Через недосконалість законодавства недобросовісному підприємцю вигідніше сплатити штраф за неоформлених працівників за кпап, ніж за кзпп

31 січня Президент підписав Закон від 12.12.2019 р. №378-IX «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України (щодо усунення норм, які порушують права та законні інтереси роботодавців України)». 

1 лютого Закон був опублікований в «Голосі України» №20/2020. Відповідно з 2 лютого він набрав чинності (з дня, наступного за днем його опублікування).

Неоформлені працівники та «сіра» зарплата

Почнемо зі штрафу, який роботодавці зазвичай вважають найстрашнішим. Раніше він був у розмірі 30 мінімальних зарплат (на момент виявлення порушення) і застосовувався до роботодавця за кожного працівника:

  • якого не оформили на роботу офіційно і за всіма правилами;
  • якому платили зарплату (чи її частину) «у конверті» (тобто без сплати податків);
  • якого оформили на неповний робочий час, а насправді використовували повний.

До 2 лютого 2020 року кожне з таких порушень загрожувало штрафом у розмірі 4723 х 30 = 141 690 грн. При цьому навіть в найліберальнішій редакції Порядку проведення інспектувань цей штраф застосовувався незалежно від того, виправлено це порушення чи ні.

Що змінилося? Штраф зменшено і порядок застосування його інший.

Зараз за ці порушення  штраф становитиме 10 мінзарплат на момент виявлення порушення за кожного неоформленого працівника (у 2020 році – 47230 грн).

Проте роботодавцям-«єдинникам» І-ІІІ груп, перш ніж його застосувати, робитиметься попередження. Тобто виправити порушення можна буде без штрафу.

Та це якщо протягом 2-х років такий роботодавець більше таких порушень не скоїть (або якщо їх не виявлять)!

За вчинене порушення повторно протягом двох років з дня виявлення порушення розмір штрафу становитиме 30 мінзарплат на момент виявлення порушення за кожного працівника. Це ж правило буде стосуватися і до роботодавців-«єдинників» І-ІІІ груп.

Недопущення до проведення перевірки

За недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні доведеться заплатити, як і раніше, шраф у розмірі 3-х мінзарплат (у 2020 році – 14 169 грн).

А от недопуск до перевірки з питань виявлення неоформлених працівників та зарплати «у конвертах» коштуватиме набагато менше (хоча і зараз «ціна» кусається). До змін штраф становив 100 мінзарплат (до 2 лютого 2020 року – 472 300 грн.). Тепер розмір штрафу –16 мінзарплат (у 2020 році 75 568 грн).

Читати по темі:  Пособия на детей 2018: виды и размер выплат

Порушення строків виплати зарплати

Штраф за порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплату їх не в повному обсязі  залишиться незмінним. За таке порушення на всіх роботодавців чекатиме штраф у розмірі 3-х мінзарплат (у 2020 році – 14 169 грн).

Недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці

До змін недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці коштувало 10 мінзарплат (у 2020 році – 47230 грн) за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення.

З 2 лютого штраф зменшився до 2-х мінзарплат за кожного працівника (у 2020 році – 9446 грн). Поширюється він на всіх роботодавців.

Недотримання гарантій та пільг мобілізованим працівникам та строковикам

Раніше недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених законами «Про військовий обов’язок і військову службу», «Про альтернативну (невійськову) службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», каралося штрафом у розмірі 10 мінзарплат (в розмірі на момент виявлення порушення) за кожного працівника (тобто 47 230 грн).

З 2 лютого штраф  зменшено до 4-х мінзарплат (у 2020 році – 18 892 грн). А до роботодавців-«єдинників» І-ІІІ групи  взагалі застосовуватиметься лише (!) попередження.

Інші порушення трудового законодавства

За попередніми  правилами за всі помилки, які було скоєно роботодавцем та щодо яких не має окремого види штрафу, слід було сплатити штраф у розмірі 1 мінзарплати (у 2020 році — 4723 грн).При цьому штраф застосовувався за всі знайдені інші порушення разом.

Розмір штрафу не змінився, але його застосовуватимуть окремо за кожне виявлене інше  порушення. А повторне вчинення протягом року з дня виявлення іншого порушення призведе до зростання штрафу. Він застосовуватиметься у двократному розмірі мінімальної заробітної плати за кожне таке порушення (у 2020 році – 9446 грн).

Тобто, з одного боку, розмір штрафів, які були найбільшими, скоротили. Це, безумовно, добре.

З іншого боку, дрібних «інших» порушень у роботодавців значно більше. Помилка в кожному документі чи процедурі, прописаній в трудовому законодавстві, коштуватиме 4723 грн, а «рецидивістам» – і 9446 грн.

Отже, навіть якщо ви допустили інспекторів до перевірки, усі працівники у вас оформлені і отримують виключно «білу» зарплату, в скільки обійдеться вам така перевірка, спланувати буде важко.

Але тут «гіркі ліки» законодавці трохи підсолодили.

Новий порядок сплати штрафів

За новими правилами, у разі сплати роботодавцями 50% розміру штрафів, які нарахували внаслідок перевірки,  протягом 10 банківських днів з дня вручення постанови про накладення штрафу, така постанова вважається виконаною.

Пояснень, як ця норма працюватиме, наразі жодних.

На нашу думку, це виглядатиме наступним чином. Наприклад, до вас застосували штраф у розмірі 47 230 грн за неоформленого працівника.

Якщо ви сплатите 50%  штрафу  протягом 10 банківських днів з дня отримання постанови, решта 50% можна буде вже не сплачувати. Таким чином, замість 47 230 грн ви сплатите лише 23 615 грн.

Якщо ж ви це строк пропустите, то доведеться сплачувати штраф у повному розмірі.

Приписи замість штрафів, але не в усіх випадках

У ст. 265 КЗпП з’являється правило, яке раніше було в Порядку проведення інспектування, а потім його звідти прибрали.

  • Щодо деяких порушень (строків виплати зарплати, мінімальних гарантій з зарплати та гарантій мобілізованих працівників та всі види інших помилок) інспектори спочатку складатимуть припис щодо їх виправлення.
  • У разі виконання припису  та усунення виявлених порушень у визначені приписом строки штрафи до роботодавця застосовуватися не будуть.
  • Але штрафи за використання праці неоформлених працівників, виплату зарплати без сплати ЄСВ, недопуск Держпраці до перевірки та повторне вчинення інших видів помилок трудового законодавства будуть застосовуватися одночасно із винесенням припису незалежно від факту усунення виявлених при проведенні перевірки порушень.

Розміри трудових штрафів

Вид порушення Розміри штрафів
До 2 лютого Після 2 лютого
Неоформлені працівники та зарплата у «конвертах» 30 мінзарплат за кожного працівника (у 2020 році 141 690 грн) 10 мінзарплат (у 2020 році 47 230 грн) за перше порушення, а для «єдинників» І-ІІІ груп — попередження;
30 мінзарплат (141 690 грн) за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення – за повторне протягом двох років з дня виявлення порушення
Недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні 3 мінзарплати ( у 2020 році – 14 169 грн) 3 мінзарплати ( у 2020 році – 14 169 грн)
Недопущення до проведення перевірки з питань виявлення неоформлених працівників та зарплати «у конвертах» 100 мінзарплат (у 2020 році 472 300 грн) 16 мінзарплат (у 2020 році -75 568 грн)
Порушення строків виплати зарплати 3 мінзарплати ( у 2020 році – 14 169 грн) 3 мінзарплати ( у 2020 році – 14 169 грн)
Недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці 10 мінзарплат (у 2020 році – 47230 грн) за кожного працівника 2 мінзарплати ( у 2020 році – 9446 грн) за кожного працівника
Недотримання гарантій та пільг мобілізованим працівникам та строковикам 10 мінзарплат (у 2020 році – 47230 грн) за кожного працівника 4 мінзарплати (у 2020 році – 18 892 грн) за кожного працівника
А до роботодавців-«єдинників» І-ІІІ групи застосовуватиметься лише попередження.
Інші порушення трудового законодавства 1 мінзарплата ( у 2020 році – 4723 грн) за всі види помилок 1 мінзарплата за кожне порушення (у 2020 році – 4723 грн);
2 мінзарплати ( у 2020 році – 9446 грн) за повторне порушення протягом року з дня виявлення порушення 
  1. Що зі «старими» порушеннями?
  2. Зауважимо, що Законом №378 не встановлено окремих «перехідних» норм щодо початку застосування нових видів штрафів.
  3. Отже, штрафи за перевірками, які будуть проведені після 2 лютого 2020 року  (і навіть ті, які почались раніше, але на цю дату ще не закінчилися) будуть застосовуватися в нових розмірах та за новими правилами.
  4. Зверніть увагу! З 1 лютого – початок масових перевірок з легалізації праці
See also:  Суд виправдав податкового ректора мельника, хоч і визнав незаконним продаж нерухомості його родичам

Держпраці та ДПС за дорученням Гончарука проводили посилену роз’яснювальну роботу щодо офіційного працевлаштування з СГ, які здійснюють діяльність у сфері торгівлі, тимчасового розміщування та організації харчування. А з 1 лютого розпочинаються масові перевірки щодо виявлення неоформлених працівників у зазначених роботодавців. 

  • Нагадуємо, що з 31 грудня 2019 року інспектори праці, забезпечені відповідними документами, що засвідчують їхні повноваження, мають право безперешкодно, без попереднього повідомлення і в будь-яку годину доби приходити  на  будь-яке  підприємство,  яке підлягає інспекції.
  • Під час проведення інспекційних відвідувань інспектори матимуть право (з урахуванням вимог законодавства про охорону праці) проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень об’єкта відвідування, в яких використовується наймана праця. 
  • Які документи повинен надати інспектор та де має внести запис під час інспекційного відвідування?
  • Інспектор праці повинен пред’явити об’єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі:
  • своє службове посвідчення. Фактично у того, кого перевірятимуть, залишилось право перевіряти в інспектора праці наявність службового посвідчення і в разі його відсутності не допускати до проведення інспекційного відвідування. Отже, якщо до вас завітав інспектор праці з метою проведення інспекційного відвідування, ви маєте право перевірити достовірність повноважень посадової особи на сайті Держпраці.
  • лише перед підписанням акта інспекційного відвідування інспектор з праці повинен надати копію направлення на проведення інспекційного відвідування.

Источник: https://www.buh24.com.ua/rozmiri-shtrafiv-za-porushennya-trudovogo-zakonodavstva-z-02-lyutogo-2020-roku/

Штраф за неоформленного працівника в 2018 році та інші порушення

Державної служби України з питань праці (далі – Держпраці) в 2017 році накладено штрафів на суму понад 154 млн грн, виявлено понад 1600 неофіційних працівників.

Кілька десятків господарюючих суб’єктів за недопуск інспекторів до перевірки були покарані в розмірі 320000 грн.

Можна прогнозувати зростання сум стягнень в 2018 році. Це пов’язано з тим, що розмір штрафів прив’язаний до величини мінімальної заробітної плати. З 01.01.

2018 «мінімалку» підняли з 3200 грн. до 3723 грн., відповідно, автоматично збільшилися і санкції.

За що можуть оштрафувати. Величина санкцій з січня 2018 року.

 

Порушення Штраф (мінімальних зарплат) Штраф
(сума)
Недопуск інспектора до перевірки (прийшов перевіряти факти неофіційного працевлаштування або виплати зарплати без сплати необхідних зборів) 100 372300 грн.
Недопуск інспектора до перевірки (прийшов перевіряти інші порушення) 3 11169 грн.
Допуск неоформленого працівника до роботи (в т.ч. якщо оформили на неповний день, а працює весь день) 30 111690 грн. (за кожного робітника)
Виплата заробітної плати без нарахування і сплати єдиного внеску та податків 30 111690 грн. (за кожного робітника)
Порушення встановлених державою гарантій оплати праці 10 37230 грн. (за кожного робітника)
Недотримання пільг і гарантій, встановлених спеціальними законами ( «Про військовий обов’язок і військову службу», «Про альтернативну (невійськову) службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»)  10 37230 грн. (за кожного робітника)
Порушення термінів виплати заробітної плати та інших платежів (більше ніж за один місяць) 3 11169 грн.
Виплата заробітної плати та інших платежів не в повному обсязі 3 11169 грн.
Інші порушення вимог законодавства про працю (ненадання відпустки, невірне ведення табеля і т.д.) 1 3723 грн.

Чому можуть прийти.

Перевірка може бути планова або позапланова.

Перелік суб’єктів, які потрапили в план перевірки на 2018 рік, затверджується до початку року. З ним можна ознайомитися на сайті Держпраці або його регіональних управлінь.

Для проведення позапланової перевірки достатньо заяви працівника (в т.ч.

колишнього), інформації державних або правоохоронних органів і т.д. Таким чином, ініціювати проведення перевірки не важке завдання і вирішується досить швидко.

Позапланова перевірка приходить раптово. Повідомляти завчасно підприємство (підприємця) не потрібно.

Мораторій на проведення перевірок на органи Держпраці не поширюється.

Якщо прийшли … Що необхідно знати.

  1. Проведення позапланових перевірок місцевими інспекторами можливо тільки після згоди Держпраці України. Відсутність такого дозволу робить візит перевіряючих незаконним.

  2. Про проведення перевірки обов’язково видається наказ, який підписується тільки керівником територіального органу Держпраці або його заступником.

    Будь-яка самодіяльність чиновників рангом нижче – незаконна.

Що вимагати від перевіряючих.

  1. Направлення. У ньому вказується кого інспектор має право перевіряти, з яких питань (за їх рамки виходити не має права) та місцезнаходження об’єкта, який перевіряється. Зверніть увагу на термін дії направлення (період проведення перевірки).

    Тільки в цей часовий проміжок інспектор уповноважений проводити перевірку.

  2. Посвідчення. Допуск інспектора до перевірки можливий тільки при наявності у нього посвідчення (про те, як перевірити його справжність онлайн, ми писали в цій статті).

Пускати чи не пускати.

Чиста математика. Недопуск до перевірки факту роботи неоформленого співробітника – 372000 грн., санкція за таке порушення (неофіційний працівник) – 111600 грн. (За кожного). Як правило, документи у інспекторів оформлені відповідно до законодавства, і оскаржити незаконність їх візиту важко.

У той же час, факти порушень часто фіксуються перевіряючими без вказівки всіх необхідних обставин і дотримання норм закону, що дозволяє успішно оскаржити постанови про накладення штрафів в суді.

У будь-якому випадку, до даному питанню необхідно ставиться уважно, приймати рішення тільки після консультацій з юристом.

Процедура розгляду.

За результатами перевірки складається акт. На підставі розгляду акту виноситься постанова. Вас повідомляють про розгляд, але Ваша присутність не обов’язкова.

Постанову може підписати тільки керівник територіального органу Держпраці або його заступник. З практики можемо сказати, що присутні випадки, коли постанови про застосування штрафу виносили службовці рангом нижче.

Це незаконно, суди такі рішення скасовують.

У законодавстві є вкрай підступні норми. Вони дозволяють використовувати інспекторам Держпраці інформацію про факти неофіційного працевлаштування, які встановлені іншими органами.

Такі відомості автоматично надають перевіряючим Держпраці право накладати на Вас штрафні санкції.

Такі порушення можуть бути встановлені (перелік виключний):

– рішенням суду про оформлення трудових відносин з працівником.

– актом перевірки податкової інспекції.

Якщо інспектор Держпраці отримає один із зазначених документів, то обов’язково Вас оштрафує. Особливо слід бути уважними з результатами перевірок фіскалів. Зовні нешкідливий акт з невеликими донарахуваннями з податків, але з описом випадку неофіційного працевлаштування, може спричинити серйозні санкції.

Припустимо, в акті податкової перевірки буде вказано, що виявлений випадок роботи без трудового договору двох співробітників. Після направлення даного документа інспектору Держпраці на Вас буде накладено санкції в розмірі 223200 грн. (111600 * 2 = 223200).

Щоб уникнути такої ситуація рекомендуємо оскаржити акт податкового інспектора, навіть якщо зазначені в ньому санкції є незначними.

Як стягуються штрафи.

Для стягнення накладеного штрафу Держпраці немає необхідності звертатися до Вас з позовною заявою до суду. Починаючи з 2015 року постанови про накладення штрафів інспекцією Держпраці передаються для їх стягуються відразу в державну виконавчу службу.

Якщо Ви не згодні зі штрафом або хочете відстрочити його стягнення Вам необхідно самостійно звертатися до суду з позовом про оскарження постанови про накладення штрафу. З вартістю роботи юристів нашої компанії у таких справах Ви можете ознайомитися тут.

Як уникнути санкцій інспекції Держпраці.

Краще рішення, яке зараз існує на ринку – це кадровий аутсорсинг. Якісно його можуть надавати виключно компанії, які одночасно займаються юридичними і бухгалтерськими послугами.

Тільки у них є необхідний сплав фахівців, здатних організувати кадрове діловодство відповідно до норм трудового законодавства.

Наша компанія має значний досвід в кадровому супроводі. Більш детально про цю послугу Ви можете прочитати тут.

Залишилися питання? Будь ласка, заповніть форму нижче, і ми надамо Вам розгорнуту відповідь протягом 30 хвилин.

Источник: https://ks-cl.com.ua/uk/vedennya-kadrovogo-dilovodstva/shtraf-za-neoformlennogo-pratsivnika-v-2018-rotsi/

Майстер-клас від Держпраці: як не розорити бізнес через порушення законодавства про працю

Версія для друку

Головною метою внесення з 2015 року штрафів до ст. 265 КЗпП були насамперед подолання незадекларованої праці та боротьба із зарплатою «в конвертах». На сьогодні Держпраці вважає одним із пріоритетних напрямків своєї діяльності саме запобігання використанню незадекларованої праці. Оскільки це, на думку Держпраці, справляє як значний негативний вплив на розвиток економіки країни, життєвий рівень людей, так і дає роботодавцям необмежені можливості тиску на працівників. З іншого боку, і роботодавець також ризикує натрапити на аферистів, внаслідок чого понести фінансові втрати.

Держпраці вказує1, що незадекларована праця в Україні найчастіше проявляється у таких формах:

Див. розділ новин від 05.04.2018 р.

  • наймана праця без оформлення трудових відносин;
  • приховування від державних органів частини відпрацьованого робочого часу та зарплати;
  • маскування трудових відносин під виглядом інших форм діяльності (цивільні відносини, фіктивна самозайнятість тощо).

Наразі Держпраці найчастіше накладає штрафи за неоформлення на роботу працівників.

ШТРАФ за фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту) — 30 МЗП за кожного працівника (у 2018 році — 111690,00 грн).

Наведемо декілька прикладів накладених штрафів:

Приклад 1. Миколаївська область: у підприємця, діяльність якого пов’язана з виготовленням хлібобулочних виробів, виявлено, що 6 працівників (серед яких один іноземець) допущені до роботи без укладання трудових договорів. Накладено штраф — 576000,00 грн (штраф накладено у 2017 році: 6 осіб × 96000,00 30 МЗП × 3200,00 грн).

При цьому визнано безпідставними пояснення, що працівники самостійно відмовилися від працевлаштування, а залучений працівник заміняв основного працівника лише 1 день.

Висновок 1. Не спрацює як аргумент прохання працівника не оформляти його на роботу.

Висновок 2. Працевлаштовувати працівника потрібно і на 1 день.

ПОРАДА. Щоб уникнути штрафів, не йдіть назустріч працівникам, які не бажають офіційно працевлаштовуватися, оскільки:

  • отримують субсидію і не хочуть її втрачати повністю чи частково;
  • не хочуть сплачувати аліменти або інші відрахування за виконавчими документами;
  • зареєстровані у Центрі зайнятості як безробітні й отримують допомогу по безробіттю.

Приклад 2. Хмельницька область: на підприємство з пошиття одягу накладено у 2018 році штраф у розмірі 781830,00 грн за використання праці 7 офіційно не оформлених працівників (111690,00 × 7 осіб).

Постанову винесено на підставі акта документальної позапланової перевірки Головного управління ДФС у Хмельницькій області. Неоформлених виявили фіскали під час перевірки. Працівники при цьому надали письмові пояснення про те, що вони працювали згідно з графіком роботи з 8:30 до 17:30; заробітну плату отримували від директора підприємства.

Документів щодо офіційного працевлаштування на працівників адміністрація не пред’явила: заяви працівників, накази по підприємству, журнал реєстрації наказів (прийняття, переведення, звільнення), трудові договори, журнал обліку трудових книжок, штатний розпис, відомості нарахування зарплати, табелі обліку використання робочого часу працівників, розрахунково-платіжні відомості з виплати зарплати зазначеним працівникам.

Висновок. Фіскали теж можуть виявляти неоформлених працівників і для накладення штрафу за ст. 265 КЗпП інформувати про це Держпраці.

Приклад 3. Полтавська область: в ході інспекційного відвідування будівельної компанії, що займається покрівельними та утеплювальними роботами, виявлено 34 працівники, які виконували свої обов’язки на підприємстві без належного оформлення трудових відносин.

Усі ми з вами наймані працівники і маємо пам’ятати, що неоформлені працівники (якщо керівництво чи власник вирішить) можуть залишитися без:

  • відпустки: взагалі не надаватимуть; дні надаватимуть частково; надаватимуть безоплатно або з частковою оплатою;
  • оплати днів хвороби. Втім, якщо хвороба триває більше 5 к. дн., то оплату за такі дні для працевлаштованих здійснює ФСС за свої кошти. А якщо ще й уся зарплата «біла», то роботодавець ані копійки не витратить за дні, починаючи з 6-го дня хвороби;
  • оплати днів відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами (126 к.дн). Але ж за законодавством усі дні такої відпустки оплачує ФСС. Тож якби працівниця була працевлаштована офіційно + вся зарплата була «біла», то весь декретний лікарняний був би оплачений за рахунок ФСС (роботодавець не витратив би ані копійчини на допомогу);
  • нормального розміру пенсії по інвалідності: якщо працівнику встановлять інвалідність, то для працевлаштованих із «білою» зарплатою сума пенсії більша, аніж для безробітних.

ЦЕ ЦІКАВО. Громадяни також мають змогу повідомити про використання роботодавцем праці неоформлених працівників на офіційному сайті Держпраці (http://dsp.gov.ua)у розділі «Повідомити про незадекларовану працю». Така інформація відповідно до п. 5 Порядку № 2952 може стати приводом для інспекційного відвідування.

Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений постановою КМУ від 26.04.2017 р. № 295.

З 2017 року з’явилися два нові штрафи за недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю та створення перешкод у її проведенні (абз. 6 і 7 ч. 2 ст. 265 КЗпП)3:

Докладніше про це читайте у «ЗКС», № 14/2017, с. 7.

  • штраф у розмірі 3 МЗП (у 2018 році — 11169,00 грн) за недопущення до перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні (абз. 6);
  • штраф у розмірі 100 МЗП (у 2018 році — 372300,00 грн) за недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю для виявлення неоформлених трудових відносин, оформлення працівника на фіктивний неповний робочий час, виплату зарплати «в конвертах» без сплати ЕСВ, ПДФО та ВЗ (порушення, що вказано в абз. 2 ч. 2 ст. 265 КЗпП) (абз. 7).
ШТРАФ за недопущення до проведення перевірки з питань виявлення неоформлених працівників — 100 МЗП (у 2018 році — 372300,00 грн).

Приклад.

 Житомирська область: за результатами проведення районною робочою групою з питань легалізації праці рейду-обстеження на підприємствах Малинського району до Управління Держпраці надійшла довідка Малинської РДА, в якій зазначалося, що під час обстеження пилорами ФОП разом з підприємцем було виявлено працівника без оформлення трудових відносин. Керівництвом Управління Держпраці у Житомирській області було прийнято рішення про проведення інспекційного відвідування суб’єкта господарювання. Коли прийшов інспектор праці підприємець категорично відмовився допустити інспектора праці до перевірки документів, які б підтверджували або спростовували факт роботи у нього найманого працівника. В результаті винесено постанову про накладення на ФОП штрафу в сумі 372300,00 грн (100 × 3723,00).

Як показує практика інспекційних відвідувань за 2017-2018 роки, наразі інспектори праці активно взялись за перекваліфікацію договорів ЦПХ у трудові договори.

Фактично під час контрольного заходу інспектори праці шукають у договорах ЦПХ ознаки трудового договору → визнають такі відносини неоформленими трудовими відносинами → виносять штраф як за неоформлення трудових відносин.

ШТРАФ за фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту) — 30 МЗП за кожного працівника (у 2018 році — 111690,00 грн).

Приклади накладених штрафів:

Приклад 1. На Вінниччині на сільськогосподарському підприємстві виявлено 18 неоформлених працівників. Підставою для інспекційного відвідування стала інформація, надана ПФУ4.

При цьому підприємство застосовувало договори ЦПХ, коли трудові відносини мали ознаки трудового договору.

 Загальний розмір штрафу — 2010420,00 грн (30 МЗП (111690,00 грн) за кожного з 18 неоформлених працівників).

ПФУ інформує Держпраці про відомості з форми № Д4, що можуть свідчити про порушення трудового законодавства, відповідно до Порядку обміну інформацією про відомості, що містять ознаки використання праці неоформлених працівників та порушень законодавства про працю, затвердженого постановою правління ПФУ від 29.05.2017 р. № 11-1. Див. «ЗКС», № 16/2017, с. 5.

Приклад 2. Житомирська область: на підставі інформації, наданої ПФУ, інспектори праці Управління Держпраці у Житомирській області провели інспекційне відвідування підприємства у м. Житомирі, основним видом діяльності якого є оптова торгівля косметичними товарами.

Під час інспекційного заходу встановлено, що штатна чисельність підприємства складається з однієї людини — директора, а всі інші роботи виконуються за договорами ЦПХ.

Проте, проаналізувавши надані договори, первинні бухгалтерські документи, фахівці Управління Держпраці встановили підміну трудових відносин цивільно-правовими, що перешкоджає реалізації працівниками права на працю, соціальний захист, відпочинок, оплачувану відпустку та здорові і безпечні умови праці.

За результатами інспекційного відвідування винесено припис щодо усунення виявлених порушень та накладено штраф у сумі 335070,00 грн (30 МЗП (111690,00 грн) за кожного з 3 неоформлених працівників). Звільняюча норма п. 28 Порядку № 295 для штрафу за використання праці неоформлених працівників не працює.

ПОРАДА. Не підміняйте трудові договори договорами ЦПХ. Ми попереджали на сторінках нашої газети про можливі наслідки та наводили ознаки договорів, що можуть спонукати інспекторів праці перекваліфікувати ці відносини з цивільно-правових у трудові. Детальніше у «ЗКС», № 17/2017, с. 18, 38, 46.

Також на контролі Держпраці дотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці (за порушення — штраф 10 МЗП за кожного працівника) та порушення строку виплати зарплати.

На сайті Держпраці є окремий інформаційний розділ «Погашення заборгованості із заробітної плати», в якому по регіонах розміщено реєстр боржників із зарплати. Інспектори праці досить активно інспектують боржників та на сайті звітують про суми погашених боргів.

Разом з Держпраці до боротьби із затримками виплати зарплати з квітня 2018 року долучився Мін’юст. Надихнувшись успіхами зі стягнення боргів з аліментів, Мі’нюст запустив новий напрямок роботи — створив оперативні штаби у регіонах зі стягнення невиплаченої зарплати.

Зокрема, створено регіональні штаби та мобільні групи для стягнення заборгованості із зарплати, розроблено технологічну картку для державних виконавців щодо роботи з боржниками, які перебувають у процедурі банкрутства, створено антирейтинги підприємств-боржників у всіх регіонах України, забезпечено постійну взаємодію з органами ДФС, Держпраці, Нацполіцією та органами місцевої влади.

Штрафи за порушення норм законодавства з праці значні і можуть повністю зруйнувати бізнес, який ви будували роками. Тож радимо ще раз звернутися до норм КЗпП та законів, що регламентують трудові відносини. Перевірте, чи все у вас у порядку.

Якщо недотримання трудових норм виходить від керівництва — покажіть їм цей матеріал. Можливо, розміри штрафів + фактично винесені Держпраці рішення щодо їх накладення розбудять почуття обережності, і буде прийнято рішення про дотримання букви закону.

Часто дешевше дотримуватися норми закону, аніж сплачувати штрафи.

Не бійтеся і законних шляхів мінімізації зарплатних витрат (наприклад, неповний робочий час5, відпустка без збереження зарплати). По-перше, вони не завжди продиктовані саме необхідністю зменшити зарплатні витрати роботодавця (працівнику це може бути дійсно потрібно). По-друге, якщо все правильно оформити, то підстав для накладення штрафів не буде, як би інспектору праці не хотілося.

Коли загрожують такі штрафи, потрібно обов’язково записати свої заперечення в акті та прийти на винесення рішення про накладення штрафу до територіального органу Держпраці. Можна буде оскаржити таке рішення до керівника Держпраці. Є ще можливість оскарження в суді.

Будьте сумлінними роботодавцями! Нехай у вас не буде штрафів.

Вікторія Змієнко, головний редактор газети «Зарплата та кадрова справа»

Источник: https://ibuhgalter.net/material/422/9077

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*