомої причини і відповідно об’єктивних доказів його провини.

Рада прийняла закон про імпічмент президента

На засіданні парламенту у вівторок, 10 вересня, за документ проголосували 245 народних депутатів.

Навіщо потрібен закон про імпічмент президента

Правові основи імпічменту президента прописані в статтях 85 і 111 Конституції України. Єдиним законодавчим актом, в якому конкретизовані зазначені положення, є регламент Верховної Ради.

Але у ньому є низка «прогалин», які роблять імпічмент практично неможливим.

Наприклад, не визначено правовий статус спеціального прокурора, спеціальних слідчих, не врегульовані окремі питання їх обрання, а також обрання голови, секретаря та членів спеціальної тимчасової слідчої комісії тощо.

  • Як сказано у пояснювальній записці, ухвалення закону про імпічмент має виправити ситуацію.
  • В яких випадках можуть оголосити імпічмент президента
  • Парламент зможе усунути президента України з поста в порядку імпічменту виключно в разі вчинення ним державної зради або іншого злочину.
  • Як проходить процедура імпічменту президента

Процедуру імпічменту може ініціювати тільки конституційна більшість нардепів. Вони повинні подати до парламенту постанову з правовим обґрунтуванням необхідності утворення спеціальної тимчасової слідчої комісії. Свої підписи вони відкликати вже не зможуть.

  1. Потім Верховна Рада приймає рішення про ініціювання імпічменту та включення його до порядку денного як невідкладного.
  2. Після цього парламент створює спеціальну тимчасову слідчу комісію для проведення розслідування факту та обставин вчинення президентом державної зради або іншого злочину.
  3. До складу комісії входять нардепи з урахуванням принципу пропорційного представництва депутатських фракцій і груп, спеціальний прокурор і спеціальні слідчі; при цьому до складу комісії не може бути включена людина, якщо це спровокує реальний або потенційний конфлікт інтересів (згідно з формулюванням закону про запобігання корупції) при проведенні розслідування.
  4. Президент відповідно до законопроекту, може користуватися в процедурі імпічменту послугами адвокатів у кількості від одного до п’яти, які забезпечують захист його прав, свобод та інтересів.
  5. Пленарне засідання Ради, на якому розглядаються висновки і пропозиції комісії, має бути відкритим, за винятком випадків, коли озвучувана інформація становить державну таємницю.
  6. Після прийняття Верховною Радою рішення про звинувачення президента парламент повинен звернутися до Конституційного і Верховного судів.
  7. Якщо КС і ВС визнають рішення Ради відповідним законам, парламент приймає рішення про імпічмент президента.
  8. Постанова вважається прийнятою, якщо за неї проголосувало не менше ¾ народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради.
  9. Якщо Рада не зможе оголосити імпічмент президента, то головуючий від імені парламенту приносить голові держави вибачення.
  10. Відставка президента за власним бажанням є підставою для припинення процедури імпічменту на будь-якій стадії, а також для закриття відповідних проваджень у Конституційному і Верховному судах.

Законопроект про імпічмент президента ініціював глава держави Володимир Зеленський. 29 серпня документ був зареєстрований як невідкладний.

6 вересня профільний парламентський комітет рекомендував Раді прийняти законопроект про імпічмент президента .

Зеленський підписав закон про імпічмент Президента

Сьогодні, 23 вересня, Володимир Зеленський підписав ухвалений Верховною Радою закон «Про особливу процедуру усунення президента України з поста (імпічмент)» № 1012. Дані про це містяться у картці законопроєкту № 1012 на сайті Верховної Ради, передає ІА «Вчасно».

  • ЧИТАЙТЕ: Верховна Рада ухвалила закон Зеленського про імпічмент
  • Зазначимо, 10 вересня Верховна Рада ухвалила в цілому президентський законопроєкт № 1012, згідно з яким парламент може усунути Президента України з посади в порядку імпічменту виключно в разі скоєння ним державної зради або іншого злочину.
  • Спочатку проста більшість у 226 депутатів має ініціювати імпічмент.
  • Після цього створюється спеціальна тимчасова слідча комісія.

За законом Зеленського, до складу комісії також обираються спеціальний прокурор і спеціальні слідчі, які готуватимуть обвинувачення. Спеціальна тимчасова слідча комісія створюється за 30 днів з моменту ініціювання процедури імпічменту. Комісія має право заслуховувати президента України, а президент може мати спеціальних захисників у процедурі імпічменту.

Результати розслідування комісії має схвалити конституційна більшість — щонайменше 300 депутатів. Голосування за цю постанову відбувається таємно бюлетенями.

Після цього для оголошення імпічменту потрібні позитивні висновки Конституційного та Верховного суду.

Відповідно до закону, рішення про усунення імпічмент Президенту прийматиметься лише у разі, якщо висновки КС і ВС засвідчать дотримання вимог Конституції та законів України.

І якщо все це буде, то остаточно затвердити імпічмент та відставити Президента мають три чверті депутатів — щонайменше 338. Голосування також відбувається у таємному режимі бюлетенями.

  1. Також закон визначає, що в разі неприйняття Радою постанови про усунення Президента з поста в порядку імпічменту головуючий від імені парламенту має вибачитися перед главою держави.
  2. При цьому закон Зеленського про імпічмент складається з 23 статей і прибирає із закону про регламент Верховної Ради майже 20 статей, які до цього регулювали процедуру імпічменту.
  3. Нагадаємо, проти прийняття закону в цілому проголосували депутати фракції «Голос», «Європейська солідарність», «Опозиційна платформа — За життя», частина депутатів фракції «За майбутнє», утрималися депутати фракції «Батьківщина», частина депутатів фракції «За майбутнє» та ряд позафракційних нардепів.

Деякі парламентарі зазначали, що президентський закон попросту дублює статті Конституції України і насправді заблоковує процедуру імпічменту. Для здійснення реальної процедури відставки Президента необхідно вносити відповідні зміни до Конституції, чого законопроєкт Зеленського не передбачає.

Зеленський, імпічмент, новини України, закон

Прийняли закон «Про імпічмент президента». Що це означає?

Верховна Рада прийняла у цілому законопроект президента Володимира Зеленського про імпічмент.

245 народних депутатів проголосувало «за». Із них – 244 нардепи від «Слуги народу» і один позафракційний. Проти – 73, серед яких представники «Опозиційної платформи – За життя», «Європейської солідарності» та «Голос». Утримались 55 депутатів: представники «Батьківщини» та позафракційні.

Що зміниться для президента України і за що його можуть прибрати з посади – розповіла «Українська правда».

Що таке імпічмент?

Це процедура усунення з посади вищих посадових осіб держави, як правило, президента.

У різних країнах світу процедура імпічменту регулюється відповідно до власного законодавства і є однією зі складових системи стримувань і противаг.

Що говорить про імпічмент Конституція?

Імпічмент президента оголошують у двох випадках: вчинення ним державної зради або іншого злочину. Про це пише стаття 111 Конституції України. 

Перелік “інших злочинів”, за скоєння яких главу держави можуть позбавити посади, в Основному законі не наводиться.

Процедура усунення президента з поста входить до одного із повноважень Верховної Ради. 

Як можна буде усунути президента в Україні?

Процедуру імпічменту мають ініціювати письмовим поданням з підписами мінімум 226 парламентарів. Законопроект зазначає, що підписи не відкликаються.

Далі з “метою повного, всебічного та неупередженого розслідування” створюється тимчасова слідча комісія. Вона готуватиме висновки і пропозиції щодо вчинення президентом державної зради або іншого злочину.

До складу ТСК за принципом пропорційного представництва фракцій та груп увійдуть народні депутати, а також спеціальний прокурор і спеціальні слідчі.

Спецпрокурором і спецслідчими можуть бути не лише члени парламенту. Пункт 5 четвертої статті законопроекту визначає такі вимоги до кандидатів на посади:

  • є громадянином України, який проживає на її території не менше десяти років;
  • вільно володіє державною мовою;
  • має вищу юридичну освіту;
  • має не менш як десятирічний стаж роботи на посаді прокурора та/або слідчого;
  • не має судимості.

В свою чергу, права, свободи і законні інтереси президента у процедурі імпічменту забезпечуватимуть його захисники. Їх може бути не більше п’яти. На відміну від кандидатів на посади спецпрокурора та спецслідчих, у законі немає додаткових вимог до захисників глави держави.

Висновки і пропозиції тимчасової слідчої комісії розглядаються на відкритому пленарному засіданні Ради. Але якщо у матеріалах ТСК є інформація, що становить державну або іншу охоронювану законом таємницю, то засідання парламенту проходить у закритому режимі.

Після цього Верховна Рада таємно голосує бюлетенями за постанову про звинувачення президента. Рішення буде прийняте, якщо “за” проголосують як мінімум 300 депутатів.

  • У разі прийняття постанови ВР звертається до Конституційного Суду та Верховного Суду. 
  • У КС – для перевірки справи та отримання висновку щодо додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про імпічмент. 
  • У ВС – для отримання висновку про те, що діяння, в яких звинувачується президент, містять ознаки державної зради або іншого злочину.
  • Якщо висновки КС та ВС засвідчать дотримання вимог Конституції та законів, відбувається таємне голосування за постанову про імпічмент президента. 
  • Рішення вважається ухваленим, якщо за нього проголосують три чверті народних депутатів від конституційного складу Ради, тобто як мінімум 338.
  • У разі неприйняття постанови спікер парламенту оголошує про припинення процедури імпічменту, припиняє повноваження спеціальної тимчасової слідчої комісії, а також від імені Верховної Ради у письмовій формі вибачається перед президентом.
  • У законопроекті також сказано, що відставка президента за власним бажанням є підставою для припинення процедури імпічменту, а також для закриття відповідних проваджень в Конституційному і Верховному судах. 
  • Водночас матеріали щодо ініціювання імпічменту, висновки і пропозиції ТСК, а також документи та результати експертиз направляються для здійснення досудового розслідування відносно глави держави.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*