Як посадити водія, розписано дуже добре. а коли водій не винен – законопроект

Водійське посвідчення, отримане вперше (після закінчення автошколи та здачі іспитів в СЦ МВС, або після повторного отримання «прав» в разі їх позбавлення згідно із законом) тепер дійсне 2 роки.

Протягом цього терміну водієві слід проявити максимальну акуратність, оскільки для отримання наступного посвідчення, з терміном дії до 30 років, за ним не повинно бути зафіксовано більше двох порушень ПДР. Якщо порушень 3 і більше – доведеться «здавати на права» знову.

Такі нововведення здійснені Кабінетом Міністрів постановою №885-2017, яка вносить зміни в «Положення про порядок видачі водійських посвідчень».

Як посадити водія, розписано дуже добре. А коли водій не винен - законопроект 50 км/год в населених пунктах. Кабмін змінив ПДР

У тому ж документі вказана максимальна дозволена швидкість для водіїв з «тимчасовими правами»: 70 км/год. Насправді спостерігається деяке дублювання вимог, описаних в ПДР (п. 12.

6 «б») – «водієві, що має стаж керування ТЗ до 2-х років за межами населених пунктів дозволяється їздити зі швидкістю не більше 70 км/год».

Тобто: згідно ПДР потрібно мати стаж (підтверджується наявністю власного автомобіля, трудового договору з посадою «водій» тощо), а відповідно до Положення 340-1993 потрібно лише «перечекати».

Якщо скласти дію цих двох документів, виходить наступне: водій-новачок може просто не сідати за кермо протягом двох років, тим самим не порушивши нічого, і отримати нове водійське посвідчення, дійсне 30 років.

Але при цьому потрібен стаж, наявність якого дозволить «зняти» обмеження в 70 км/год, присутнє в ПДР.

Хоча на практиці про стаж запитують хіба в судах при розгляді справ про ДТП, а на дорогах патрульні навряд чи будуть вимагати документи, що підтверджують факт керування ТЗ протягом найближчих двох років.

Втім, навіть наявність техпаспорта (оформленого більше 2-х років тому) з прізвищем власника «прав» не є доказом, що він на автомобілі їздив — саме за кермом, з частотою і тривалістю, достатніми для отримання необхідного (але нічим не визначеного) досвіду.

Як посадити водія, розписано дуже добре. А коли водій не винен - законопроект Руки на кермо, залишатися в машині! Як водії будуть спілкуватися з поліцією

Розглядаючи законодавчі «накладки», ми дещо відволіклись від головної теми – отож, давайте повернемося до «тимчасових прав».

Якщо водій не зробив більше двох адміністративних порушень протягом двох років від дати одержання «посвідчення, виданого вперше», він може звертатися в Сервісний центр МВС для отримання нових «прав», якими можна буде користуватися 30 років. При цьому повторна здача іспитів не вимагається.

У разі фіксування 3-х і більше порушень – доведеться знову повертатися на початок всього «квесту»: здавати іспити, отримувати «тимчасове» посвідчення і дотримуватися обмеження в 70 км/год до закінчення дворічного терміну.

Як посадити водія, розписано дуже добре. А коли водій не винен - законопроект «Рішалам» кришка: сервісні центри опублікували всі питання тестів по ПДР

Особливі умови передбачені для водіїв з «дворічними правами», які не просто двічі потрапили під «адмінку» у сфері безпеки дорожнього руху, а вчинили серйозне порушення (навіть одне), за яке передбачене позбавлення водійських прав. У такій ситуації посвідчення вилучається і передається для знищення у СЦ МВС за місцем прописки водія. Щоб знову отримати «права», доведеться повернутися у початок всієї історії.

Для водіїв, які вже мають «права», у разі їх втрати, крадіжки, зносу і т.п. порядок обміну посвідчення не змінюється. Для власників “прав”, виданих вперше, їх обмін буде проводиться на загальних умовах, але із зазначенням терміну дії втраченого (зіпсованого…) посвідчення.

Отримання та заміна посвідчення водія 2020: процедура і ціна

В Україні, згідно із законодавством, керувати транспортними засобами можна лише за наявності національного посвідчення водія (водійських прав) відповідної категорії (Постанова Кабміну № 340 від 08.05.1993 року «Про затвердження Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами»).

Як отримати водійське посвідчення? Які документи потрібні для видачі прав? Як відновити або замінити водійське посвідчення? Що робити, якщо позбавили прав? На ці та багато інших питань про новий порядок і правила отримання посвідчення водія в Україні в 2020 році і особливості його використання відповість «Юридичний портал України».

Отримання водійських прав

На сьогоднішній день видача прав є однією з найбільш затребуваних послуг, що надаються сервісними центрами Міністерства внутрішніх справ. Щорічно в країні видається кілька сотень тисяч водійських посвідчень. Так, за даними МВС, у 2019 році вперше водійські права отримали 360 256 українців.

Як отримати водійське посвідчення вперше (покрокова інструкція)?

Процедура отримання прав у 2020 році передбачає проходження чотирьох обов’язкових етапів. Першим кроком є навчання на курсах з водіння та складання теоретичного і практичного іспиту. Варто знати, що починаючи з 2020 року підготовка до іспитів для отримання водійських прав дозволяється в індивідуальному порядку.

Перепідготовка водіїв та підвищення кваліфікації для отримання посвідчення іншої категорії також можливі через індивідуальне навчання.

Обов’язковою умовою для проходження індивідуальної підготовки в автошколах є виконання робочих програм і планів з вивчення ПДД (задати питання щодо індивідуального навчання на права можна далі).

Крок 1. Навчання в автошколі

Від вибору навчального закладу буде залежати якість отриманих вами теоретичних знань і практичних навичок водіння. Тому до вибору автошколи варто підходити серйозно. Обов’язково уточніть наявність ліцензії МОН та атестата акредитації МВС.

Терміни та вартість навчання на курсах водіння залежать від обраної категорії транспортних засобів. Для запису в автошколу необхідно подати наступний пакет документів:

  • заява із зазначенням місця проживання та категорії ТЗ
  • паспорт (пред’являється особисто) + копія ІПН
  • 4 фотографії розміром 3,5х4,5
  • медична довідка

Після закінчення курсу навчання здаються внутрішні іспити з Правил дорожнього руху та водіння. Підтвердженням проходження підготовки водіїв є Свідоцтво про завершення навчання в автошколі, термін дії якого становить 2 роки з дня закінчення курсів.

Згідно нового порядку отримання та заміни прав, який регламентований Постановою Кабінету Міністрів України № 320, з 2020 року паперове свідоцтво про закінчення курсів водіння по підготовці, перепідготовці та підвищенню кваліфікації водіїв для отримання прав більше не потрібно і не видається при закінченні автошколи. Замість цього, при успішному завершенні курсу з водіння, навчальний заклад має внести електронні відомості про це до Єдиного державного онлайн-реєстр МВС (для допуску до іспиту).

Крок 2. Проходження медичного огляду

Основною метою медогляду є отримання довідки про придатність до керування транспортним засобом. Без неї отримати права неможливо.

Медичний огляд включає в себе: загальне обстеження спеціалістами медичної комісії, лабораторне і функціональне обстеження (загальний аналіз крові та сечі, аналіз крові на цукор, ЕКГ, обстеження гостроти й полів зору, обстеження вестибулярного апарату, визначення групи крові і резус фактора).

Медична довідка, видана із зазначенням хвороби згідно з «Переліком захворювань і вад, при яких особа не може бути допущена до керування відповідними транспортними засобами», є підставою для відмови в отриманні посвідчення водія.

Крок 3. Складання іспитів в сервісному центрі МВС

Прив’язку до прописки (реєстрації) скасували, тому скласти іспит на права в 2020 році можна в будь-якому СЦ МВС. Однак слід враховувати, що здавати теорію на знання ПДД і практичний іспит дозволено тільки в одному територіальному сервісцентрі.

При проходженні перевірочного контролю в складі навчальної групи автошколи, тестування проводиться в територіальному сервісному центрі МВС за місцезнаходженням навчального закладу. Всі необхідні документи подаються представниками автокурсів, від вас вимагається тільки наявність паспорта.

Індивідуальне складання іспитів (окремо від своєї групи з автошколи) передбачає самостійну подачу повного пакета документів:

  • заява (заповнюється в ТСЦ)
  • копія ідентифікаційного коду
  • документ, що засвідчує особу
  • медична довідка встановленого зразка
  • квитанція про сплату державної послуги
  • оригінал і ксерокопія документів про зміну особистих даних (у разі їх зміни)

Екзаменаційний блок для отримання водійського посвідчення складається з двох частин: теоретичної (20 хвилинне комп’ютерне тестування з 20 питань) і практичної частини іспиту (екзамен з водіння).

Якщо ви не вклалися у відведений для тестів час або зробили більше двох помилок — іспит провалено і допуск до практики не був отриманий. Перездати теорію можна не раніше, ніж через 5 днів, але кількість спроб необмежена.

На здачу практичного іспиту з водіння відводиться лише 3 спроби.

На сайті Головного сервісного центру МВС з’явилася можливість безкоштовно підготуватися до здачі теоретичного іспиту з ПДР для отримання водійського посвідчення. Нові питання тестів з варіантами відповідей можна скачати або пройти в онлайн режимі. Кількість спроб пройти тест — необмежена.

З 2020 року під час складання практичних (водіння) і теоретичних (ПДР) іспитів може здійснюватися фото- і відеофіксація. Інструкція з використання технічних засобів контролю, збереження отриманої інформації і доступу до неї затверджується Наказом МВС.

Крок 4. Отримання водійського посвідчення

Права видаються через 5 робочих днів з моменту успішної здачі іспитів. Посвідчення видається особисто водію під розпис, за умови пред’явлення паспорта. Крім того, співробітники ТСЦ повинні повернути вам екзаменаційну картку і медичну довідку.

Після отримання посвідчення водія нового зразка, у вигляді пластикової картки, водійські права будуть автоматично додані у мобільний додаток «Дія» в смартфоні (подробиці — далі).

See also:  Косметологія в законі

Категорії водійських прав

Згідно пункту 3 «Порядка видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами», транспортні засоби, керування якими дозволяється за наявності водійських прав, в залежності від їх типів і призначення поділяються на категорії: А1, А, В1, В, С1, С, D1, D, ВЕ, С1Е, СЕ, D1E, DE і Т (докладніше в таблиці).

Як посадити водія, розписано дуже добре. А коли водій не винен - законопроект

Який строк дії водійських прав в Україні?

Термін дії національного посвідчення водія становить 30 років і обчислюється з дня його оформлення. Інвалідам та особам, які мають медичні обмеження, права видаються із зазначенням відповідної піктограми в графі «Обмеження».

Водіям-початківцям після проходження медогляду і складання іспитів видається тимчасове посвідчення з обмеженим правом керування транспортним засобом — забороняється перевищувати швидкість 70 кілометрів на годину. Термін дії перших водійських прав становить 2 роки, після чого проводиться їх заміна.

Видача постійного посвідчення водія відбувається без складання іспитів за умови здійснення водієм протягом двох років з дня отримання перших прав не більше 2 адміністративних правопорушень. Якщо за цей період відбулося 3 і більше порушень, обміняти права на постійні можна тільки після здачі практичного і теоретичного іспитів в сервісному центрі МВС.

Заміна водійського посвідчення

Відповідно до «Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами», заміна водійських прав проводиться в таких випадках:

  • посвідчення непридатне для використання (зіпсовано, не читаються записи)
  • змінені особисті дані власника (прізвище, ім’я та по батькові)
  • відкриття іншої категорії водійських прав
  • через 2 роки з моменту першої видачі
  • отримання посвідчення нового зразка
  • права були втрачені або вкрадені

Відповідно до законодавства України порядок обміну водійського посвідчення не передбачає повторну здачу іспитів. Процедура заміни діючих прав проводиться незалежно від зареєстрованого місця проживання чи перебування водія. Обмін посвідчення проводиться протягом 5 робочих днів з моменту подачі повного пакету документів.

Для заміни українських прав по закінченню терміну їх дії потрібно зайти в Електронний кабінет водія і вибрати послугу «Відновлення та обмін посвідчення водія».

Далі необхідно перевірити свої контактні дані та вказати причину подачі онлайн-заявки на заміну прав (втрата, крадіжка чи обмін у зв’язку із завершенням строку дії). Зверніть увагу, що для обміну водійського посвідчення в обов’язковому порядку знадобиться меддовідка водія.

Протягом 24 годин з моменту обробки заявки цифрові права автоматично з’являться в додатку «Дія», а пластикове посвідчення можна буде забрати в найближчому сервісцентрі Міністерства внутрішніх справ.

Що робити, якщо права були зіпсовані?

У випадку непридатності посвідчення водія до використання, в тому числі з причини пошкодження або неможливості прочитати написи, проводиться заміна на нове посвідчення. При отриманні нових водійських прав старе посвідчення вилучається, тому незалежно від зовнішнього вигляду зіпсованого документа його необхідно мати при собі.

Що потрібно для обміну водійських прав?

  • паспорт або інший документ, що засвідчує особу
  • водійське посвідчення
  • ідентифікаційний код
  • медична довідка

Ціна обміну зіпсованих прав у 2020 році становить 201 грн.

Як поміняти водійське посвідчення при зміні особистих даних?

Відповідно до п. 2.26 «Інструкції про порядок приймання іспитів для отримання права керування транспортними засобами та видачі посвідчень водія», обмін водійських прав у зв’язку зі зміною П.І.Б. власника, в т.ч. після заміжжя, проводиться на підставі документа, що підтверджує таку зміну.

Список документів, необхідних для заміни водійського посвідчення після зміни особистих даних (прізвище, ім’я та по батькові):

  • паспорт та ІПН
  • медична довідка + права
  • свідоцтво про зміну П.І.Б.
  • свідоцтво про реєстрацію шлюбу

Вартість заміни водійських прав після зміни прізвища, імені, по батькові, а також після реєстрації шлюбу — 201 гривня.

Як відкрити нову категорію прав в 2020 році: порядок заміни посвідчення водія

Кожна категорія надає право на керування певним типом автотранспорту, тому відкриття нової категорії в посвідченні водія — можливість законно водити черговий транспортний засіб. При цьому, старі права вилучаються і замість них видається посвідчення водія із зазначенням всіх нових категорій.

Відповідно до Правил, щоб відкрити іншу категорію необхідно пройти курс навчання з управління відповідним транспортним засобом. При цьому, для видачі посвідчення водія з відкриттям нижчих категорій достатньо довідки з автошколи про проходження 20-годинної підготовки з водіння.

Для отримання прав з новою категорією досить скласти іспит з водіння ТЗ відповідної нижчої категорії. Але це лише за умови, що останні 12 місяців ви їздили за кермом. Якщо факт керування транспортним засобом (за однією з діючих категорій) підтвердити не можливо — доведеться додатково скласти іспит на знання Правил дорожнього руху.

Оформлення та видача посвідчення водія з отриманням права на керування транспортними засобами іншої категорії здійснюється при подачі наступного пакета документів:

  • заява встановленого зразка (заповнюється в ТСЦ)
  • український паспорт або документ, що засвідчує особу і громадянство
  • копія довідки про реєстраційний номер облікової картки платника податків
  • документ, що підтверджує керування транспортними засобами (при необхідності)
  • медична довідка про придатність до керування транспортним засобом
  • оригінал і ксерокопії документів про зміну П.І.Б. (в разі їх заміни)
  • довідка про проходження 20-годинного курсу навчання
  • квитанції про оплату збору
  • водійське посвідчення

Вартість заміни водійського посвідчення в Україні у 2020 році становить 227 гривень (при отриманні іншої категорії) або 214 грн. (в разі відкриття нижчої категорії).

Як відновити втрачені або викрадені водійські права?

Перше, що слід зробити при втраті прав — повідомити сервісний центр МВС, а в разі крадіжки посвідчення — управління Нацполіції. Після вашого звернення співробітниками ТСЦ буде проведена перевірка факту видачі вам раніше водійських прав. Якщо ніяких порушень виявлено не буде, протягом п’яти робочих днів буде оформлено і видано нове посвідчення водія.

Для відновлення водійських прав в Україні в 2020 році необхідний наступний набір документів:

  • паспорт та ідентифікаційний код
  • довідка з поліції (в разі крадіжки)
  • медична довідка

Який розмір штрафу за втрату водійських прав в 2020 році?

Українське законодавство не передбачає штрафних санкцій за втрату посвідчення водія. Однак, за отримання дубліката прав доведеться заплатити близько 200 гривень. Крім того, автовласникам слід пам’ятати, що їзда без водійського посвідчення є правопорушенням і карається штрафом в розмірі 30 неоподатковуваних податком мінімумів (510 грн.).

Електронне посвідчення водія

З 2020 року в Україні запроваджено мобільний застосунок «Дія», який дозволяє використовувати електронні водійські права. Порядок користування електронним посвідченням водія в телефоні затверджений Постановою Кабінету Міністрів України № 956 від 23.

10.2019. Згідно Постанови КМУ, електронне посвідчення водія являє собою цифрове відображення національних водійських прав з унікальним ідентифікатором (QR-кодом), який забезпечує перехід за посиланням на відповідний запис в Єдиній інформаційній системі МВС.

Щоб отримати е-посвідчення водію потрібно завантажити на свій смартфон мобільний додаток «Дія» від Єдиного державного веб-порталу електронних послуг та пройти ідентифікацію за допомогою BankID.

Якщо цифрові водійські права відсутні у додатку «Дія» на телефоні або ж посвідчення відображається без фото чи з помилками, необхідно провести верифікацію прав, яку можна пройти в Електронному кабінеті водія.

Зверніть увагу, що при виїзді на автомобілі за кордон електронні водійські права є недійсними, тому для керування авто за межами України необхідно мати посвідчення нового зразка, або міжнародні права. Якщо в національному водійському посвідченні не заповнений рядок «4b», для поїздки в країни Європи, Росію і Білорусь потрібно отримати міжнародне посвідчення водія.

Міжнародні водійські права

Міжнародне посвідчення водія оформляється у вигляді невеликої картонної книжечки, яка є офіційним перекладом національних прав на іноземну мову (англійську, німецьку, французьку, іспанську тощо).

Як поміняти водійські права на міжнародні?

Отримати водійські права міжнародного зразка можна в будь-якому зручному для вас сервісному центрі МВС протягом 5 днів з дня надання повного пакета необхідних документів:

  • посвідчення водія (оригінал)
  • український і закордонний паспорт
  • фотографія 3,5х4,5 см

Водійське посвідчення міжнародного зразка видається на 3 роки та діє за кордоном тільки в поєднанні з українськими правами. При цьому, для оформлення європейського посвідчення водія не потрібно проходити ПДР-тести і здавати водіння.

Повернення водійських прав після позбавлення

Позбавлення водіїв права на керування транспортними засобами здійснюється відповідно до законодавства.

Вилучення посвідчення водія проводиться поліцейським при наявності підстав вважати, що водієм вчинено правопорушення, передбачене Кодексом України про адміністративні правопорушення, за яке може бути накладено адміністративне стягнення у вигляді позбавлення прав. При цьому, термін позбавлення водійського посвідчення відраховується з моменту його вилучення.

Як повернути водійські права після позбавлення судом?

Відновлення прав після позбавлення здійснюється згідно «Порядку тимчасового вилучення посвідчення водія на транспортний засіб і його повернення». Покроково процедура повернення водійських прав після позбавлення виглядає наступним чином:

  • пройти медичний огляд (якщо водійське посвідчення вилучалося через керування авто в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння)
  • звернутися із заявою в сервісний центр МВС за місцем проживання (права зберігаються там)
  • скласти теоретичний і практичний іспити (водіння приймається на ТЗ тієї категорії, яка вказана в рішенні суду)
See also:  Порошенко одобрил скандальную редакцию закона об образовании

Зверніть увагу! Щоб забрати права після закінчення терміну їх позбавлення при зверненні в ТСЦ при собі необхідно мати паспорт та постанову суду про позбавлення водійського посвідчення.

У разі дтп, скоєної на службовому автомобілі, нерідко відповідальність за шкоду несе юридична особа | фінансовий директор компанії

Як посадити водія, розписано дуже добре. А коли водій не винен - законопроект Интервью   |   Випуск № 9 (Вересень, 2016) У попередніх номерах журналу ми вже торкалися питання штрафних санкцій щодо підприємства. Проте частіше йшлося про порушення фінансового чи податкового законодавства, що призводило до накладення на підприємство штрафних санкцій.
Нині ж торкнімося фінансової відповідальності юридичної особи в дещо іншій площині.
Мовитимемо про відшкодування збитків третім особам у разі скоєння дорожньо-транспортної пригоди водієм на службовому автомобілі. Нашим співрозмовником буде юрист Ігор Луців
Ігор Луців, юрист

ФДК. Фінансовий директор компанії: Ігоре, розгляньмо ситуацію, коли водій перебуває в трудових відносинах із юридичною особою, яка є власником автомобіля. Чи несе водій матеріальну відповідальність за шкоду, завдану третім особам у разі спричинення ДТП?

Ігор Луців: За таких обставин у разі спричинення водієм ДТП і встановлення факту його вини хибним буде покладати відшкодування всіх завданих збитків на водія як винуватця ДТП.

І це можна обґрунтувати. Відповідно до ст.

1187 Цивільного кодексу України (далі — ЦКУ), діяльність, пов’язана з використанням, зберіганням або утриманням транспортних засобів, є джерелом підвищеної небезпеки.

Вирішуючи питання про притягнення тієї чи іншої особи до відповідальності за ст. 1187 ЦКУ, слід визначити 2 основні ознаки володільця: 1) юридичну та 2) матеріальну (фактичну).

Юридична ознака володільця полягає в тому, що володільцем визнається лише та особа, яка на відповідних правових підставах володіє об’єктом, діяльність із яким створює підвищену небезпеку.

Своєю чергою, матеріальна, або фактична, ознака володільця джерела підвищеної небезпеки означає, що особа повинна здійснювати фактичне володіння (експлуатацію, використання, зберігання, утримання) небезпечними об’єктами.

У разі якщо управління об’єктом підвищеної небезпеки передається третій особі без належного юридичного оформлення (наприклад, управління транспортним засобом без оформлення довіреності), вважається, що об’єкт не виходить із володіння його безпосереднього володільця, і саме він нестиме відповідальність за заподіяну шкоду.

Тобто зазвичай обидві ознаки володільця небезпечного об’єкта повинні мати місце, крім випадків, передбачених законом.

Розгляньмо приклад.

У раді підготували важливий законопроект для водіїв

Нечасто доводиться писати про хороше (робота така), але іноді воно є. Зараз це законопроект №10236 від 17.04.

2019 «Про внесення доповнення до статті 286 Кримінального кодексу України щодо відповідальності за порушення правил безпеки дорожнього руху, який покликаний реформувати кримінальну відповідальність за вчинення ДТП.

Пропонується встановити, що, якщо водій потрапив в ДТП через створення йому аварійної ситуації іншим учасником руху, або невідповідністю нормам доріг, то він звільняється від відповідальності. Сам законопроект тут.

Про що, власне, мова? Є дуже стара, знайома всім практикам, проблема: водій може рухатися без будь-яких порушень ПДР, але це не страхує його від того, щоб в ДТП саме його визнали винним.

Потрапив в яму? Сам винен. Чи не дотримався безпечної швидкості, не об’їхав і т.п. Але через ями рідко бувають наслідки серйозніші зламаної підвіски. Куди більш поширена інша ситуація. Водій їде, нічого не порушує. І раптом йому хтось створює аварійну обстановку.

Це може бути і пішохід в недозволеному місці, і інший водій, який виїхав з другорядної дороги, або на червоне світло світлофора, або ще хто-небудь порушив. І що ж? Якщо відбувається ДТП, починають з’ясовувати: а перший, що їхав без порушень, що знаходився в своєму праві, чи мав можливість уникнути ДТП? Визначається це автотехнічною експертизою.

Для якої часто беруться вихідні дані, м’яко кажучи, не відповідають тому, що було в реальності. І це призводить до необґрунтованих звинувачень. Але справа навіть не в цьому. Справа в принципі: якщо виявиться, що «міг уникнути», то на водія, який їхав без порушень, який був в своєму праві, перекладається частина провини.

А якщо аварійну ситуацію створив пішохід (до них у нас чомусь дивно поблажливі) – то нерідко і вся вина.
Така ситуація створює багаторазове зло.

По-перше, це – глобальна несправедливість і конкретні зламані долі. Про це я пишу вже багато років.

По-друге, що не менш важливо, це вкрай негативно впливає на безпеку руху в цілому. Тому що з’явилася ціла категорія водіїв, які вважають, що вони можуть творити на дорозі все, що завгодно, створювати перешкоди іншим водіям: адже ті будуть змушені «уникати ДТП» всіма засобами.

А якщо не зможуть уникнути – ще й винними виявляться … Про пішоходів і говорити нічого: одна з основних причин їх систематичного порушення ПДР якраз в тому, що вони знають: майже в будь-якому ДТП винним зроблять водія.

Навіть якщо пішохід перебігав в недозволеному місці багатосмуговий проспект.

У кожного є знайомий, який сам або його родич був учасником такого ДТП з тієї чи іншої сторони … Якщо такої практики не стане – пішоходи швидко перестануть бігати в недозволених місцях.

Нарешті, існуюча практика, яка грубо порушує принцип правової визначеності щодо водіїв.

Законопроект, про який мова, вирішує цю проблему. Крім усього іншого, в разі його прийняття, розслідування справ про ДТП суттєво спроститься, стане дешевше і швидше.

А головне – проект, ставши законом, відновить справедливість і вирішить багато проблем в області безпеки руху.

І ніхто, крім порушників ПДР, а також тих, хто це саме перекладання провини зробив джерелом корупційних доходів, не повинен бути проти.
Ідеальний він? Ні.

По-перше, в даному випадку правильніше було б говорити не про звільнення від відповідальності, а про неможливість притягнення до відповідальності. Різниця принципова: звільнення від відповідальності передбачає, що людина винна. На мій погляд, про винність в цьому разі не може йтися. А питання для даної ситуації є принциповим, тому що від винності залежить відшкодування шкоди …

По-друге, аналогічну норму потрібно було б внести і в ст.124 КпАП, і тоді проблема була б вирішена не тільки для ДТП з тяжкими наслідками, що тягнуть за собою кримінальну відповідальність, а й для тих, де обійшлося без постраждалих, і де відповідальність адміністративна, але питання відшкодування збитку теж часто стоїть гостро.

Основна біда, втім, в іншому. З очевидних причин, депутатам найближчим часом навряд чи буде до такого специфічного питання.

Автор законопроекту, народний депутат Ігор Лапін, сам у минулому адвокат. Думаю, що ця пропозиція – плід усвідомлення існуючої несправедливості на основі власної практики.

Шкода тільки, що законопроект не з’явився років чотири тому, коли тільки починалася діяльність нинішнього скликання Верховної Ради. Шанси на прийняття були б вище.

І, можливо, багато водійські долі за цей час не були б покалічені …
Але добре вже те, що хоча б кимось із законодавців усвідомлена проблема.

Краще пізно ніж ніколи.

Законодавство водія

Закони (5)

Кодекс України про адміністративні правопорушення.

Визначає перелік штрафів за порушення у сфері дорожнього руху; порядок тимчасового вилучення посвідчення водія (стаття 265-1) і затримання транспортних засобів (стаття 265-2), вилучення ліцензійної картки на транспортній засіб (стаття 265-2); порядок оскарження адміністративного стягнення (стаття 267) і права особи, що притягається до адміністративної відповідальності (стаття 268); строки і порядок оплати та примусового виконання постанови про стягнення штрафу (статті 307-308).

Про дорожній рух.

Визначає права і обов'язки водіїв та інших учасників дорожнього руху, обов'язки, компетенцію і повноваження органів державної влади і місцевого самоврядування у сфері організації дорожнього руху; вимоги до власників доріг; порядок обмеження або заборони руху; вимоги щодо виробництва, продажу, експлуатації транспортних засобів, а також їх реєстрації і технічного контролю, підстави для заборони експлуатації транспортних засобів.

Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів.

Кримінальний кодекс України. Визначає покарання за ненадання допомоги особі, яка перебуває в небезпечному для життя стані (ст. 136), порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту що спричинили смерть потерпілого або заподіяли тілесне ушкодження (ст.

286), випуск в експлуатацію технічно несправних транспортних засобів, допуск до керування транспортним засобом особи, яка перебуває в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують її увагу та швидкість реакції, або не має права на керування транспортним засобом або інше порушення їх експлуатації (ст. 287), порушення правил, норм і стандартів, що стосуються убезпечення дорожнього руху якщо це порушення спричинило потерпілому середньої тяжкості тілесне ушкодження, тяжке тілесне ушкодження або смерть (ст. 288), незаконне заволодіння транспортним засобом (ст. 289), знищення, підробка або заміна номерів вузлів та агрегатів транспортного засобу (ст. 290), порушення чинних на транспорті правил, що убезпечують рух, а також правил, норм і стандартів виготовлення, переобладнання, ремонту транспортних засобів, якщо це спричинило загибель людей або інші тяжкі наслідки (ст. 291).

See also:  Законопроект №8296 принят: ответственность за неуплату алиментов стала ещё жестче

Про Національну поліцію. Визначає правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, а також порядок проходження служби в Національній поліції України.

  • Постанови Кабінету Міністрів (11)
  • Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами.
  • Порядок проведення обов’язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів.
  • Порядок тимчасового затримання та зберігання транспортних засобів на спеціальних майданчиках і стоянках.
  • Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття  з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих  на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів.
  • Постанова №1103 – Порядок направлення водіїв транспортних засобів для проведення огляду з метою виявлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, і проведення такого огляду.

Порядок тимчасового затримання та зберігання транспортних засобів на спеціальних майданчиках і стоянках. Визначає коли і на яких підставах може бути затримано транспортний засіб. Затримання може відбуватися у формі блокування або доставлення на спеціальний майданчик (штрафмайданчик). Цей документ, також, визначає порядок затримання, права і обов'язки водіїв і поліцейських.

Постанова КМ №795. Про затвердження переліку платних послуг, які надаються підрозділами Міністерства внутрішніх справ, Національної поліції та Державної міграційної служби, і розміру плати за їх надання.

Порядок тимчасового вилучення посвідчення водія на транспортний засіб та їх повернення.

Постанова №712 – перелік автомобільних доріг державного значення. Актуально для скутеристів, оскільки згідно ст. 34 Закону “Про дорожній рух” державній реєстрації та обліку підлягають мопеди, що використовуються на автомобільних дорогах державного значення. Для експлуатації мопедів на інших дорогах реєстрація не вимагається.

Порядок переобладнання транспортних засобів. Затверджено постановою Кабінету Міністрів України N 607. Актуально для тих, хто встановлює на автомобіль газо-балонне обладнання (ГБО) або виконує інше переобладнання транспортного засобу.

Постанова КМУ від 28.10.2015 року № 877. Про затверждення положення про Національну поліцію.

Накази та інструкції (7)

Інструкція про порядок приймання іспитів для отримання права керування транспортними засобами та видачі посвідчень водія.

Перелік захворювань і вад, при  яких  особа  не  може  бути  допущена до керування відповідними транспортними засобами. Перелік визначає перелік протипоказань окремо для кожної категорії транспортних засобів.  Затверджено наказом Міністерства охорони здоров'я.

Наказ МВС та Мінфіну “Про затвердження розмірів плат за транспортування і зберігання тимчасово затриманих транспортних засобів на спеціальних майданчиках (стоянках)” визначає розмір плати за транспортування та зберігання транспортного засобу на штрафмайданчику. 

Інструкція про порядок виявлення у водіїв транспортних засобів ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції. Затверждена спільним Наказом МВС та МОЗ України.

Склад автомобільної медичної аптечки, згідно вимог ДСТУ 3961-2000 з урахуванням змін від 01.09.2013 р.

З водіями не укладають договорів про повну матеріальну відповідальність

Коментар до Постанови ВС/КЦС від 29.01.2018 р., справи №743/1641/15-ц

Чому виникають такі спори в суді: через неузгодженість чинного трудового законодавства чи через помилки роботодавців при оформленні водіїв на роботу?

Як показує практика, беручи на роботу працівника-водія, підприємства, установи, організації незалежно від форми власності намагаються наперед перестрахуватися щодо свого майна. Основною причиною цього є міфи, зокрема, такі:

Міф 1. Оскільки водію надається ТЗ, який недешево коштує, то для стимулювання дбайливого ставлення до майна підприємства, при передачі йому автомобіля у користування потрібно укласти акт приймання-передачі ТЗ з деталями, запасними автошинами й технічними документами. 

Міф 2. Для того, щоб водій не лише керував ТЗ, а й мав можливість підтримувати його в робочому стані, на водія потрібно покласти ще й обов’язки слюсаря-механіка. Тоді він буде і обережно керувати, і відповідати за технічну справність автомобіля. 

Міф 3. Водія можна оформити на посаду водія-експедитора. У такому разі, він відповідатиме як за автомобіль, так і за ТМЦ, документи тощо, які перевозить. Водночас, з таким водієм-експедитором можна укласти договір про повну матеріальну відповідальність.

При цьому, у таких випадках ситуація ускладнюється тим, що замість складення посадової інструкції на посаду «водій», у якій слід було б прописати основні та додаткові обов’язки працівника, від нього вимагається в особовій картці здійснити запис, що він з умовами праці ознайомлений та підписатися. А про самі умови праці йому розповідають усно, і часто не підчас прийняття на роботу, а вже тоді, коли він на посаду прийнятий та працює.  

Складно однозначно стверджувати, що використання в роботі наведених вище способів стимулює водія. Зокрема зрозуміло, що водій не може гарантувати технічну справність автомобіля, навіть за умови передачі йому ТЗ за актом. 

Не рятує це й у разі ДТП — на сьогодні чинним є Закон «Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів», а сама «цивілка» є одним з обов'язкових документів у водія при керуванні ТЗ (пп. «ґ» п. 2.1 Правил дорожнього руху, затверджених Постановою КМУ від 10.10.2001 р. № 1306).

Окрім того, при укладенні договорів про повну матеріальну відповідальність слід враховувати Перелік посад і робіт №447/24.

 До цього переліку включена посада експедитора із перевезення вантажів та роботи з приймання та обробки для доставки (супроводу) вантажу, багажу, поштових відправлень та інших матеріальних і грошових цінностей, їх доставки (супроводу), видачі (здачі).

Про посаду водія-експедитора в цьому документі не згадується. Отже, якщо Ви бажаєте скористатися цією нагодою, потрібно оформлювати працівника на дві посади: водія та експедитора. 

Щодо актів приймання-передачі ТМЦ, то роботодавцям слід врахувати таке. Працівники несуть матеріальну відповідальність у повному розмірі заподіяної шкоди, коли майно та інші цінності були одержані працівником під звіт, за разовою довіреністю або за іншими разовими документами (п. 2 ч. 1 ст. 134 КЗпП).

Під іншими разовими документами розуміють накладні, відомості, рахунки-фактури або інші документи, передбачені чинними правилами документального забезпечення первинного бухобліку.

Акт приймання-передачі відповідно до П(С)БО не відноситься до таких інших разових документів, а тому притягнути водія до матеріальної відповідальності відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 134 КЗпП буде не можливо.

То робити? Чи може підприємство, яке приймає на роботу водія, оберегти себе від надмірних витрат та збитків з його вини?

Випадок 1. Працівник на посаді «водій» – відповідальність в межах середнього заробітку.

У коментованій судовій справі працівника оформили на посаду водія з укладенням договору про повну матеріальну відповідальність.

За наслідками службового розслідування роботодавцем було встановлено, що водієм не повністю заповнювалися шляхові листи – зазначалися лише початкова та кінцева точка маршруту без конкретизації маршруту, що й призвело до підвищення пройденого кілометражу та незаконного, з точки зору роботодавця, списання пального на суму понад 5 тис. грн.

Але всі судові інстанції були одностайні – у задоволенні позовних вимог роботодавця до водія про відшкодування завданої шкоди надмірним витрачанням пального через порушення оформлення шляхових листів відмовлено.

Така позиція судів ґрунтується на ст.

135-1 КЗпП, якою визначено, що письмові договори про повну матеріальну відповідальність може бути укладено підприємством, установою, організацією з працівниками (що досягли вісімнадцятирічного віку), які займають посади або виконують роботи, безпосередньо зв'язані із зберіганням, обробкою, продажем (відпуском), перевезенням або застосуванням у процесі виробництва переданих їм цінностей. 

Згідно з Переліком посад №447/24 водій не належить до категорії працівників, з якими згідно з ст. 135-1 КЗпП може бути укладений такий договір.  

А сам факт укладення договору про повну матеріальну відповідальність з водієм не може бути підставою для матеріальної відповідальності у повному розмірі заподіяної з його вини шкоди, оскільки на спірний випадок поширюються правила про відповідальність працівника у розмірі прямої дійсної шкоди, але не більше середнього місячного заробітку.  

Висновок: навіть якщо Ви всупереч закону укладете із водієм договір про повну матеріальну відповідальність, то він Вас не захистить, а працівник в любому випадку відповідатиме за пряму матеріальну шкоду з його вини в межах середньомісячного заробітку! 

Аналогічного висновку дійшов Суд касаційної інстанції й у спорі ТОВ з водієм, який надмірним витрачанням пального наніс підприємству збитків на суму понад 30 тис. грн (ухвала ВССУ з розгляду цивільних і кримінальних справ від 20.09.2017 р. у справі № 1027/4624/12). Такі висновки «працюють» не залежно від форми власності підприємства, установи, організації.

Випадок 2. Працівник на посаді «водій-експедитор» – повна відповідальність лише за ТМЦ, отримані під звіт.

Дещо інша ситуація з водієм, який прийнятий на посаду «водій-експедитор» з  укладенням письмового договору про повну матеріальну відповідальність. Але й тут, як вже зазначалося вище, такий договір не допоможе. Головне – оформити передання ТМЦ під звіт. 

Прикладом цього є ухвала ВССУ з розгляду цивільних і кримінальних справ від 04.10.2017 р. у справі № 447/3003/15. 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*