Процедура узаконення самочинного будівництва: що потрібно знати?

Процедура узаконення самочинного будівництва: що потрібно знати?

Серед населення України досить розповсюдженим явищем є самовільне будівництво (самочинне будівництво) об’єктів нерухомості. Власник земельної ділянки чомусь вважає, що на його землі можна будувати що завгодно та як завгодно.

АЛЕ ЦЕ ЗОВСІМ НЕ ТАК!

Самочинна будова (самовільне будівництво) – це будь-якого роду нерухоме майно (будинок, споруда, побудова тощо), яке було побудовано (або ж знаходиться на стадії будівництва) на земельній ділянці, яка не була для цього відведена, або ж без спеціального дозволу, або з порушенням норм будівництва (ст. 376 Цивільного кодексу, ГК).

  • Таким чином, якщо ви зайнялися самовільним будівництвом, то майте на увазі, що ви не зможете отримати право власності на нього – об’єкт необхідно спершу узаконити.
  • Тільки після проведення цієї процедури ви можете отримати законне право власності на самовільно побудовану нерухомість.
  • Читайте також: «Як здійснити оформлення документів на право власності на будинок?»

Що буде за самочинне будівництво?

Згідно зі статтею 96 Кодексу України про адміністративні правопорушення, в залежності від самого виду порушення будівельних норм, правил, стандартів, проектних рішень, а також від категорії складності об’єкта в питаннях щодо будівництва нової споруди, реставрації, капітального ремонту, виконання підготовчих робіт тощо на особу може бути накладений штраф від 50 НМДГ (850 грн.) до 900 МЗП (1032300 грн.).

Більшість власників земельних ділянок, які самовільно будують нерухомий об’єкт, щоб не втрачати часу, необхідного на отримання дозволів, спочатку самовільно проводять роботи по будівництву, і вже по факту збираються отримати документи на узаконення нерухомості, міркуючи приблизно так: “Ми вже все зробили, тепер простіше буде оформити”.

Дешевше буде отримати дозвіл перед будівництвом! В іншому випадку- прийдеться заплатити штраф!

Як узаконити самовільну будову?

Процедура узаконення самочинного будівництва: що потрібно знати?

  • загальний;
  • судовий;
  • окремий щодо будівель, побудованих до 5 серпня 1992 року.

1) Загальний порядок

  1. Подання заяви в міську раду. До заяви прикріплюємо документи новозбудованої нерухомості: експертний висновок, техпаспорт, документи на землю, проекти, акти виконаних робіт та ін.
  2. Передача заяви на розгляд спеціальною комісією, яка створюється рішенням виконкому.

    У роботі цієї комісії повинні брати участь представники інспекції ДАБК (Державна архітектурно-будівельна комісія), яка видає сертифікат відповідності. Можливий варіант подання заяви безпосередньо відразу в ДАБК.

  3. Видача Комісією аналога акту про приймання в експлуатацію об’єкту нерухомості (свідоцтво відповідності).
  4. Наступним етапом є видача органом місцевого самоврядування свідоцтва про право власності на нерухомість.

  5. Реєстрація у нотаріуса права власності та отримання  витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

2) Судовий порядок

Рішенням суду може бути визнане право власності на самочинне будівництво лише за особою:

  • яка збудувала таку будівлю на землі, яка не була відведена їй для цієї мети;
  • яка самовільно збудувала будівлю при цьому не порушує права інших осіб.

3) Окремий порядок щодо будівель, побудованих до 5 серпня 1992 року

Процедура узаконення самочинного будівництва: що потрібно знати?

Такі споруди виділяються в окрему категорію, адже до цієї дати зовсім не існувало обов’язку вводити будівлю в експлуатацію!

Лише після постанови КМУ від 5 вересня 1992 року стало обов’язковим введення всіх новопобудованих споруд в експлуатацію, а разом з цим в КУпАП з’явилася стаття, яка встановлює штраф за порушення такої норми.

Виходячи з цього, можна зробити висновок, що для реєстрації побудованих до 5.09.92 року будівель, сараїв, гаражів тощо не потрібно надання документів про введення в експлуатацію та сертифікат відповідності з ДАБКу.

Але потрібно все ж таки мати техпаспорт з датою будування. Крім цього, і штрафувати за такий самобуд не мають права.

Читайте також: «Як легко знайти нерухомість будь-кого в реєстрі нерухомого майна?»

Як висновок хочеться зазначити, що реєструвати право власності на самовільно збудовані споруди потрібно, якщо, звичайно, ви не хочете мати проблеми та значні штрафи.

А ситуація, коли ви безперешкодно використовуєте незаконно збудоване майно і складається враження, що ніхто про це не знає, має лише тимчасовий характер. Не забувайте про це! 

Приклад реакції влади і громадськості на самовільне будівництво в Чернівцях на відео:

Юрій Усманов2019-03-08T12:06:03+02:00

Источник: https://www.pravoconsult.com.ua/yak-mi-sogodni-uzakonyuvali-samovilne-budivnitstvo/

Як просто узаконити самочинне будівництво

Яке будівництво ви можете узаконити у випадку здійснення такого без належного дозволу:

1. індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, збудовані у період з 5 серпня 1992 року до 12 березня 2011 року;

2. збудовані до 12 березня 2011 року: громадські будинки I і II категорій складності; будівлі і споруди сільськогосподарського призначення I і II категорій складності.

При цьому для таких об’єктів як індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки загальною площею до 300 квадратних метрів включно, господарські (присадибні) будівлі і споруди загальною площею до 100 квадратних метрів включно встановлено спрощений порядок проведення технічного обстеження. Так, згідно із Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» технічне обстеження таких об’єктів проводиться в ході їх технічної інвентаризації з відповідною відміткою в технічному паспорті.

Крок 1. Визначення дати будівництва будівлі

Як ви вже могли з’ясувати для себе вище, спрощений порядок узаконення самочинного будівництва стосується тільки тих об’єктів, що були збудовані до 12 березня 2011 року.

 Відтак для можливості скористатись “будівельною” амністією вам необхідно мати підтвердження, що будівництво було здійснене саме до цього часу.

Відповідно такий період часу може підтверджуватись технічним паспортом на будівлю.

Якщо технічний паспорт на будинок виготовлений до 12 березня 2011 року він сам є документальним підтвердженням того, що така будівля підпадає під дію “будівельної амністії”.

У разі, якщо технічний паспорт виготовлений після 12 березня 2011 року і в ньому зазначена дата будівництва будівлі до вказаної дати, потребується додаткове документальне підтвердження періоду будівництва.

Для цього можуть бути використані будь-які документи та матеріали, дійсність та походження яких не викликає сумнівів (квитанції про оплату комунальних послуг, поставку побутової техніки та меблів за адресою будинку, передплату видань за вказаною адресою, датовані фотознімки із супутників тощо).

Видається, що в якості підтвердження можуть бути використані нотаріально завірені свідчення сусідів. Перелік та назви документів і матеріалів вказуються у технічному звіті про проведення обстеження

Крок 2. Проведення технічного обстеження

Якщо будинок має загальну площу до 300 квадратних метрів включно, господарські (присадибні) будівлі і споруди загальну площу до 100 квадратних метрів включно, в такому випадку потрібно звертатися до організації, яка здійснює технічну інвентаризацію (далі – БТІ).

Фахівці БТІ одночасно виготовлять технічний паспорт, проведуть обстеження та складуть звіт, у т.ч.отримають від місцевого органу містобудування та архітектури інформацію щодо відповідності розташування об’єкта будівництва державним будівельним нормам, і на їх підставі проставлять відповідну відмітку у технічному паспорті. Вона виглядає так:

Процедура узаконення самочинного будівництва: що потрібно знати?

Для решти об’єктів, на які поширюється «будівельна амністія», потрібно діяти у загальному порядку, а саме: спочатку виготовити технічний паспорт, звернувшись до БТІ, а потім провести технічне обстеження.

Таке обстеження може здійснювати суб’єкт господарювання, який має у своєму складі фахівців, що отримали сертифікат експерта з технічного обстеження, або фізична особа- підприємець, що має зазначений сертифікат.

Відмітка у технічному паспорті про проведення обстеження у даному випадку не потрібна.

За інформацією щодо відповідності розташування об’єкта будівництва державним будівельним нормам до місцевого органу містобудування та архітектури може звернутися як сам замовник, передавши її потім фахівцю з обстеження для зазначення у звіті про обстеження, так і за дорученням замовника суб’єкт господарювання, що проводить обстеження.

Крок 3. Загальний порядок формування пакету документів для прийняття в експлуатацію

Перед тим, як подавати документи для того, щоб узаконити самочинне будівництво, ви повинні пересвідчитись що у вас наявні:

  1. звіт про проведення технічного обстеження (у випадках, які означені в другому кроці). Звіт про проведення технічного обстеження потрібно подавати в оригіналі. Необхідно звернути увагу на те щоб звіт було прошито, пронумеровано, затверджено суб’єктом господарювання підписано та скріплено особистою печаткою виконавця.
  2. засвідчена в установленому порядку копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, на якій розміщено об’єкт.  Така копія повинна бути посвідчена нотаріально.
  3. засвідчена в установленому порядку копія технічного паспорта (з відміткою про проведене технічне обстеження). Технічний паспорт може бути поданий в оригіналі або копії, засвідченої БТІ яким було складено таких технічний паспорт, або нотаріусом, проте як свідчить практика, у переважній більшості нотаріуси відмовляються засвідчувати вірність копій технічних паспортів.
  4. заява про прийняття в експлуатацію об’єкта
  5. два примірники декларації про готовність об’єкта до експлуатації (заповнена на підставі інформації з документів, означених в п.п.1-3)
  • Документом, що посвідчує майнові права на земельну ділянку, може бути:
  • – державний акт на право приватної власності на землю, державний акт на право власності на землю, державний акт на право власності на земельну ділянку;
  • – свідоцтво про право на спадщину, до якого долучається державний акт;
  • – державний акт на право постійного користування земельною ділянкою;
  • – договір оренди з його невід’ємними частинами (план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об’єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом);
  • – договір суперфіцію (право користування чужою земельною ділянкою для забудови);
  • – свідоцтво про право власності та витяг з реєстру прав власності на нерухоме майно, тощо.
  • Крок 4. Подання пакету документів до центру надання адміністративних послуг

Так, відповідно до Переліку адміністративних послуг органів виконавчої влади, які надаються через центр надання адміністративних послуг, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.05.

2014 № 523-р, реєстрація декларації про готовність об’єкта до експлуатації, здійснюється через центри надання адміністративних послуг, утворені при Київській міській держадміністрації, міських радах (їх виконавчих органах) населених пунктів, які є адміністративними центрами областей.

Чекайте 10 робочих днів.

 Орган державного архітектурно-будівельного контролю до 31 грудня 2015 року безоплатно протягом 10 робочих днів з дня подання заяви власниками (користувачами) земельних ділянок, на яких розміщені об’єкти будівництва, збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, за результатами технічного обстеження приймає в експлуатацію, самочинно збудований об’єкт, або приймає рішення про повернення на доопрацювання.

  1. Крок 5. Отримання зареєстрованої декларації та реєстрація права власності
  2. Після отримання у центрі надання адміністративних послуг один з примірників зареєстрованої декларації про готовність об’єкта до експлуатації, Вам необхідно оформити право власності на нього.
  3. Державна реєстрація права власності на новостворений житловий будинок проводиться реєстраційною службою за місцезнаходженням такого будинку.
  4. Документи, які необхідно подати для проведення державної реєстрації прав:
  • заява про державну реєстрацію;
  • копія документу, що посвідчує особу заявника;
  • копія реєстраційного номера облікової картки платника податку згідно з Державним реєстром фізичних осіб – платників податків (крім випадків, коли особа через свої релігійні або інші переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку, офіційно повідомила про це відповідні органи державної влади та має відмітку в паспорті громадянина України);
  • документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав;
  • документ про сплату державного мита (крім випадків, коли особа звільнена від сплати державного мита);
  • технічний паспорт на житловий будинок;
  • документ, що посвідчує речове право на земельну ділянку;
  •  витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (у разі, коли в документі, що посвідчує речове право на земельну ділянку, відсутні відомості про її кадастровий номер);
  • документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує відповідність закінченого будівництвом об’єкта проектній документації, державним будівельним нормам, стандартам і правилам (декларація про готовність об’єкта до експлуатації);
  • документ, що підтверджує присвоєння об’єкту нерухомого майна адреси.
See also:  Як повернути аванс від контрагента за договором (неочевидні положення законодавства про попередню оплату)

Источник: http://zerkalo.mk.ua/yurist/yak-prosto-uzakoniti-samochinne-budivnictvo.html

Три кроки для узаконення самочинного будівництва

26 травня 2015 року набрав чинності Порядок прийняття в експлуатацію і проведення технічного обстеження індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, громадських будинків та будівель і споруд сільськогосподарського призначення І та ІІ категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, який запроваджує так звану будівельну амністію.

Порядком передбачений безплатний та швидкий спосіб легалізувати самочинне будівництво, якщо будівельні роботи проводилися в період з 5 серпня 1992-го по 12 березня 2011 року. Складна дозвільна система у сфері будівництва, що існувала в цей період, призвела до масової появи самобудов, на які відсутні документи, що посвідчують право власності.

Нагадаємо: попередня «будівельна амністія», тобто спрощення процедури введення самочинного будівництва в експлуатацію, діяла з 29 квітня 2013 року. Проте оформити право власності можна було лише після сплати штрафів.

Наприклад, за початок виконання підготовчих робіт без спрямування відповідного повідомлення до органів державного архітектурно-будівельного контролю передбачався штраф у розмірі від 1700 грн. до 2550 грн.; виконання будівельних робіт без реєстрації декларації про початок виконання таких робіт, вчинене щодо об’єктів І категорії складності, передбачало штраф у розмірі від 5950 грн.

до 6800 грн.; проживання в будинках або використання господарських споруд, які не прийняті в експлуатацію, тягло за собою накладення штрафу від 5950 грн. до 6800 грн.

  • Натомість чинним порядком гарантується звільнення від штрафних санкцій власників земельних ділянок, які звернуться до 31 грудня 2015 року до державної архітектурно-будівельної інспекції із пакетом документів, необхідних для введення об’єктів будівництва в експлуатацію.
  • Механізм прийняття в експлуатацію передбачений для:
  • — індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд;
  • — громадських будинків І та ІІ категорій складності;
  • — будівель і споруд сільськогосподарського призначення І і ІІ категорій складності.

Передбачено дві процедури прийняття в експлуатацію об’єктів: загальну та спрощену. Остання застосовується для індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків загальною площею до 300 м2, а також господарських будівель і споруд загальною площею до 100 м2.

Крок І — проведення технічного обстеження

Перший етап починається із проведення технічного обстеження та інвентаризації. На сьогодні цим займаються комунальні бюро технічної інвентаризації (БТІ) та суб’єкти господарювання, що мають відповідні сертифікати. Головною метою технічного обстеження є встановлення того, чи підпадає об’єкт нерухомості під будівельну амністію.

Все дуже просто: якщо технічний паспорт виготовлений до 12 березня 2011 року — він є підтвердженням відповідної дати будівництва, а отже, поширення дії порядку на вказаний об’єкт. Якщо ж технічний паспорт виготовлений після 12 березня 2011-го, то необхідно буде надати документи чи будь-які відомості, що свідчитимуть про будівництво об’єкта до зазначеної дати.

Це можуть бути квитанції про сплату комунальних послуг, нотаріально завірені свідчення сусідів тощо.

Цей етап може містити кілька варіацій:

1. На об’єкт ніколи не виготовлявся технічний паспорт

Процедура узаконення самочинного будівництва: що потрібно знати?

2. На об’єкт уже виготовлено технічний паспорт до моменту набуття чинності порядком (26 травня 2015 року)

У цьому випадку необхідно звернутись до БТІ, яке проводило технічну інвентаризацію, оскільки внести зміни до технічного паспорта може лише суб’єкт, який його видав. Зокрема в технічному паспорті проставляється відмітка про відповідність розташування об’єкта будівельним нормам.

  1. Крок ІІ — введення в експлуатацію
  2. Куди звертатися: до територіальних органів державної архітектурно-будівельної інспекції (за місцем розташування об’єкта) через центри надання адміністративних послуг органів виконавчої влади.
  3. Необхідні документи:

— заява про прийняття в експлуатацію об’єкта (бланк на сайті www.golos.com.ua);

— два примірники заповненої декларації про готовність об’єкта до експлуатації (бланк на сайті www.golos.com.ua);

  • — засвідчена копія документа, що посвідчує право власності чи право користування земельною ділянкою, на якій розміщений об’єкт нерухомості;
  • — технічний паспорт;
  • — звіт про проведення технічного обстеження (у разі якщо об’єкт нерухомості >300 м2)
  • Результат: зареєстрований примірник декларації (який отримується через центр надання адміністративних послуг).
  • Строк: протягом 10 днів з моменту подання заяви.
  • Послуга безплатна, без накладення будь-яких штрафів.
  • Крок ІІІ — реєстрація права власності
  • Реєстрація проводиться реєстраційною службою за місцерозташуванням об’єкта нерухомого майна.
  • Необхідні документи:

— заява про державну реєстрацію (бланк на сайті www.golos.com.ua);

  1. — копія паспорта та ідентифікаційного коду;
  2. — копія документа, що засвідчує речове право на земельну ділянку;
  3. — копія технічного паспорта на об’єкт нерухомого майна;
  4. — декларація про готовність об’єкта до експлуатації;
  5. — документ, що підтверджує присвоєння об’єкту нерухомого майна поштової адреси;

— квитанція, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав та сплату мита (реквізити на сайті http://www.drsu.gov.ua).

Період будівництва

оскільки до 05.08.1992 року не існувало норм щодо необхідності введення об’єкта в експлуатацію, на сьогодні для реєстрації права власності на таке майно достатньо мати технічний паспорт, що підтверджує відповідну дату будівництва, та документ, який підтверджує право власності на землю    

доказом будівництва в зазначений період буде технічний паспорт із зазначенням дати будівництва, а також проведене технічне обстеження      

узаконення об’єктів здійснюється з урахуванням постанов КМУ № 466 та № 461 від 13 квітня 2011 р.    

Источник: http://www.golos.com.ua/article/255988

Узаконення самочинного будівництва

Кількість переглядів: 6501

Про що:  З цієї інструкції ви дізнаєтесь про те, що таке самочинне будівництво та як його узаконити.

Проблема незаконного будівництва є дуже поширеною. Часто трапляється так, що громадянин з певних причин не оформляє усі необхідні документи перед початком будівництва. В результаті це призводить до того, що особа не може отримати право власності на забудову (не важливо, чи це гараж чи приватний будинок), і, зрештою, не може її продати, подарувати чи заповісти у спадок.  

Які забудови вважаються самочинними?

  • збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети;
  • у разі відсутності у власника документа, який дає право виконувати будівельні роботи;
  • у випадку, якщо проект є неналежно затвердженим;
  • з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

Саме таке роз’яснення дається у ст. 376 Цивільного Кодексу України.

Як легалізувати самочинне будівництво?

На сьогоднішній день існують два способи легалізації самочинного будівництва – у судовому порядку або через органи державного архітектурно-будівельного контролю. При цьому другий варіант є простішим.

Процедура прийняття в експлуатацію визначена в Порядку прийняття в експлуатацію і проведення технічного обстеження індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, громадських будинків та будівель і споруд сільськогосподарського призначення I та II категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт (затверджений наказом Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 24.04.2015 р. № 79), далі – Порядок.

Даний Порядок стосується таких об’єктів:

  • індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських(присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, збудованих у період з 05 серпня 1992 року до 12 березня 2011 року
  • збудованих до 12 березня 2011 року громадських будинків I і II категорій складності, будівель і споруд сільськогосподарського призначення I і II категорій складності (далі – об’єкти).
  • Господарські (присадибні) будівлі – це допоміжні (нежитлові) приміщення, до яких належать сараї, хліви, гаражі, літні кухні, майстерні, вбиральні, погреби, навіси, котельні, бойлерні, трансформаторні підстанції тощо та прибудови до них.
  • Господарські (присадибні) споруди – це земельні поліпшення, що не належать до будівель та приміщень, призначені для виконання спеціальних технічних функцій, до яких належать колодязі, вигрібні ями, огорожі, ворота, хвіртки, замощення тощо та прибудови до них;
  • дачний будинок – будинок, який використовується протягом року з метою позаміського відпочинку, та прибудова до нього;
  • Індивідуальний (садибний) житловий будинок – будівля капітального типу, споруджена з дотриманням вимог, установлених законом, іншими нормативно-правовими актами, поверховість якої не повинна перевищувати чотирьох поверхів, призначена для постійного в ній проживання, яка складається із житлових та допоміжних (нежитлових) приміщень, і прибудова до неї.
  • За процедурою для отримання права власності на самочинне будівництво встановленою Порядком заявникові необхідно звернутися до органу державного архітектурно-будівельного контролю за місцезнаходженням об’єкта з такими документами:
  • заява про прийняття в експлуатацію об’єкта (в ній вказується загальна інформація про заявника, найменування та місцезнаходження об'єкта);
  • звіт про проведення технічного обстеження будівельних конструкцій та інженерних мереж об'єкта. Технічне обстеження має проводитись кваліфікованими особами (суб’єктом господарювання, який має у своєму складі відповідних виконавців, що згідно із Законом України «Про архітектурну діяльність» одержали кваліфікаційний сертифікат, або фізичною особою – підприємцем, яка має кваліфікаційний сертифікат), котрі і складають звіт. Даний звіт має бути пронумерований, прошнурований та скріплений підписом особи, котра його склала. Документ лишається в замовника. Проте такий звіт не потрібен для індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, прибудов до них загальною площею до 300 квадратних метрів включно, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них загальною площею до 100 квадратних метрів. У такому випадку достатньо буде технічного паспорта.
  • декларація про готовність об’єкта до експлуатації (у двох примірниках). Її замовник складає за формою, наведеною в додатку 3 до цього Порядку.
  • засвідчені копії технічного паспорта та документу, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, на якій розміщено об'єкт.
  1. Звіти про проведення технічного обстеження будівельних конструкцій та інженерних мереж об’єкта, складені в період з 29 квітня 2013 року до дня набрання чинності Порядком, подаються разом з інформацією, отриманою виконавцем від місцевого органу містобудування та архітектури, щодо відповідності місця розташування об’єкта вимогам державних будівельних норм.
  2. Орган державного архітектурно-будівельного контролю повертає замовнику декларацію на доопрацювання з обґрунтуванням причин, якщо вона подана чи оформлена з порушенням вимог, установлених цим Порядком, у тому числі у разі виявлення невідповідності поданих документів вимогам законодавства, виявлення недостовірних відомостей у поданих документах.
  3. Після усунення недоліків, що стали підставою для прийняття рішення про повернення декларації, замовник може повторно подати до органу державного архітектурно-будівельного контролю документи згідно з цим Порядком.
See also:  Обшук, як інструмент корупції та незаконного тиску на бізнес

Протягом 10 робочих днів з дня подання заяви здійснюється прийняття в експлуатацію об’єктів на безоплатній основі. Датою прийняття в експлуатацію об'єкта є дата реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації.

Замовник зобов’язаний протягом семи календарних днів з дня прийняття в експлуатацію об’єкта подати копію декларації місцевому органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування за місцезнаходженням об’єкта для подання такими органами інформації про прийнятий в експлуатацію об’єкт до органу державної статистики.

Корисні поради

При плануванні будь-якого будівництва на землі потрібно спочатку отримати дозвіл, потім повідомити про початок будівництва. А після закінчення будівництва – ввести його в експлуатацію, зробити технічний паспорт і за потреби – отримати відповідні документи про право власності.

Відповідно до ст. 27 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», забудова присадибних, дачних і садових земельних ділянок може здійснюватися на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі – будівельний паспорт).

Будівельний паспорт визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 300 квадратних метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки. Будівельний паспорт складається з текстових та графічних матеріалів.

Після завершення будробіт за встановленим порядком треба звернутися до БТІ і отримати технічний паспорт на об’єкт, який ви збудували, заповнити декларацію про готовність об’єкту до експлуатації і подати його до центру надання адмінпослуг. Якщо будівництво було закінчено давно, все одно треба виконати вказані вимоги.

Далі отримати документи на руки і подати їх до державного реєстратора (нотаріус, орган юстиції) – для отримання витягу з реєстру нерухомого майна.

Довідково

Якщо виникають додаткові запитання, для отримання відповідних роз’яснень щодо конкретного випадку узаконення будівництва, радимо звернутися до місцевого управління ДАБІ (місцевої ради) або з офіційним запитом до ДАБІ України. Уточнити питання щодо реєстрації права власності можна у будь-якого реєстратора.

Якщо вас зацікавили окремі питання, пов’язані з узаконенням будівництва, – ви завжди можете поставити їх юристам ТІ Україна, відвідавши розділ «Запитання юристу» на нашому сайті.

Посилання

Источник: https://www.anticorruption.in.ua/instructions/uzakonennya-samochinnogo-budivnitstva.html

Способи та порядок узаконення самочинного будівництва

       На даний момент існує три способи узаконення об’єктів самочинного будівництва, а саме: адміністративний, судовий та способом звернення до комісій з питань самочинного будівництва виконавчих комітетів органів місцевого самоврядування.

        Адміністративний спосіб є найбільш прийнятним способом узаконення об’єкта самочинного будівництва.

Узаконенню в адміністративному порядку підлягають такі об’єкти як: індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки загальною площею до 300 квадратних метрів, господарські (присадибні) будівлі і споруди загальною площею до 300 квадратних метрів, збудовані у період з 5 серпня 1992 року по 9 квітня 2015 року; будівлі і споруди сільськогосподарського призначення, збудовані до 12 березня 2011 року. Головною умовою є те, щоб вони відповідали цільовому призначенню земельної ділянки, будівельним нормам та пройшли технічне обстеження. У минулих публікаціях ми писали про успішний досвід юридичного супроводу POLEX клієнта щодо узаконення будівель за процедурою “Будівельна амністія” (детальніше: https://polex.ua/kases/uspishniy-dosvid-uzakonennya-budivel-za-protseduroyu-budivelna-amnistiya)

      Особі необхідно звернутись до Державної архітектурно-будівельної інспекції з наступним переліком документів: заяви про прийняття об’єкта в експлуатацію; один примірник заповненої декларації про готовність об’єкта до експлуатації; засвідченої в установленому порядку копії документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою відповідного цільового призначення, на якій розміщено об’єкт; засвідчену в установленому порядку копію технічного паспорту з відміткою про можливість розміщення та надійної та безпечної експлуатації об'єкта; лист або довідка щодо відповідності місця розташування об'єкта вимогам Державних будівельних норм. Термін погодження вказаних документів становить 10 робочих днів.

      Далі необхідно отримати від органу місцевого самоврядування рішення про присвоєння поштової адреси новозбудованого будинку.

Для цього необхідно до органів влади через центри надання адміністративних послуг надати: заяву у довільній формі, завірену в установленому порядку копію документа, що засвідчує право власності на земельну ділянку, копію декларації про готовність до експлуатації, копію технічного паспорта.

  Після вказаних процедур особі необхідно звернутись до нотаріуса або центру надання адміністративних послуг з метою безпосередньої реєстрації права власності на вказаний об’єкт, для цього необхідно надати наступний перелік документів: заяву про державну реєстрацію, копію паспорта та ІПН, копію документа, що засвідчує речове право на земельну ділянку, копія технічного паспорту на об’єкт нерухомого майна, декларацію про готовність об’єкта до експлуатації, документ, що підтверджує присвоєння об’єкту нерухомого майна поштової адреси, квитанція, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав та сплату державного мита.

    Судовий порядок передбачає звернення особи до суду із позовною заявою про визнання права власності на самочинно побудований об’єкт нерухомості.

Але як свідчить практика Касаційного Цивільного Суду України, суд не є безпосередньо органом, який здійснює узаконення самочинно збудованих об’єктів, оскільки таку функцію можуть брати лише спеціально уповноважені державні органи чи органи місцевого самоврядування.

Звернутися до суду з метою узаконення незалежно від формулювання позовних вимог зацікавлена особа може лише після звернення в установленому порядку до компетентного органу та наявності доказів, що вже існує спір між заявником та цим органом про право власності.

Тобто для розгляду судом питання по суті необхідне попереднє звернення і бажано відмовне рішення чи хоча б лист-відписка. По суті в суді здійснюється оскарження дій уповноваженого органу. Така правова позиція міститься в Постанові Касаційного цивільного суду у справі № 306/2140/17 від 18 квітня 2019 року.

     У деяких територіальних громадах з метою створення умов для дотримання законодавства у сфері містобудування утворено постійні комісії з питань самочинного будівництва та затверджено положення про порядок розгляду питань, пов’язаних із самочинним будівництвом.

Згідно з встановленою таким положенням процедурою особа, яка здійснила самочинне будівництво, звертається до органів місцевого самоврядування із заявою про збереження майна, відведення земельної ділянки (у випадку, якщо особа не є її власником або користувачем), при цьому до заяви додаються технічний висновок про відповідність самочинно збудованого об’єкту будівельним нормам, природоохоронним, пожежним та іншим, передбаченим законодавством вимогам для конкретного об’єкта та нотаріально завірену заяву про зобов’язання забудовника нести усі витрати та ризики, пов’язані із оформленням самочинного будівництва.

      Місцевий орган архітектури та містобудування аналізує усі надані забудовником документи та разом зі своїм висновком щодо можливості збереження самочинно збудованого (початого будівництвом) об’єкта подає їх на розгляд постійної комісії з питань самочинного будівництва. Комісія розглядає поданий місцевим органом архітектури та містобудування комплект документів та приймає рішення щодо можливості чи неможливості збереження самочинно збудованого об’єкта.

        При цьому слід мати на увазі, що наведена вище процедура легалізації самочинного будівництва – це радше виняток, ніж правило, оскільки визначена рішеннями певних громад. Крім того, в зазначених положеннях можуть бути прописані якісь конкретні умови чи вимоги, які ми не можемо врахувати у типовій консультації.

Зважаючи на це, при виникненні питання узаконення самочинно побудованого об’єкта нерухомості забудовнику необхідно звертатися за консультацією до фахівців у цій галузі.

Команда фахівців юридичної компанії «POLEX» має великий досвід у супроводі операцій з нерухомістю, судових спорах повязаних з нерухомістю, у тому числі в питаннях узаконення об’єктів самочинного будівництва.

Источник: https://polex.ua/news/sposobi-ta-poryadok-uzakonennya-samochinnogo-budivnicztva

Оформлення права власності на самочинне будівництво | Львівський Юридичний Центр

Дуже  часто виникають ситуації, коли громадяни без відповідної проектної документації, дозволів компетентних органів здійснюють будівництво, або реконструкцію будинків. А після закінчення всіх будівельних робіт, у них виникає необхідність оформити документи для реєстрації права власності на новозбудоване нерухоме майно.

  • Такі ситуації трапляються, або через незнання норм закону про необхідність отримання спеціальних дозволів, або через свідоме порушення закону, або з метою економії часу та зусиль, усвідомлюючи, про відсутність будь-яких серйозних санкцій за порушення такого роду.
  • І ось виникає потреба продати новозбудований будинок, або подарувати чи укласти договір іпотеки щодо нього, Ви звертаєтесь в Державну архітектурно-будівельну інспекцію з метою прийняття його в експлуатацію, до бюро технічної інвентаризації з метою видачі свідоцтва про право власності на нього, і чуєте одні і ті ж слова:  «Дане будівництво є самочинним, воно проведене  без отримання належних дозволів на виконання будівельних робіт, з порушенням існуючих нормативів, правил проектування, не відповідає затвердженого проекту тощо».
  • Це зумовлює  в подальшому потребу узаконення  самочинного будівництва, тобто закріплення за особою, яка здійснила самочинне будівництво, права власності на нерухоме майно і посвідчення його відповідним офіційним документом.
  • З самого початку слід уточнити, які ж дії забудовника будинку потрапляють під визначення «самочинне будівництво».

Загалом, українське законодавство не дає чіткого визначення даного поняття, хоча згідно Цивільного кодексу України, житловий будинок вважається самочинним будівництвом, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил. Також самовільним будівництвом буде вважатися будівля, в якій під час експлуатації велися самовільні будівельні роботи, внаслідок яких змінився її архітектурний вигляд.  Тобто самовільним будівництвом є не лише спорудження будинку без дозвільних документів, а й його самовільна реконструкція.

  1. Важливим є те, що самою нормою закону закріплено правило, згідно якого, особа, яка здійснила самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього.
  2. Виникає питання, яким чином забудовнику можна узаконити самочинне будівництво.
  3. На нашу думку, є два способи легалізації самочинного будівництва.
  4. Перший – судовий;
  5. Другий – позасудовий.
  6. Позасудовий спосіб включає в себе ще два під способи:
  1. узаконення за спрощеною процедурою;
  2. узаконення шляхом укладення угоди про погодження самочинного будівництва між забудовником та виконавчим органом сільської, селищної, міської ради.
See also:  Перевірка держпраці: види порушень трудового законодавства

І так, проаналізуємо наведені вище способи легалізації самочинного будівництва більш детально.

Судовий спосіб легалізації самочинного будівництва

У випадку, якщо Ви являєтеся  власником, або користувачем земельної ділянки, то слід звернутись до суду з позовом про визнання права власності на самочинне будівництво.

Перед підготовкою для подання позовної заяви до суду, слід звернутися до адвоката чи юриста для роз’яснення можливих шляхів вирішення Вашої проблеми, визначенні переліку необхідних документів для обґрунтування своїх позовних вимог в суді, вартості судового збору за подання позовної заяви такого роду, сплата якого є необхідною умовою для відкриття суддею провадження по Вашій справі.

Стаття 376 Цивільного кодексу України, передбачає визнання права власності на самочинно збудоване нерухоме майно на підставі рішення суду.

Хоча, слід зазначити, що практика розгляду даної категорії справ судами за останні роки є неоднозначною, дуже часто суперечливою.

Причиною цьому є нечіткість законодавчої бази, яка суддями неоднаково тлумачиться, що часто призводить до винесення часто суперечливих один одному судових рішень в судах першої інстанції.

Важливий крок до усунення таких суперечностей здійснив  Пленум  Вищого спеціалізованого суду з розгляду цивільних і кримінальних справ шляхом прийняття 30 березня 2012 року Постанови № 6 «Про практику застосування судами статті 376 Цивільного кодексу України (про правовий режим самочинного будівництва)».

Дано роз’яснення, що суди розглядають спори щодо самочинного будівництва, зокрема:

  • про визнання права власності на самочинно збудоване нерухоме майно власником земельної ділянки;
  • про визнання права власності на самочинно збудоване майно на земельній ділянці, що не була відведена особі, яка здійснила самочинне будівництво;
  • про відшкодування витрат на будівництво, здійснене на земельній ділянці, яку особі не було відведено;
  • про знесення самочинно збудованого нерухомого майна;
  • про зобов’язання особи, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, провести відповідну перебудову;
  • про стягнення витрат, пов’язаних із приведенням земельної ділянки до попереднього стану.

А також,  навпаки, визначено категорії справ, при вирішенні яких суд не може застосовувати правила ст. 376 ЦК України, а саме:

  • про визнання права власності на самочинно переобладнані квартири в багатоквартирних будинках різних житлових фондів,
  • про визнання права власності на самочинно збудовані тимчасові споруди;
  • про визнання права власності на самочинно збудовані приналежності до основної речі (ганок, веранда, мансарда, гаражі, сараї, літні кухні тощо). Прийняття в експлуатацію таких об’єктів нерухомості має здійснюватися відповідною інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю.

Великим плюсом даної  постанови є рекомендації при визнанні права власності на самочинне будівництво у випадку відсутності прав на земельну ділянку.

Зокрема, суд може задовольнити позов про визнання права власності на самочинно збудоване нерухоме майно на земельній ділянці, що не надавалася у власність чи користування особі, яка збудувала його, якщо їй у встановленому законом порядку було передано земельну ділянку у власність, або надано у користування під уже збудоване нерухоме майно відповідно до її цільового призначення, та за умови, що будівництво велося з додержанням архітектурних, будівельних, санітарних, екологічних та інших норм.

Надання земельної ділянки під уже збудоване нерухоме майно  може відбутися, як до пред’явлення позову до суду, так і після цього.

Після ухвалення рішення суду про визнання права власності на конкретний нерухомий об’єкт, його потрібно ввести в експлуатацію.

В такому випадку, рішення суду виступає правовстановлюючим  документом, який засвідчує право власності на нерухоме майно.

А вже після введення в експлуатацію, проводиться  реєстрація права власності на об’єкт будівництва в  бюро технічної інвентаризації  на підставі рішення суду з видачею свідоцтва про право власності.

Представництво Ваших інтересів в суді може здійснювати адвокат на підставі укладення договору про правову допомогу, або юрист  – на підставі укладення договору доручення (видачі довіреності).

Що важливо, довіреність може видаватися, як на вчинення конкретної юридичної дії, так і на вчинення всіх процесуальних дій повіреним від імені та в інтересах довірителя в суді.

Будь-яких обмежень щодо строку довіреності не існує, тому вона може видаватися як на один рік, так і на три роки чи більше.

Узаконення самочинного будівництва  за спрощеною процедурою

Спрощена процедура узаконення самочинного будівництва збудованого до 31.12.

2009 року без дозволу на виконання будівельних робіт, була закріплена Наказом  Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 24 червня 2011 року № 91 «Про затвердження Порядку прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, громадських будинків I та II категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, і проведення технічного обстеження їх будівельних конструкцій та інженерних мереж»

  • Дані будівлі та споруди, можуть бути прийняті в експлуатацію органами інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю  на підставі відповідної заяви, поданої до 31 грудня 2012 року.
  • Таким чином, Ви маєте можливість у спрощеному порядку ввести в експлуатацію та відповідно отримати свідоцтво про право власності на вищезазначені будівлі та споруди до кінця 2012 року.
  • Для прийняття в експлуатацію об’єкта, замовник подає особисто, або надсилає рекомендованим листом з описом вкладення до Інспекції за місцезнаходженням об’єкта заяву про прийняття в експлуатацію об’єкта, до якої додаються:
  • два примірники заповненої декларації;
  • звіт про проведення технічного обстеження будівельних конструкцій та інженерних мереж об’єкта з висновком про їх відповідність вимогам надійності і безпечної експлуатації (крім індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, прибудов до них загальною площею до 300 квадратних метрів включно, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них загальною площею до 100 квадратних метрів включно);
  •  засвідчені в установленому порядку копії:
  • документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, на якій розміщено об’єкт;
  • технічного паспорта, виданого бюро технічної інвентаризації.

Заява про прийняття в експлуатацію об’єкта підписується також співвласниками земельної ділянки та зазначеного об’єкта (у разі їх наявності).

У такому випадку,  датою прийняття в експлуатацію об’єкта є дата реєстрації декларації про готовність об’єкта до експлуатації.

Зареєстрована архітектурно-будівельною інспекцією декларація є підставою для укладення договорів про постачання на прийнятий в експлуатацію об’єкт необхідних для його функціонування ресурсів – води, газу, тепла, електроенергії, включення даних про такий об’єкт до державної статистичної звітності та оформлення права власності на нього.

  1. Після цього, забудовник може звертатися до бюро технічної інвентаризації для державної реєстрації права власності на новозбудований об’єкт та отримання  свідоцтва про право власності.
  2. Узаконення шляхом укладення угоди про погодження самочинного будівництва між забудовником та виконавчим органом сільської, селищної, міської ради.
  3. Житлове право України знає такий один із способів узаконення самочинного будівництва, як укладення угоди із органом місцевого самоврядування про погодження самочинного будівництва.
  4. Правовою підставою для цього є рішенням відповідних виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради, в якому передбачено перелік всіх документів, які потрібно подати на розгляд виконавчого комітету.
  5. За загальним правилом, для узаконення самочинного будівництва потрібно зібрати всі необхідні для цього документи:
  6. 1. заяву фізичної/юридичної особи;
  7. 2. проект, виконаний ліцензованою проектною організацією, відповідність будівельним нормам здійснення самочинного будівництва;
  8. 3. копії правовстановлюючих документів на будинок;
  9. 4. копії правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій здійснене самочинне будівництво;
  10. 5. оригінал викопіювання земельної ділянки з нанесеними інженерними мережами і червоними лініями (при потребі);
  11. 6. висновки управління архітектури департаменту містобудування;
  12. 7. висновки управління охорони історичного середовища, якщо будинок належить до памяток архітектури;
  13. 8. акт розрізу димовентканалів (при потребі);
  14. 9. акт обстеження, складений ЖЕКом;

10. при потребі, на вимогу комісії інші документи, передбачені чинним законодавством України.

Зібрані документи забудовник зобов’язаний подати у виконавчий комітет сільської, селищної, міської ради за місцем розміщення самочинного будівництва.

За результатами огляду будівництва на місці і розгляду документів, виконавчим комітетом  дається технічний висновок про відповідність, або невідповідність нормативним вимогам здійсненого самочинного будівництва.

У випадку позитивності висновку – між забудовником і органом місцевого самоврядування укладається угода про погодження самочинного будівництва, оплачується процент оціночної вартості, після чого приймається розпорядження про погодження самочинного будівництва.

Отже, можна зробити висновок, що узаконення самочинного будівництва – процедура складна і недешева, незважаючи на це – досі поширена в Україні.  Обрання конкретного способу узаконення самочинного будівництва покладається на забудовника.

Найбільш ідеальним способом є спосіб узаконення за спрощеною процедурою. Проте для цього необхідно: по-перше – щоб об’єкт був збудований до 31.12.

2009 року; по-друге – щоб будівництво було здійснено без дозволу на виконання будівельних робіт; по-третє – заява про прийняття даного об’єкта в експлуатацію була подана до 31.12.2012 року.

Узаконення шляхом укладення угоди про погодження самочинного будівництва із органом місцевого самоврядування є способом недешевим, тому що потребує сплати проценту (в більшості випадків – 10 %) від оціночної вартості об’єкту нерухомості  до місцевого бюджету.

Судовий спосіб є досить ризиковим, адже є ризик незадоволення такого роду позову,  а судовий збір за подання позову про визнання права власності становить  1 % від ціни позову, але не більше трьох розмірів мінімальної заробітної плати  ( тобто не більше 3219 грн.).

На нашу думку, у разі неможливості застосування спрощеної процедури, слід все ж застосовувати передбачений частиною 3 статті 376 Цивільного кодексу України судовий спосіб узаконення самочинного будівництва.

16.08.2012 року

Корисна інформація: Що робити якщо один з батьків не дає дозволу на виїзд дитини за кордон.

Источник: http://lurc.com.ua/oformlennya-prava-vlasnosti-na-samochynne-budivnytstvo/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*