Заступник міністра юстиції оніщук: за грубе порушення закону буде передбачено анулювання доступу до державних реєстрів довічно

16 октября 2019 — 10:17

Заступник Міністра юстиції Оніщук: За грубе порушення закону буде передбачено анулювання доступу до державних реєстрів довічно

Донедавна Ольгу Оніщук знали як одного із авторитетних нотаріусів України та як активного учасника процесу реформування галузі державної реєстрації та нотаріату.

Вона неодноразово була учасником акцій протесту під стінами уряду – в ролі першого віце-президента Нотаріальної палати України висловлювала своє бачення стосовно дій влади та запланованих нею змін до профільного законодавства. Три тижні тому Ольга Оніщук зайняла крісло заступника міністра юстиції України.

Зараз сфера її відповідальності – це нотаріат і сфера державної реєстрації. У своєму першому інтерв'ю вона розповіла журналісту Нова Влада про своє бачення змін у сфері державної реєстрації та нотаріату для знищення рейдерства як явища.

Про ключові зміни

– Тема рейдерства настільки заполонила медіапростір, що, здається, наче це явище намертво укорінилося в українські реалії. Чи відчуваєте ви у собі сили повернути ситуацію на сто вісімдесят градусів?

– Я погодилася зайняти цю вкрай відповідальну посаду насамперед тому, що є карт-бланш навести порядок у сфері нотаріату та державної реєстрації. Я відчуваю повну підтримку міністром і урядом того антирейдерського плану дій, з яким я прийшла на посаду.

Зараз у нас є два паралельних плани роботи: довгостроковий (на рік-півтора) – в якому ми пропишемо ідеальну систему реєстрації; і короткостроковий – залатати маленькі шпаринки в реєстрах, щоб зменшувати потік рейдерських захоплень.

– На початку жовтня Верховна Рада прийняла в цілому антирейдерський законопроект 1056-1. Які ключові зміни він пропонує?

  • – Законопроект 1056-1 встановлює низку дієвих антирейдерських запобіжників, а саме:
  • – виключено акредитовані суб’єкти з числа суб’єктів, що здійснюють повноваження у сфері державної реєстрації;
  • – підвищено відповідальність за порушення в цій сфері;
  • – встановлено додатковий захист нотаріально засвідчених документів, на підставі яких проводиться державна реєстрація, шляхом викладення їх на спеціальних бланках нотаріальних документів;
  • – визначено, що доступ державного реєстратора до державних реєстрів здійснюється шляхом багатофакторної аутентифікації (захист від несанкціонованих проникнень);
  • – встановлено обов’язок реєстратора визначати обсяг цивільної дієздатності фізичних осіб і цивільної правоздатності та дієздатності юридичних осіб, а також перевіряти повноваження представника фізичної або юридичної особи щодо вчинення дій, направлених на набуття, зміну чи припинення речових прав, обтяжень таких прав у разі реєстрації прав не в результаті вчинення нотаріальної дії;
  • – встановлено визначення КМУ критеріїв, за якими визначається ступінь відповідальності за відповідні порушення, допущені в сфері державної реєстрації, що значно знизить корупційні ризики в сфері контролю.
  • Заступник Міністра юстиції Оніщук: За грубе порушення закону буде передбачено анулювання доступу до державних реєстрів довічно

– Щойно прийшовши на посаду, міністр юстиції Денис Малюська заявив, що проблему рейдерства треба вирішувати, мінімізувавши людський фактор. Як ця ідея виглядатиме на практиці?

– Ми розробимо ряд дієвих запобіжників у системі державних реєстрів, які унеможливлять проведення реєстраційної дії з порушенням законодавства. Система повинна працювати так, щоб реєстратор не зміг використовувати прогалини у програмному забезпеченні для проведення незаконної реєстраційної дії.

Людський фактор потрібно максимально усувати з державної реєстрації. Чим більше буде встановлено програмних запобіжників, які не допустять зловживання з боку реєстратора на технічному рівні, тим кращим буде результат.

Також ми поставили технічному адміністратору реєстрів – ДП «Національні інформаційні системи» – завдання створити систему багатофакторної аутентифікації для входу в державні реєстри.

Використання багатофакторної аутентифікації передбачено законопроектом №1056-1, який був прийнятий Верховною Радою 3 жовтня.

На даний момент держреєстратори і нотаріуси не отримують жодних повідомлень про те, що відбувся вхід до державних реєстрів їхнім електронним ключем.

Як наслідок – маємо випадки несанкціонованих доступів до державних реєстрів. Багатофакторна аутентифікація вирішить цю проблему.

Наразі ми очікуємо на результати аудиту державних реєстрів, який проводять незалежні міжнародні експерти, аби зрозуміти, чи є у нас шанси допрацювати систему державних реєстрів, чи доведеться переписувати деякі реєстри «з нуля».

– Часто рейдерські схеми реалізуються, коли нотаріус використовує підроблені документи. За законом, нотаріус не несе відповідальності за те, що документи є фейком. І не має можливості їх перевіряти. Як мінімізувати підробку паперових документів?

– Потрібно відцифрувати усі дані про право власності на об’єкти нерухомого майна, які знаходяться в книгах Бюро технічної інвентаризації. Для цього потрібно можливо і на законодавчому рівні зобов’язати внести ці відомості до державних реєстрів.

Після того, як всі записи стосовно всієї нерухомості в Україні з’являться у державному реєстрі, такий вид шахрайства як продаж нерухомості по підробленим паперовим документам зникне. Питання тільки в тому, скільки на це піде часу, тому починати це робити потрібно вже сьогодні.

– Чи плануєте ви боротися із таким явищем як «чорний нотаріат»?

– Я називаю таких нотаріусів не чорними, а недобросовісними (посміхається – Ред.). Міфи про недобросовісних нотаріусів трохи роздуті. Таких нотаріусів не так багато, як нам здається.

Просто ЗМІ більше направляють свою увагу на негативні історії. Статистика вам покаже, що більшість нотаріусів виконують свою роботу сумлінно.

Просто про позитивну роботу нотаріусів ніхто не говорить, бо це на жаль не цікаво журналістам.

Боротися із недобросовісними нотаріусами з нинішньою системою складно, адже сам факт порушення нотаріусом закону має встановити суд. Потрібна ефективна взаємодія Мін’юсту із правоохоронцями та якісна робота судів.

Правоохоронні органи повинні сумлінно розслідувати злочини, які вчинені нотаріусом, суд має виносити законне рішення про визнання дій таких нотаріусів незаконними, а Мін’юст на підставі такого судового рішення буде негайно анулювати нотаріусу свідоцтво.

– В Грузії в Будинках юстиції складається враження, що будь-яку реєстраційну дію можна зробити миттєво. Для цього потрібен мінімальний пакет документів. Жодної бюрократії та черг. Коли подібна картинка з’явиться і в Україні?

– Такі будинки юстиції в Україні вже є. І їх немало. Цей напрям розвивався попереднім керівництвом Міністерства юстиції, і ми будемо його продовжувати.

Водночас все, що робиться дуже швидко, на жаль, часто має негативні наслідки. Тому нам треба дуже чітко розділити адміністративні послуги від, наприклад, вчинення нотаріальних дій.

Адже одна справа – отримати швидко довідку онлайн, зовсім інша – швидке оформлення правочину із нерухомим майном. Такі дії мають ретельно готуватися.

У нотаріуса повинно бути достатньо часу на детальну перевірку усіх документів та відомостей в державних реєстрах для того, щоб забезпечити безспірність нотаріальної дії та убезпечити громадянина від можливих шахрайських дій.

Бувають випадки, коли нотаріус перед посвідченням договору формує витяг з інформацією про наявність обтяжень і цей документ займає 500-1000 записів. Увага – питання: чи може нотаріус швидко вивчити ці записи і вчинити нотаріальну дію? Ні.

Купівля нерухомості – це не похід в магазин по хліб. Людина не робить такі покупки щодня.

Треба проводити подібні операції, детально аналізуючи кожен крок, і людина має бути впевнена, що документи на майно оформлені юридично грамотно і її власність буде захищена.

  1. Водночас, наприклад, будь-яку довідку чи інформацію з реєстру людина має отримати миттєво – не виходячи із дому зі смартфоном та банківською карткою у руках.
  2. Про роботу Антирейдерської комісії
  3. – У яких випадках постраждалим від дій рейдерів є сенс шукати справедливість саме в Антирейдерській комісії, а не в суді?

– На жаль, процесуальні можливості Комісії з розгляду скарг (далі – Антирейдерська комісія – Ред.) далеко не завжди дають можливість винести справедливе рішення. Комісія розглядає скаргу в адміністративному порядку на предмет виключно законності реєстраційної дії.

Комісія – не суд. Ми не можемо всебічно розглядати спір, який існує між скаржником та зацікавленою особою. У комісії досить вузькі повноваження. Моє завдання в тому числі донести до суспільства, що комісія – це «червона кнопка», яка створювалася і має функціонувати виключно для того, щоб скасовувати незаконну реєстраційну дію.

Тобто, коли скарга стосується виключно дій реєстратора.

Як приклад, якщо у людини вкрали бізнес і незаконно змінили власника в реєстрі, комісія має швидко розглянути скаргу, скласти висновок, міністр має підписати наказ, який негайно треба виконати, щоб видалити незаконний запис із реєстру і тим самим усунути перешкоди для подальшої діяльності підприємства. При цьому, є лише 60 днів на подання скарги з моменту, коли власнику стало відомо про таку незаконну реєстраційну дію.

У випадках, коли до нас звертаються за скасуванням реєстраційних дій, які відбулися два чи п’ять років тому і з матеріалів справи вбачається, що власнику давно було відомо про оскаржувану дію, нам доводиться приймати рішення про відмову в задоволенні скарги.

Погодьтесь, це рідкість, коли власник бізнесу чи нерухомості не знає про те, що відбувається з його власністю, адже однією із ознак рейдерства є стрімке фізичне захоплення майна. Зазвичай в таких випадках ми отримуємо зворотній зв’язок, що Мін’юст підтримує рейдерів. Хоча ми лише дотримуємось вимог законодавства та встановленої процедури розгляду скарг.

– Як ви оцінюєте нинішню роботу Антирейдерської комісії?

See also:  Постанова кгс вс щодо повноважень органів амку збирати й аналізувати докази у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції

– Комісія або задовольняє скаргу скаржника, або відмовляє у її задоволенні. Завжди одна сторона невдоволена. Тому негатив був, є і буде.

Зі свого боку ми спробуємо зробити роботу комісії максимально прозорою, якісною та мінімізувати корупційні ризики. Насамперед, ми повинні чітко встановити єдині підходи до розгляду скарг, узагальнити практику комісії: чітко визначити, коли вона повноважна приймати рішення про скасування реєстраційної дії, а коли таке рішення має виноситися виключно судом.

Зараз у нас рейдери іноді дуже професійно грають. Вони запрошують багато телеканалів, приходять на засідання комісії із камерами та мікрофонами, розуміючи, що ЗМІ – це четверта гілка влади, яка може тиснути на комісію прийняти незаконне рішення. 

Звичайно це мене обурює і навіть лякає, але…При цьому піддаватися на маніпуляції та публічний тиск не буду за будь-яких обставин. Комісія має завжди дотримуватися процедури та вимог закону.

– Що ви будете робити, щоб Антирейдерська комісія стала більш незалежним органом?

– На засіданнях Комісії з розгляду скарг ми розглядаємо дуже багато складних скарг, які потребують детальної уваги та глибокого юридичного аналізу. Тому я розраховую на допомогу фахових експертів-правників, які допомагатимуть нам ззовні.

Залучення незалежних професійних експертів дасть можливість напрацювати єдині підходи до розгляду скарг, узагальнити практику і направити роботу комісії в правильне юридичне русло.

– Днями склад Антирейдерської комісії був оновлений. На скільки відсотків ви довіряєте людям, які зараз її представляють?

– Ми оновили комісію настільки, наскільки це було можливо у межах нинішнього кадрового складу департаменту.

Це хороші спеціалісти, фахові і одні із найкращих в департаменті, головне – вони мають позитивну репутацію, а це важливо. Щодо довіри. Звичайно, я повинна довіряти своїй команді.

Але повністю покластися на цих людей я зможу тільки тоді, коли дізнаюся їх краще і побачу результати їхньої роботи.

Водночас поточний склад комісії є тимчасовим. Ми плануємо сформувати комісію із числа у тому числі незалежних експертів. Зараз Мін’юст веде переговори з нашими міжнародними партнерами для отримання фінансової допомоги на утримання так званого «експертного офісу», який буде допомагати аналізувати матеріали скарг та створювати якісні, обґрунтовані та мотивовані висновки.

  • – А як люди, які не є працівниками Міністерства юстиції, можуть це робити?
  • – Управління з розгляду скарг (яке знаходиться у складі Департаменту з питань державної реєстрації) буде продовжувати працювати, розглядати матеріали скарг, аналізувати їх і готувати попередній проект висновку.
  • Експертна група буде рецензувати їх та надавати проект остаточного висновку на розгляд комісії.

Однак наша кінцева мета – взагалі ліквідувати цю комісію у зв’язку з тим, що вона стане просто непотрібною. Звісно, це відбудеться після того, як ми наведемо лад в державних реєстрах і статистика скарг покаже, що рейдерство у сфері державної реєстрації зупинено.

Про кадри в Міністерстві юстиції

– Усі зміни, які ви озвучили, – це значний об’єм роботи. Скільки часу ви собі даєте, щоб реалізувати реформи в цих напрямах «під ключ»?

– Ми розраховуємо на три роки, адже є напрями, які швидко реформувати просто не можливо. Але ми не будемо зволікати і робитимемо все, що в наших силах, аби досягнути результатів якнайшвидше.

– Один – в полі не воїн. У вас є команда, яка буде допомагати реалізовувати ваші амбіційні плани?

– Насправді в мене надзвичайно велика команда. Тому що моя команда – це нотаріальна спільнота України. Нотаріат завжди вболівав за те, щоб представник професії увійшов в команду Мін’юсту, адже для правильного напрямку змін потрібні практичні знання, і зараз я насправді відчуваю міцну підтримку з боку нотаріату.

Багато колег нотаріусів допомагають мені зараз у реалізації змін, оскільки у Міністерстві юстиції досить сильно відчувається нестача кваліфікованих кадрів. Звичайно, я б хотіла бачити цих людей на державній службі. Однак це не так просто – невеликі зарплати, надмірне навантаження і дуже велика відповідальність не стимулюють хороших фахівців та експертів переходити на державну службу.

Проте переговори з усіма бажаючими увійти до нової команди Мін‘юсту тривають і, сподіваюсь, вже скоро у нас з’являться і нові обличчя.

– Як ви будете відділяти «котлети від мух»?

– Насамперед, за допомогою конкурсного відбору та висування певних вимог до кандидатів. Наприклад, знання державних реєстрів.

У нас є певна категорія кадрів, які працюють у Департаменті державної реєстрації та нотаріату, але не мають досвіду роботи у сфері державної реєстрації і не знають державних реєстрів.

Вони просто готують паперові документи. На мою думку, такі працівники не можуть бути в повній мірі ефективними.

Зразу зауважу, що серед працівників Мін’юсту всіх рівнів є дуже грамотні та сумлінні люди, і я буду шукати способи для максимального заохочення їхньої роботи, аби залишити цих людей у Мін’юсті.

Можливо, це буде збільшення зарплат за рахунок надбавок і премій – це те, що знаходиться в межах моїх повноважень.

Разом з тим, я буду просити звільнити місця тих осіб, які працюють неякісно і мають негативну репутацію.

До Нового року ми хочемо сформувати кваліфіковану міцну команду, яка буде працювати на найвищому рівні. Адже кадри вирішують все.

Ольга Оніщук: Державним реєстраторам, які сприяли рейдерству, анулюють доступ до держреєстрів довічно

Заступник Міністра юстиції Оніщук: За грубе порушення закону буде передбачено анулювання доступу до державних реєстрів довічно

Реєстратор, який без будь-яких належних документів, з порушенням територіальності свідомо здійснює захоплення власності, має раз і назавжди бути позбавлений доступу до реєстраційних дій. На цьому наголосила заступник Міністра юстиції з питань державної реєстрації Ольга Оніщук під час інтерв’ю «ЮРЛІГА».

«Розглядаючи скарги на дії державних реєстраторів, які призвели до незаконного заволодіння майном і бізнесом, Антирейдерська комісія одразу застосовує найжорсткішу санкцію – анулювання доступу до держреєстрів довічно», – підкреслила Ольга Оніщук.

За її словами, зміни, які наразі запроваджуються у сфері державної реєстрації, спрямовані на поєднання доступності реєстраційних послуг з повною захищеністю нерухомого майна та бізнесу від рейдерських схем.

План нової команди Міністерства передбачає як негайні кроки, наприклад, позбавлення акредитованих суб’єктів права здійснювати реєстраційні дії, так і зміни, які слід реалізувати до 2020 року та на кілька років вперед.

«Останнє стосується електронного нотаріату, взаємодії всіх державних реєстрів, наповнення цих реєстрів даними, ідентифікації особи тощо – те, чого не можна зробити за лічені місяці. Що ж до нагальних кроків, як показала практика, найбільше зловживань було з боку акредитованих суб’єктів.

Статистика свідчить, що зі 100 % зловживань на нотаріусів і державних реєстраторів в органах місцевого самоврядування (окрім сільрад) припадає 2 і 5 %, решта  – це зловживання комунальних підприємств.

Нещодавно прийнятий Закон № 159-ІХ повністю позбавляє їх прав на здійснення реєстраційних дій», – заявила Ольга Оніщук.

Водночас вона зазначила, що одним із реально ефективних кроків, направлених на очищення рядів реєстраторів, стала нещодавно проведена верифікація. Для цього кожний реєстратор мав прийти до відповідного підрозділу ДП «НАІС» з паспортом та електронним ключем.

«Абсолютна більшість нотаріусів пройшли верифікацію. Щодо інших реєстраторів – то маю зазначити, що верифікація виявилася ефективним інструментом очищення їх лав. Маю надію, що вже цей практичний крок значно знизить рівень рейдерства в Україні», – додала заступник Міністра.

З повною версією інтерв’ю можна ознайомитися за посиланням:

https://jurliga.ligazakon.net/ua/analitycs/190512_antireyderska-komsya–efektivniy-organ-kontrolyu-u-sfer-derzhrestrats-yakiy-ma-chtko-viznachen-lmtovan-povnovazhennya—zastupnitsya-mnstra-yustits-olga-onshchuk?fbclid=IwAR3XodnKohXLEaH1JlquQT1Nu_em1BWot-Bx6PFXZ6clzpJCwl9gzTJ5TRo

Джерело: https://minjust.gov.ua/news/ministry/olga-onischuk-derjavnim-reestratoram-yaki-spriyali-reyderstvu-anulyuyut-dostup-do-derjreestriv-dovichno
https://vezha.net.ua/wp-content/uploads/2019/01/f16379fd4a1ab8f2b7d54124609a17d7-933×445.jpeg

Ольга Оніщук: Нові зміни у здійсненні контролю в сфері держреєстрації унеможливлять діяльність чорних реєстраторів

Кабінет Міністрів України прийняв зміни до Порядку контролю в сфері державної реєстрації, які повинні поставити остаточну крапку в роботі чорних реєстраторів. Про це повідомила заступник Міністра юстиції з питань державної реєстрації Ольга Оніщук.

Серед основних новацій цього нормативно-правового акта – запровадження нових критеріїв моніторингу та спеціальної перевірки діяльності державного реєстратора в реєстрах, встановлення чіткої диференціації санкцій за порушення в сфері державної реєстрації та впровадження тестування тільки для осіб, які вперше планують розпочати роботу в державних реєстрах.

Так, до нових критеріїв моніторингу включено: скасування записів у реєстрах; проведення реєстраційних дій з порушенням строків, визначених законами; проведення державної реєстрації припинення обтяжень права власності та інших речових прав, похідних від права власності, на нерухоме майно, об’єкт незавершеного будівництва (крім випадку проведення такої реєстраційної дії державними та приватними виконавцями); проведення державним реєстратором реєстраційних дій протягом року з дня призначення на відповідну посаду суб’єктом державної реєстрації, з дня призначення на посаду державного нотаріуса чи з дня реєстрації приватної нотаріальної діяльності, а також протягом шести місяців з дня відновлення доступу державному реєстратору до реєстрів.

See also:  Скасування незаконного позбавлення активіста автомайдану ткачука о. прав керування транспортними засобами (суддя апеляційного суду київської області семенцов ю.в.)r

«Критерії ми виписували на підставі узагальнення результатів розгляду скарг. Найбільше зловживань криється саме в таких діях реєстраторів», – пояснила Ольга Оніщук.

  • «Щодо спецперевірки державного реєстратора, вона буде проводитись за заявою суб’єкта – органу місцевого самоврядування, що має намір призначити на посаду державного реєстратора», – зазначила заступник Міністра.
  • Вона уточнила, що до такої заяви майбутній роботодавець додаватиме трудову книжку, диплом, паспорт та код майбутнього держреєстратора.
  • Особа, у діях якої в результаті спеціальної перевірки діяльності державного реєстратора в Реєстрах буде встановлено одноразове грубе або неодноразове порушення законів під час проведених реєстраційних дій в Реєстрах, вважатиметься такою, що не пройшла спеціальної перевірки та не може бути призначена на посаду державного реєстратора або виконувати функції державного реєстратора.

«На кожного реєстратора в Мін‘юсті нарешті буде окрема особова справа, всіх перерахуємо та ідентифікуємо. Кожного, хто спробує подати підробні документи – одразу передамо правоохоронцям», – наголосила Ольга Оніщук.

Також в залежності від порушення у сфері держреєстрації на реєстратора будуть застосовуватись відповідні санкції. За грубе або неодноразове порушення закону передбачено анулювання доступу до державних реєстрів довічно. За незначні порушення передбачена санкція у вигляді блокування доступу строком від 14 до 90 днів.

За словами заступника Міністра, тепер жоден чиновник не зможе маніпулювати санкціями та прикривати порушників чи вимагати хабарі у чесних реєстраторів, які іноді помиляються або не допрацьовують технічно.

Водночас постановою передбачено, що досвідчені реєстратори не проходитимуть тестування. Дана вимога поширюватиметься лише на осіб, які вперше планують розпочати роботу в державних реєстрах.

«Для всіх досвідчених реєстраторів – жодних тестів. Після блокування доступу на незначний термін за незначні порушення – підвищення кваліфікації, виправлення помилок та певний період моніторингу дій», – додала Ольга Оніщук.

Ольга Оніщук, заступниця міністра юстиції з питань державної реєстрації

Ольга Оніщук, заступниця міністра юстиції з питань державної реєстрації Реєстраторів “прошкіних” більше не буде

Останнім часом в Україні набуло поширення таке ганебне явище як рейдерство за допомогою фіктивних “чорних” реєстраторів.

Користуючись доступом до державних реєстрів, у людей нагло відбирають бізнес, нерухомість, просто переписуючи права власності на інших осіб.  При цьому постраждалі можуть і не здогадуватися, що їхня власність їм вже не належить.

За кілька діб рейдер здатен зруйнувати все, що справжній власник створював роками – може вивести гроші з рахунків, вкрасти врожай, вивезти обладнання, продати нерухомість тощо. Чимало горя завдали людям такі схеми. Лише публічність здатна хоча б трохи захистити власників від нахабних рейдерів. В іншому випадку — шансів практично немає.

 Припинити ці схеми взялася нова команда Мін’юсту, зокрема, заступниця міністра юстиції з питань державної реєстрації Ольга Оніщук налаштована рішуче. В інтерв'ю Укрінформу вона розповіла, яких заходів вживається, щоб відновити репутацію реєстраційної системи.

– Подолання такого явища як рейдерство та наведення порядку в сфері реєстрації є ключовими завданнями, яке ставить перед собою ваша команда. Що вже зроблено?

– Майже кожна хвилина мого робочого дня присвячена саме цьому напряму. Нашою командою вже сформовано бачення стратегії та тактики впорядкування системи реєстрації. Зазначений план дій викладений у так званій «дорожній карті». І цей план вже виконується.

Зокрема, нами проведено верифікацію всіх реєстраторів. Суть верифікації була досить простою – реєстратор мав з’явитися до відповідної філії ДП «НАІС» з електронним ключем до реєстрів та відповідним пакетом документів.

Працівник НАІС встановлював особу такого реєстратора та проводив фотографування разом з документом, що посвідчує особу, та ключем до реєстрів. Захід виявився дуже ефективним.

Особливо відзначилися реєстратори комунальних підприємств – значний їх відсоток взагалі не з’явилися до філій ДП «НАІС» і, як наслідок, їхні ключі було заблоковано.

Також Мін’юст брав активну участь у просуванні законопроєкту про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту права власності № 1056-1. Наразі це вже чинний закон.

Незважаючи на те, що в кінцеву редакцію закону були включені не всі наші «антирейдерські ідеї», цей закон вже ефективно працює.

Завдяки йому на законодавчому рівні припинено діяльність акредитованих суб’єктів – сумнозвісних комунальних підприємств, що займалися діяльністю в сфері реєстрації.

На нашу думку, саме діяльність таких комунальних підприємства (а раніше ще й їхніх філій) призвела до розквіту рейдерства в Україні. За нашою оцінку, комунальні підприємства та їхні філії фігурували у 95 % історій про рейдерські захоплення і незаконні реєстрації.

Проте зараз маємо іншу проблему. Недобросовісні реєстратори цих КП намагаються працевлаштуватися на посади реєстраторів органів місцевого самоврядування. Ключове завдання Мін’юсту – не допустити «трудової міграції» таких реєстраторів. Тому нами запроваджується ряд запобіжних заходів.

Зокрема, ми будемо впроваджувати систему спецперевірки реєстраторів з досвідом роботи у цій сфері, які мають намір працевлаштуватися до органу місцевого самоврядування. При цьому «погоджувати» кандидатуру реєстратора буде не сам реєстратор, а його роботодавець.

Вважаємо, що це більш ефективно, адже навряд чи работодавець зацікавлений у працевлаштуванні проблемних кадрів.

Загалом, хочу дати пораду недобросовісним реєстраторам – поставити крапку на своїй реєстраційній кар’єрі, адже Мін’юст робить все можливе, щоб горе-реєстратори не отримали ключів доступу до реєстрів.

Мін’юст робить все можливе, щоб горе-реєстратори не отримали ключів доступу до реєстрів

– Як скоро справи «чорних» реєстраторів, протизаконна діяльність яких широко висвітлювалася в ЗМІ, з'являться в суді? Як розвивається, наприклад, справа «Прошкіна», «Нікітіної», «Сімоника» та інших –  вдалося встановити, хто ці люди насправді?

– Прізвище “Прошкін” настільки часто згадувалося у сюжетах про рейдерство, що навіть стало загальною назвою для недобросовісних реєстраторів. З боку Мін’юсту щодо Олександра Прошкіна вже вжито всіх можливих засобів реагування. З його реєстраційною кар’єрою покінчено назавжди.

Ключ доступу до реєстрів, виданий на прізвище «Прошкін», заблоковано, відкрито кримінальне впровадження. Також у кримінальному проваджені фігурує і колишній очільник комунального підприємства (КП) «Правочин» Віталій Романчук, який, ймовірно, входив за допомогою ключа доступу Прошкіна до реєстрів для внесення протиправних змін.

Мін’юст має надію, що скоро ми побачимо судовий вирок щодо Романчука та його спільників.

Реєстратор Юлія Нікітіна також назавжди попрощалася із професією «держаний реєстратор». Акредитацію КП, де «працювала» Юлія Нікітіна, скасовано. Ключ доступу до реєстру Нікітіною заблоковано. Тепер справа за правоохоронними органами. На наш погляд, в діях Нікітіної та її спільників явно вбачається склад злочину. Сподіваємося, що справу буде доведено до суду і вирок також буде винесено.

Що стосується Ярослава Сімоника, то пов’язані з ним «кейси» зовсім нещодавно знаходилися на розгляді Мін’юсту. Я вже говорила про проблему трудової міграції колишніх працівників комунальних підприємств до органів місцевого самоврядування. Сімоник – яскравий приклад подібних мігрантів.

Він пройшов верифікацію і спромігся влаштуватися на роботу до Глинської сільської ради Вінницької області, де продовжив реалізовувати свої реєстраторські злодіяння. Станом на сьогодні йому назавжди анульовано доступ до реєстрів. Мін’юст направив до Національної поліції України заяву-повідомлення про злочин.

Тепер доля Сімоника вже залежить від правоохоронних органів.

– То про “чорних” чи віртуальних реєстраторів ми більше не почуємо?

– Ми пропонуємо ряд заходів, які зроблять неможливим існування віртуальних реєстраторів. Наприклад, проведення верифікацій. Враховуючи стан справ в сфері реєстрації, Мін’юст має повне право на проведення повторних верифікацій у будь-який момент.

Також до таких заходів належить налагодження системи взаємодії з органами місцевого самоврядування, які беруть участь у контрольних заходах за діяльністю реєстраторів та повинні бути зацікавлені в тому, щоб в них працювали чесні кадри.

Це й впровадження механізму спецперевірки реєстраторів – своєрідного фільтру, який допоможе виявити недобросовісного реєстратора. Деталей поки що не називаю, оскільки вони знаходяться у розробці.

Враховуючи стан справ в сфері реєстрації, Мін’юст має повне право на проведення повторних верифікацій реєстраторів у будь-який момент

– Широко відомі випадки, коли скаржники зверталися до Антирейдерської комісії попереднього складу і отримували від неї формальну відмову, побороти яку можна було лише хабарем (швидко і гарантовано), або в суді (довго і не гарантовано). То чи можуть ці люди тепер знову звернутися до нової Комісії зі своїми скаргами на дії “чорних” реєстраторів?

See also:  Концепция иска от жителей к горсовету по незаконным операциям с коммунальным имуществом

– Повторна скарга – це не зовсім правильно з точки зору закону та логіки. Так можна заблокувати роботу Комісії, засипавши її повторними зверненнями та по суті заблокувати роботу департаменту.

Рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції протягом 60 календарних днів

Звертаю також увагу і на строки для подачі скарги.

Згідно законодавства, рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції та його територіальних органів протягом 60 календарних днів з дня прийняття рішення, що оскаржується, або з дня, коли особа дізналася чи могла дізнатися про порушення її прав відповідною дією чи бездіяльністю.

– Які заходи вживаються для упередження корупції довкола Комісії?

Перше, що зробив Міністр (Денис Малюська – Ред.) – це провів зміни в персональному складі Комісії. Зміна складу Комісії – це простий і дієвий крок для руйнування можливих корупційних зв’язків. Зараз комісію очолює Перший заступник Міністра юстиції України Євгеній Горовець – людина принципова, чесна та професійна.

Друге – всі накази про задоволення скарги чи відмову у задоволенні підписує Міністр особисто. Він уважно вивчає кожну справу, не дивлячись на щоденне надмірне навантаження. Скарги, які на його думку недостатньо вивчені та проаналізовані комісією, він повертає на повторний розгляд іще до підписання наказу.

Отже кожен співробітник розуміє, що жодного сенсу щось приховувати при підготовці документів немає, оскільки на кожному етапі є «фільтри». Перед засіданням комісії скарги ретельно перевіряю я, потім комісія на чолі з головуючим, потім Міністр перед підписанням наказу.

Навряд чи щось чорне чи навіть напівсіре зможе пробратися крізь потрійний фільтр.

– В оприлюдненому у вересні цього року звіті Департаменту державної реєстрації та нотаріату згадується, що загалом Комісія ухвалила низку принципових рішень про захист законних власників та іноземних інвесторів. Про які конкретно випадки йдеться?

– Дійсно, таких рішень було немало. Всі випадки я перелічувати не буду. Зупинюся на найбільш гучних справах. Це і повернення земельних ділянок на Одещині французькому інвесторові – групі компаній Ашан. Про цей випадок немало написано в мережі Інтернет.

Також ми повернули нерухоме майно, а саме адміністративно-виробничий комплекс площею майже 21 тис кв.м. одному з найбільших банків України – «Укргазбанку».

Ще один гучний випадок – рейдерське захоплення будівлі Верховної Ради, яка була перереєстрована на фізичну особу з Луганської області. За кілька днів нам разом з парламентом вдалося повернути будівлю державі. У власність держави була повернута і Калуська ТЕЦ. «Антирейдерська комісія» скасувала незаконну перереєстрацію цієї ТЕЦ та заблокувала державному реєстратору доступ до реєстру.

І таких випадків багато.

Був гучний випадок – рейдерське захоплення будівлі Верховної Ради, яка була перереєстрована на фізичну особу з Луганської області

– Міністр заявив, що до кінця року планується впровадити можливість розгляду найбільш складних рейдерських кейсів протягом 24 годин. Які будуть критерії віднесення кейсів до «складних»?

– Ідея Міністра дуже слушна. Адже в роботі Комісії важлива оперативність. При рейдерських захопленнях час іде на години. І мета Комісії – забезпечити оперативний захист.

За кілька діб рейдер здатен зруйнувати все, що справжній власник створював роками – може вивести гроші з рахунків, вкрасти врожай, вивезти обладнання тощо. Звичайно ж, права власника будуть відновлені, проте він може зазнати значних збитків через господарювання рейдера.

Наша команда це розуміє. І готова впровадити механізми надшвидкого реагування. Я поки не можу зазначити критерії розмежування кейсів до тієї чи іншої категорії, оскільки це буде тільки моє бачення, тоді як нам потрібно сформувати командне бачення.

У будь-якому випадку, ми будемо реагувати на кричущі випадки, де є прямі ознаки зловживань, що не потрібно доводити.

При рейдерських захопленнях час іде на години

Наприклад, коли Комісія бачить, що реєстратор вчиняє реєстраційні дії з порушенням територіальності.

Комісія має швидко зреагувати – оскільки дуже дивно, коли реєстраційні зміни щодо столичної компанії вносяться, наприклад, через Глинську сільську раду Вінницької області.

Пояснення псевдо-учасників у такому випадку чи реєстратора Глинської сільської ради на думку комісії точно не вплинуть. Адже грубо порушено норму закону і в таких випадках реєстраційний запис потрібно негайно скасовувати.

– На зустрічі з Європейською бізнес-асоціацією Міністр Денис Малюська заявив, що паралельно з реформування судової системи Мінюст працює над розвитком альтернативних інструментів вирішення спорів. Зокрема про запровадження інституту незалежних арбітражників. В чому полягатиме суть інструменту?

– Дійсно, Міністр юстиції абсолютно чітко заявляє про необхідність створення альтернативи державним судам. Також він наголошує на необхідності створення системи медіації, третейських судів та арбітражів, конкурентів державним судам.

Особисто я підтримую дану ідею. Приклад з власної практики. До приходу на посаду заступника Міністра я протягом більш ніж 15 років працювала приватним нотаріусом.

Зараз нотаріат України неможливо уявити без приватного нотаріату. «Приватний» нотаріус зараз сприймається абсолютно логічно і природно, хоча спершу цю новацію не сприймали.

При цьому, приватний нотаріус виконує ряд повноважень, що делеговані йому державою.

Так само люди не відразу сприймали і появу інституту приватних виконавців. А в країнах Європи більшість судових рішень виконується саме приватними виконавцями. Пройшло кілька років від реформи і українці вже почали позитивно і звично сприймати приватних виконавців.

Так само має бути із третейськими судами. Зараз державні суди просто завалені справами.

А більшість з цих справ могла би бути розглянута третейськими судами! Водночас сторонам спору також вигідна передача їхніх справ на розгляд третейських судів з огляду на те, що даний суд може приділити більше уваги пошуку шляхів примирення сторін.

Також Україні дуже важливо впроваджувати медіацію. На моє переконання, медіація значно розвантажила б судову систему. Дуже багато українців звертаються до суду, не знаючи, що їх проблему можна вирішити у позасудовий спосіб.

– Розкажіть докладніше про Експертний офіс з питань держреєстрації – чим він буде займатися, які повноваження матиме?

– Експертний офіс має об’єднати найкваліфікованіших фахівців. Розраховуємо, що на створення офісу виділять кошти донори – зараз ведуться переговори з іноземними та українськими партнерами. Люди, які працюватимуть в офісі, мають отримувати гідну оплату. Це і профілактика корупції, і можливість вимагати високих, якісних показників їхньої роботи.

Планується, що в офісі будуть працювати 16 професіоналів – 10 з них працюватимуть з матеріалами скарг у сфері реєстрації, 6 фахівців ймовірно увійдуть до складу Комісії з питань розгляду скарг.

Водночас хочу акцентувати увагу, що Експертний офіс не тотожний Антирейдерській Комісії і його повноваження не зводяться до забезпечення діяльності цієї Комісії! Мета Експертного офісу – сприяти побудові ідеальної системи реєстрації, сприяння захисту прав людей.

В Офісі буде створена дієва телефонна гаряча лінія та система оперативного зворотнього зв'язку електронними засобами (месенджери, електронна пошта, тощо). Відповідати на дзвінки та меседжі буде не секретар, а саме фаховий юрист, який відразу надасть людям професійну пораду щодо захисту їхніх прав в сфері реєстрації.

Такий спеціаліст повинен мати бажання вирішити проблему людини, яка звертається за допомогою. При цьому, незалежно від того, чи це компетенція Мін’юсту, чи ні. Офіс має допомагати громадянам у захисті їхніх прав – наприклад, може надати фахову консультацію щодо оптимального вибору способу захисту свого права.

– Президентський Указ №837 “Про невідкладні заходи з проведення реформ та зміцнення держави” передбачає позбавлення Мінюсту повноважень у питаннях скасування реєстраційних дій і перехід виключно до судового порядку оскарження рішень? Це означає, що Антирейдерська комісія більше не знадобиться?

– Комісія – явище тимчасове. Її необхідність викликана певними обставинами сьогодення, які мають зникнути. Я про рейдерство і про порушення законодавства в сфері реєстрації. Коли ми наведемо порядок в сфері реєстрації, коли рейдерство зникне або буде зведено до мінімуму – потреба у Комісії відпаде.

Указ Президента цілком логічний з огляду на перспективу. Маємо надію, що невдовзі Комісія стане явищем історичним. І будь-які питання реєстрації будуть розглядатися саме судами.

Однак Експертний офіс продовжить своє існування, адже до його повноважень входить не тільки виконання функцій Комісії, а й напрацювання шляхів удосконалення сфери реєстрації.

  Ми зробимо все можливе, щоб Україна перейшла на європейські стандарти вирішення спорів – через суд, третейській суд чи медіацію. І маємо надію, що сторінку історії з існуванням Антирейдерської комісії ми невдовзі перегорнемо.

Записала Оксана Поліщук

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*