Поліція має контролювати діяльність нацдружин, але як – у законі не сказано

Після того, як «Національні дружини» визнали, що в них буде при собі зброя під час патрулювання вулиць, аналітики «Слова і Діла» вирішили розібратися, які права та обов'язки в таких формувань, чи можуть вони застосовувати силу та в яких випадках, а також чи є подібні «помічники» поліції в інших країнах.

Мабуть, найболючіше питання, пов'язане з патрулюванням вулиць молодиками спортивного вигляду в уніформі, чи не будуть вони зловживати своїм становищем, застосовувати зброю або спецзасоби.

Командир «Нацдружин» Ігор Михайленко запевнив журналістів, що під час патрулювання вулиць або охорони громадського порядку зброя членами дружин не буде застосовуватися. Але на наступний день у прес-службі формування повідомили, що члени «Нацдружин» матимуть при собі легально зареєстровану зброю.

При тому, що юристи в один голос стверджують, що застосовувати її дружинники не мають права. Діяльність таких формувань регулюється законом «Про участь громадян в охороні громадського порядку та держкордону» й, по суті, зводиться до тієї ж функції, яку за радянських часів виконували дружинники – патрулювати вулиці разом із правоохоронцями.

  • При цьому в дружин має бути свій статут, зміст якого узгоджується з керівництвом місцевої поліції й виконавчим органом влади.
  • З появою «Нацдружин» у держадміністрацій додалося роботи, оскільки саме вони мають координувати діяльність таких громадських формувань, а контролювати їх мають Нацполіція та Держприкордонслужба.
  • Перш ніж передати до виконавчого органу сільської або міської ради дозвіл на реєстрацію ГФ, його потрібно отримати в поліції та на зборах громадян.

Українцям, яких зголосилися захищати «Нацдружини», важливо знати, що членами ГФ можуть бути лише громадяни України, що досягли 18 років, несудимі, які не страждають на алкоголізм чи наркоманію, «здатні за своїми діловими та моральними якостями й станом здоров'я виконувати взяті зобов'язання». Тільки хто ж це перевірятиме?

Під час патрулювання дружинник повинен мати посвідчення члена ГФ та нарукавну пов'язку. Члени ГФ можуть проводити затримання порушників, але в присутності поліції. При цьому в законі чітко прописано, що дружинникам заборонено використовувати холодну та вогнепальну зброю.

Але при цьому їм дозволено застосовувати фізичну силу та спецзасоби (газові балончики, травмат та інші спецзасоби) в разі безпосередньої загрози життю й здоров'ю громадян. Досить широкі повноваження, як на таке розпливчасте формулювання «про загрозу життю громадян».

Також «Нацдружинам» дозволено перевіряти документи, але лише в правопорушників, самостійно складати адмінпротоколи, в невідкладних випадках використовувати транспорт підприємств і громадян (за погодженням останніх) або власний (за бажанням). Члени ГФ можуть входити до громадських приміщень за згодою власника для припинення адміністративних правопорушень або переслідуючи зловмисника.

Ще один цікавий пункт закону, що дозволяє дружинникам надавати допомогу нардепам, представникам влади та органів управління в разі перешкоджання їхній діяльності, вже давно й успішно застосовується багатьма слугами народу. При цьому створюється враження, що грань між законними формуваннями та «титушками» досить умовна.

Схожі добровільні дружини для охорони правопорядку є в Японії, Великій Британії, США, Білорусі та РФ. У жодній із цих країн дружинникам не дозволено застосовувати вогнепальну зброю. На відміну від інших країн, у Британії до ГФ «Спеціальні констеблі» можуть входити лише працівники поліції, що несуть патрулювання на добровільних засадах.

  1. Детальніше – на інфографіці.

Поліція має контролювати діяльність Нацдружин, але як – у законі не сказаноЗображення максимального розміру (відкриється в новому вікні)

Раніше «Слово і Діло» писало про реакцію соцмереж на марш активістів «Нацдружин» у Києві. Також ми повідомляли, що «Нацдружини» визнали, що матимуть зброю.

Капрали з жетонами: як працюватиме Національна поліція

Олег Карп'як BBC Україна

Поліція має контролювати діяльність Нацдружин, але як – у законі не сказано Копирайт изображения mvs.gov.ua Image caption 2 липня в Києві відзначили перший випуск поліцейської академії

Закон про поліцію, який Верховна Рада ухвалила за два дні до того, як на вулиці Києва вийдуть перші патрульні поліцейські, представники влади називають революційним відходом від “каральної системи НКВС-МВС”.

“Настав час покінчити з радянською спадщиною! Поліція має бути поліцією, як у всьому світі, крім Куби, В'єтнаму і Білорусі”, – сказав, представляючи законопроект у парламенті, Юрій Луценко, депутат від Блоку Петра Порошенка.

Слово “міліція” для позначення правоохоронців викликало суперечки. Латинською мовою militia означає “військо”, а англійською – напівлегальне озброєне формування, щось на кшталт ополчення.

Однак справа не в лінгвістичних тонкощах, кажуть розробники закону. Новий документ має змусити правоохоронну систему працювати на користь суспільства і водночас підштовхнути це саме суспільство до змін.

Поліцейський… є представником державиЗакон про Національну поліцію

Які зміни запроваджує закон?

В Україні мають створити новий центральний орган виконавчої влади – Національну поліцію. Вона ділитиметься на кримінальну, патрульну, поліцію охорони, спеціальну поліцію і поліцію особливого призначення.

  • Функції ДАІ, або дорожньої поліції, виконуватимуть інші поліцейські, в тому числі патрульні.
  • У Києві, як розповідала ВВС заступниця міністра внутрішніх справ Ека Згуладзе, ДАІ припинить існування з появою на вулицях нових патрульних.
  • Хоча закон визначає Національну поліцію як окремий орган влади, її роботу координує міністр внутрішніх справ.
  • Керівника Національної поліції призначає і звільняє Кабмін за поданням прем’єра, якому кандидата пропонує міністр внутрішніх справ.

Поліцейських призначатимуть на посади за результатами конкурсного відбору. Цей відбір проводитимуть спеціально створені поліцейські комісії з п’яти людей, які діятимуть при центральному та регіональному офісах нової служби. У кожній комісії будуть по два представники громадськості. А серед представників влади обов’язково мають бути люди не з поліційних органів.

Закон ухвалили, ледь почавши розглядати список з 550 поправок до нього. Депутати домовилися, що розглянуть поправки пізніше.

Є зауваження до закону і в головному юридичному управлінні Ради. Юристи парламенту кажуть, що поліції дадуть право на договірних засадах охороняти приватних осіб чи об'єкти. В управлінні зауважують, що це “фактично є нічим іншим як підприємницькою діяльністю”. За таких умов, кажуть експерти управління, поліція може стати монополістом на ринку збройної охорони.

Юристи Ради звертають увагу, що створення Національної поліції як центрального органу влади потребує узгодження з іншими законами.

Хто такий поліцейський

Копирайт изображения UNIAN

Попри зауваження філологів, законотворці закріпили за правоохоронцями назву поліцейський, а не поліціант.

“Поліцейський під час виконання покладених на Національну поліцію повноважень є представником держави”, – проголошує закон.

Службовець поліції в робочий час повинен мати при собі посвідчення і жетон з особистим номером. Перш, ніж почати розмову з громадянином, правоохоронець має назвати своє прізвище, посаду і звання. Якщо ви попросите його чи її показати посвідчення, поліцейський має зробити це, не випускаючи документа зі своїх рук.

Нові поліцейські матимуть однаковий однострій, затверджений Кабінетом Міністрів. На грудях кріпитиметься жетон з особистим номером, а не прізвищем, як видно на фото київських патрульних. Це, пояснюють в уряді, потрібно для безпеки самих правоохоронців. Вони не мають права перешкоджати комусь фотографувати свій номер чи знімати його на відео.

Працівники спецпідрозділів поліції матимуть номери також на своїх шоломах.

Зазнала змін і система звань. Замість молодшого сержанта з'явиться капрал. Вищий склад поліції складатиметься з генералів першого, другого і третього рангів. Ці звання присвоюватиме президент.

Загальне правило – поліцейський іде на пенсію в 55 років, окрім полковників і генералів, яким можна працювати до 60 років. Але в окремих випадках вік перебування на службі можуть продовжити до п’яти років.

Image caption На всіх таких шоломах мають з'явитися номери, за якими можна буде ідентифікувати поліцейського

Чого чекати від поліції

Закон визначає, що може і чого не може робити поліцейський, щоб запобігти правопорушенням. Деякі процедури напряму прописані в законі. Серед них:

  • Поліцейський може перевірити ваші документи у випадку, якщо ви схожі на розшукуваного або якщо в службовця є підозри, що ви можете порушити закон чи вже зробили це.
  • Спираючись на ці самі підстави, правоохоронець може зробити вам “поверхневу перевірку”, тобто провести по тілу рукою чи спеціальним приладом, щоб виявити зброю чи заборонені предмети. Робити це повинен поліцейський однієї статі з вами, за винятком невідкладних випадків. Перевірити можуть також вашу машину, але ви маєте самі відкрити двері багажника чи салону і показувати поліцейському свої речі на його чи її прохання.
  • Поліцейський матиме право зупинити автомобіль, пояснивши водієві причину зупинки. Таких причин закон визначає дев'ять. Серед них: порушення правил дорожнього руху, несправність автомобіля, ймовірна причетність водія до ДТП чи іншого правопорушення.
  • Заходити до чужого помешкання без рішення суду правоохоронець може лише, якщо рятує життя людей під час надзвичайних ситуацій, переслідує підозрюваних або намагається припинити злочин, який загрожує життю людей.

Image caption Київських патрульних тренували як українські, так і американські інструктори

Заходи примусу

З особливо агресивними громадянами поліція має право вживати заходів примусу: фізичну силу, спецзасоби і вогнепальну зброю.

Поліцейський зобов’язаний негайно зупинити застосування певного виду заходу примусу в момент досягнення очікуваного результатуЗакон про Національну поліцію

  1. “Поліцейський зобов’язаний негайно зупинити застосування певного виду заходу примусу в момент досягнення очікуваного результату”, – попереджує закон.
  2. Перш ніж вдатися до силових дій, поліцейський має попередити людину про це – якщо дозволяє ситуація.
  3. “Попередження може бути зроблено голосом, а за значної відстані або звернення до великої групи людей – через гучномовні установки, підсилювачі звуку”, – сказано в документі.
See also:  Які зміни у використанні земель колективної власності відбудуться у новому році: аналіз закону

Тим, хто постраждав від заходів примусу, поліцейські повинні надати невідкладну медичну допомогу. Надання такої допомоги всім, кому це необхідно, – один з обов'язків правоохоронців у різних робочих ситуаціях, про що в законі сказано тричі.

Після того, як поліцейському довелося завдати комусь тілесних ушкоджень, він має письмово повідомити про це своєму керівникові, а той – прокуророві.

Спецзасоби

Інший захід примусу – застосування спеціальних засобів, перелік яких містить закон (досі цей список складав Кабмін). Серед них: гумові й пластикові кийки, електрошокери, кайданки, сітки для зв'язування, сльозогінні розприскувачі, світлозвукові гранати, зброя, що стріляє гумовими кулями та ін.

Закон визначає умови, в яких можна застосовувати той чи інший засіб, і правила його застосування. Приміром, кийками заборонено бити по голові, шиї, ключицях, статевих органах, попереку і в живіт. Тобто для ударів “дозволені” лише груди, середина спини, руки і ноги.

Спеціальними маркувальними фарбами користуватимуться під час масових заворушень – щоб потім за кольором на одязі й шкірі можна було знайти й затримати порушників.

До спецзасобів закон також зараховує службових коней і собак.

Копирайт изображения Myhailo Kindrakevych Image caption В реальних умовах застосовувати зброю поліцейські мають лише в крайніх випадках

Вогнепальна зброя

“Застосування вогнепальної зброї є найбільш суворим заходом примусу”, – йдеться в законі.

Спроба особи, яку затримує поліцейський із вогнепальною зброєю в руках, наблизитися до нього… є підставою для застосування вогнепальної зброї поліцейськимЗакон про Національну поліцію

За загальним правилом, перш ніж застосувати зброю, поліцейський повинен попередити про це. Але закон передбачає кілька винятків, серед яких раптовий збройний напад, втеча затриманого злочинця на автомобілі чи збройний опір.

  • Серед випадків, коли поліцейський може застосовувати зброю, ситуація, коли водій поводиться небезпечно для життя і здоров'я інших людей чи самого поліцейського.
  • Поліцейському заборонено застосовувати вогнепальну зброю в місцях, де через це можуть постраждати інші особи.
  • Закон дозволяє правоохоронцю зробити погрозливий жест: взяти до рук вогнепальну зброю і привести її в готовність, якщо він чи вона вважає, що ситуація може різко стати небезпечною.
  • При цьому службовець має попередити особу про те, що має право стріляти.
  • “Спроба особи, яку затримує поліцейський із вогнепальною зброєю в руках, наблизитися до нього, скоротивши визначену поліцейським відстань, чи доторкнутися до зброї є підставою для застосування вогнепальної зброї поліцейським”, – сказано в законі.

Копирайт изображения mvs.gov.ua Image caption Раніше президент Порошенко казав, що очолити Національну поліцію може заступниця міністра внутрішніх справ Ека Згуладзе

Ще три закони

Закон, який ще не підписав президент, набере чинності через три місяці після опублікування, за винятком окремих положень. Один з цих винятків визначено так: “Стосовно поліцейських підрозділів патрульної поліції в місті Києві цей Закон набирає чинності з дня його опублікування”.

В юридичному управлінні парламенту таке формулювання назвали “юридично некоректним” і викладеним “з порушенням правил юридичної техніки”.

Нам потрібні ще три наших закони! Впевнений, ми свого доб'ємосяАрсен Аваков, міністр внутрішніх справ

2 липня Рада одночасно з законом про поліцію затвердила закон про органи внутрішніх справ.

Щоб дати реформі МВС повноцінний старт, уряд просить парламентарів також ухвалити закони про муніципальну варту і два документи про зміни в правилах дорожнього руху. Деякі з них уже розглянули в першому читанні, але чи встигне парламент ухвалити їх остаточно ще цього літа, невідомо.

Коли поліція має право перевіряти ваші документи?! #Варто_знати

Поліція має контролювати діяльність Нацдружин, але як – у законі не сказано

Чи знайома вам ситуація: у темну пору доби до вас підходять працівники поліції і вимагають пред’явити документи?!

Ви скажете, що таке залишилося у далеких 90-тих, а може й у часах Радянського Союзу. Насправді, ні. Працівники поліції мають законні підстави попросити у вас документи, але Законом України “Про Національну Поліцію” чітко визначено за яких саме обставин.

Спробуймо у цьому розібратися, адже #Варто_знати

В цьому питанні нам допоможе розібратися стаття 32 ЗУ “Про Національну Поліцію”.

  • Отже: «поліцейський має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу, та/або документів, що підтверджують відповідне право особи, у таких випадках:
  • 1) якщо особа володіє зовнішніми ознаками, схожими на зовнішні ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи;
  • 2) якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;
  • 3) якщо особа перебуває на території чи об’єкті зі спеціальним режимом або в місці здійснення спеціального поліцейського контролю;
  • 4) якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений, або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином неможливо;
  • 5) якщо особа перебуває в місці вчинення правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;
  • 6) якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення.»

Зрозуміло, що без причини у вас ніхто не може вимагати пред’явити документи. Мають бути чіткі причини, хоча тут також є декілька важливих моментів.

Найперше це те, що більшість норм цієї статті мають цілком оцінювальну суть, тобто поліціянт зможуть її інтерпретувати так, як їм потрібно, а це “чудовий” ґрунт для зловживання повноваженнями.

Пам’ятайте, що носити постійно біля себе документи не є вашим обов’язком. Жодна норма у чинному законодавстві не зобов’язує вас до цього. Це лише порада.

Важливо:

Чинне законодавство передбачає чіткий та вичерпний перелік підстав для затримання особи. Відсутність у громадянина документів, що посвідчують його особу, не є підставою для затримання.

Розрізняють дві форми затримання: адміністративне та кримінальне.

Підстави для адміністративного затримання:

  1. з метою припинення адміністративних правопорушень, коли вичерпано інші заходи впливу;

  2. встановлення особи;

  3. складення протоколу про адміністративне правопорушення у разі неможливості складення його на місці вчинення правопорушення, якщо складення протоколу є обов’язковим;

Адміністративне затримання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, може тривати не більш як три години.

Пам’ятайте, що про адміністративне затримання обов’язково складається протокол, в якому зазначаються: дата і місце його складення; посада, прізвище, ім’я та по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу затриманого; час і мотиви затримання. Протокол підписується посадовою особою, яка його склала, і затриманим. У разі відмовлення затриманого від підписання протоколу в ньому робиться запис про це.

Підстави кримінального процесуального затримання:

Відповідно до статті 208 Кримінального процесуального кодексу працівники правоохоронних органів мають право без ухвали слідчого судді, суду затримати особу, підозрювану у вчиненні злочину, виключно у випадках:

  1. якщо цю особу застали під час вчинення злочину або замаху на його вчинення;

  2. якщо безпосередньо після вчинення злочину очевидець, в тому числі потерпілий, або сукупність очевидних ознак на тілі, одязі чи місці події вказують на те, що саме ця особа щойно вчинила злочин;

  3. якщо є обґрунтовані підстави вважати, що можлива втеча з метою ухилення від кримінальної відповідальності особи, підозрюваної у вчиненні тяжкого або особливо тяжкого корупційного злочину, віднесеного законом до підслідності Національного антикорупційного бюро України.

Строк затримання особи без ухвали слідчого судді, суду не може перевищувати сімдесяти двох годин з моменту затримання.

В будь-якому іншому випадку затримання є незаконним, а за незаконне затримання передбачено кримінальну відповідальність (ч.1 статті 371 КК).

Вас зупинили поліціянти. Що Ви повинні зробити?!

Перше, попросити пред’явити документи та записати номер жетону.

Друге, запитати причину перевірки документів;

Якщо вас таки затримали та доставили у відділок, поліціянти зобов’язані скласти протокол затримання. Ми повинні перевірити правильність складання протоколу, а саме дату та часу затримання, а також причини такого затримання. Також мають бути підписи свідків.

Обов’язково запам’ятайте та запишіть дані цих свідків. В майбутньому ця інформація може знадобитися.

Також пам’ятайте, що ні в якому випадку не дозволяйте Вас обшукувати працівниками поліції, адже для цього повинні бути підстави та проводитися така дія повинна чітко визначеною процедурою. Як показує практика в окремих випадках під час такого обшуку інколи можуть і непримітно «підкинути» заборонені в обігу речовини або предмети.

Телефонуйте знайомим юристам і зберігайте спокій!

See also:  Огляд закону україни №540-іх від 30.03.2020 року в частині продовження строків позовної давності

***

Також читайте про те, які існують причин зупинки автомобіля працівниками поліції. Варто знати!

Кримська поліція припинила діяльність угруповання, яке контролювали злодії в законі

Члени злочинної організації діяли на території Криму, а також Херсонської, Миколаївської, Одеської та Запорізької областей

Поліція припинила діяльність банди, контрольованої “злодіями у законі”
Нацполіція

Співробітники поліції Криму спільно з працівниками СБУ в Херсонській області задокументували та припинили протиправну діяльність злочинної організації, яку контролювали “злодії у законі”. Про це повідомляє прес-служба Національної поліції України.

Зазначається, що члени угруповання діяли на території Криму, а також Херсонської, Миколаївської, Одеської та Запорізької областей. Правоохоронці з'ясували, що зловмисники здійснювали контроль за протиправною діяльністю інших злочинних груп, а також осіб, які перебували у місцях позбавлення волі.

Поліція припинила діяльність банди, контрольованої “злодіями у законі”
Нацполіція

“Фігуранти збирали для злодійського “общака” гроші. Надалі ці кошти використовувалися для особистих потреб “злодіїв у законі”.

Крім того, кошти йшли для забезпечення кримінальних “авторитетів” цигарками і алкоголем у місцях позбавлення волі, а також придбання мобільних телефонів.

На ці ж кошти організовувалися злочинні “сходки”, здійснювався підкуп службових та посадових осіб, наймалися адвокати для інших членів злочинної організації, а також проводилися акції із дискредитації правоохоронних органів України”, – розповіли поліцейські.

Поліція припинила діяльність банди, контрольованої “злодіями у законі”
Нацполіція

Так званим “куратором” півдня України виявився мешканець Одеси, “злодій у законі” на прізвисько “Шарик”. Херсонську “ланку” очолював лідер регіонального злочинного середовища – в його обов'язки входив контроль за наповненням “общака”.

Кошти надходили як від окремих злочинців, так і від організованих злочинних груп. За даними поліції, ці гроші – здобич від шахрайських дій, крадіжок, автоугонів, нелегальних автоперевезень до Криму. Так, упродовж двох років сума “внесків” склала 23 млн гривень.

Поліція припинила діяльність банди, контрольованої “злодіями у законі”
Нацполіція

Під час проведення розслідування правоохоронці провели близько 30 обшуків.

Документування діяльності злочинної групи відбувалося в рамках кримінального провадження, відкритого за трьома статтями КК України: ст. 255 (створення злочинної організації), ст. 189 (вимагання) та ст. 307 (незаконне виробництво, виготовлення, придбання, зберігання, перевезення, пересилання чи збут наркотичних засобів) КК України.

Поліція припинила діяльність банди, контрольованої “злодіями у законі”
Нацполіція

Наразі слідчі оголосили підозру чотирьом фігурантам. Досудове розслідування триває.

Поліція припинила діяльність банди, контрольованої “злодіями у законі”
Нацполіція

Раніше у Києві затримали раніше видвореного з України “злодія в законі” Нукрі Гальського. Під час перебування на території України він організовував так звані сходки кримінальних “авторитетів”.

Стаття 35 закону про поліцію: причини зупинки поліцією 2019 | Юридичний самозахист

Стаття актуальна на 2020 рік

Реформування, безумовно, покращило імідж Національної поліції, проте й досі можна зіткнутися з неправомірними діями правоохоронців у взаєминах із водіями. Дуже часто прикладом таких дій є безпричинна зупинка автомобіля Національною поліцією.

Досить часто працівники поліції не дотримуються статті 35 Закону про Національну поліцію та допускають перевищення своїх повноважень. Іноді справа навіть доходить до бійок та образ.

Це відбувається як через незнання водіями своїх прав, так і у зв’язку з неправильним тлумаченням закону самими співробітниками поліції, нерозумінням обсягу наданих їм повноважень.

Детальніше про права та обов’язки Національної поліції в Україні ви можете дізнатися у нашій статті «Завдання, система Національної поліції України».

А у цій статті ми розглянемо права та обов’язки водіїв під час зупинки транспортного засобу Національною поліцією, а також дамо рекомендації, як запобігти незаконним діям з боку представників правоохоронних органів та розберемося, що являє собою стаття 35 Закону про поліцію та які положення й правила у ній визначено.

Причини зупинки поліцією автомобіля згідно статті 35 Закону

Насамперед, почнемо із зупинки автомобіля. Часто поліцейські вимагають негайно зупинити авто, незважаючи на те, що зупинка в якомусь місці може суперечити правилам дорожнього руху. Беззаперечне виконання такої вимоги без причини, як це не парадоксально, часто може стати причиною притягнення водія до відповідальності за неправильну зупинку автомобіля.

Пам’ятайте, згідно пункту 2.

4 Правил дорожнього руху, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року №1306 (далі по тексту – Правила дорожнього руху), якщо зупинка автомобіля проводиться на вимогу поліції, водій зобов’язаний дотримуватись ПДР.

В разі відсутності засобів відео-фіксації пізніше буде досить непросто довести, що саме поліція без причини змусила вас зробити зупинку у недозволеному місці, чим й було спровоковано порушення закону з вашого боку.

Крім того, ніхто не може знати на всі сто відсотків, чим закінчиться спілкування, можливо, вас незабаром відпустять додому, а може бути й так, що вас чекає допит у поліції.

Тому завжди розумніше поставити автомобіль так, щоб не було підстав для його примусової евакуації. Підкоряючись вимогам поліції про зупинку автомобіля, дійте згідно закону.

Стаття 35 Закону України про Національну поліцію створена саме з цією метою. Намагайтеся не порушувати ПДР.

Після того, як ви зупинили свій автомобіль, вам доведеться познайомитися з охоронцем. Згідно із статтею 35 Закону України «Про Національну поліцію» від 2 липня 2015 року № 580-VIII (далі – Закон про поліцію), таке знайомство повинно відбуватися при дотриманні декількох обов’язкових умов:

  1. співробітник поліції повинен представитися;
  2. співробітник поліції зобов’язаний назвати вам свою посаду;
  3. на вашу вимогу співробітник Національної поліції зобов’язаний пред’явити службове посвідчення.

На цій стадії рекомендуємо уважно вивчити та по можливості запам’ятати звання й прізвище охоронця правопорядку, який вас зупинив – в разі його неправомірних дій та порушення закону це допоможе вам у подальшому при складанні скарги.

Ваш автомобіль може бути зупинений тільки з тих причин, які передбачає стаття 35 Закону про Національну поліцію. Якщо в якості причини зупинки називаються якісь інші підстави, то така «самодіяльність» буде неправомірною дією.

Причини зупинки поліцією у 2019 чітко описані в статті:

  • основна причина – ви порушили ПДР;
  • є очевидні ознаки несправності вашого автомобіля, які унеможливлюють його подальше використання;
  • з причини наявності у співробітників Національної поліції є орієнтування на автомобіль, водія, пасажирів (мається на увазі оперативна інформація про причетність до якоїсь дорожньо-транспортної пригоди або до вчинення правопорушення);
  • автомобіль знаходиться в розшуку (є орієнтування на авто);
  • причина в необхідності опитати водія чи пасажирів як свідків;
  • співробітникам Національної поліції потрібна ваша допомога або сприяння в наданні допомоги іншим учасникам дорожнього руху; вас хочуть залучити в якості понятого при оформленні матеріалів адміністративного порушення, вчиненого іншими учасниками дорожнього руху;
  • вагома причина, коли на ділянці дороги обмежено рух;
  • через незакріплений належним чином вантаж, якщо він може створити небезпеку (більше актуально для вантажівок);
  • ваше авто обладнане спеціальними сигналами (сиренами чи «мигалками») без належного дозволу.

Отже, всі можливі причини для зупинки вказані в ст. 35 ЗУ Про Національну Поліцію зі змінами.

Якщо співробітник поліції не може чітко назвати причину зупинки або, як часто буває, взагалі ухиляється від пояснень, то ви можете не виконувати його вимоги, вони незаконні! Тобто, у відповідь на питання, чи має право поліція зупиняти без причини в 2019 відповідь однозначна – ні, повинна бути вказана чітка і обґрунтована причина, незалежно від ситуації.

Це ж стосується і зупинки автомобілів на так званих «Єврономерах», тобто зареєстрованих в інших країнах.

Стаття 35 Закону про Національну поліцію України не містить причин для зупинки, як, наприклад, «порушення митного законодавства» чи «режим ввезення транспортного засобу».

Це означає, що подібних причин зупинки в статті 35 Закону немає, поширюється однаково на всіх, незалежно чи авто з українською реєстрацією, чи з єврономером.

Які документи водій пред’являє поліції

Припустимо, співробітники Національної поліції вам пояснили причину зупинки автомобіля та вона відповідає ЗУ Про національну поліцію, наступним кроком буде вимога про пред’явлення ваших документів.

Про які саме документи йдеться? Законом встановлено вичерпний перелік документів, які ви, як водій, зобов’язані пред’явити на вимогу поліції:

  1. посвідчення на право керування транспортним засобом (або просто «права»);
  2. страховий поліс (договір на страхування цивільної відповідальності);
  3. техпаспорт на автомобіль;
  4. у вас встановлені спеціальні сигнали – згідно закону має бути дозвіл на їх використання.

Існують свої особливості для вантажоперевезень і пасажироперевезень, наприклад, ви керуєте вантажівкою, то у вас можуть попросити пред’явити транспортні документи на вантаж.

Детальніше про перелік документів, які у вас по закону можуть запитати ви можете дізнатися в роз’яснення від 23 лютого 2017 року № 1031/20/10/04-2017, їх можна знайти на сайті Національної поліції України (https://www.npu .gov.ua/).

Як показує практика, крім документів, пред’явлення яких передбачено законом, співробітники Національної поліції можуть попросити вас показати довіреність на авто. Така вимога не може вважатись законною, так як ніде в законі не сказано, що водій зобов’язаний мати з собою довіреність на право керування.

See also:  Как и почему отменяют уголовную статью о незаконном обогащении чиновников

Право водія на відео-зйомку співробітників Національної поліції

Як уже зазначалося, наявність відео-фіксації вашого спілкування із співробітниками поліції багато в чому забезпечує можливість подальшого відстоювання своїх прав.

У зв’язку з цим слід звернути увагу на положення частини 1 статті 9 Закону «Про Національну поліцію», де зазначено, що поліція здійснює свою діяльність на засадах відкритості та прозорості в рамках, визначених Конституцією і законами України.

Це означає, що при фактичному виконанні обов’язків правоохоронця зупинка транспортного засобу може бути зафіксована на камеру телефону чи іншим способом. Спроби співробітників поліції заборонити зйомку, пряма протидія відео-зйомці, спроби відібрати телефон чи вибити його з ваших рук – це грубе порушення закону.

Проведення поверхневої перевірки співробітниками поліції

Як показує практика, крім зупинки вашого транспортного засобу та вимоги про пред’явлення документів, часто проводиться інша неприємна процедура – поверхневий огляд.

Звернемося до статті 35 Закону про поліцію, під поверхневою перевіркою мається на увазі «превентивна міра», яка полягає у візуальному огляді особи, проведенні по поверхні одягу долонею, спеціальним приладом або засобом, візуальним оглядом речей чи транспортних засобів.

Тут слід розуміти, що поверхневий огляд і обшук – це різні речі. Тобто, співробітник поліції вправі попросити показати салон авто чи відкрити багажник, але не має права самостійно переглядати ваші речі чи досліджувати вміст вашого «бардачка», якщо мова йде саме про поверхневу перевірку.

Якщо ситуація розвивається так, що поверхневий огляд на практиці перетворюється в обшук без причини – слід негайно вимагати проводити цю процедуру саме як обшук, тобто при наявності двох понятих і з складанням протоколу. Таке вчасне зауваження, як правило, запобігає незаконному завзяттю правоохоронців.

Для проведення поверхневого огляду потрібні певні підстави:

  • є об’єктивна інформація, що в машині знаходиться правопорушник чи незаконно утримуються люди;
  • є переконливі причини припускати, що в автомобілі знаходяться заборонені чи обмежені до обороту речовини, а також якщо там можуть знаходитися шкідливі і небезпечні для інших осіб предмети (наркотики, зброя, якісь радіоактивні матеріали);
  • у співробітників Національної поліції є обґрунтовані припущення, що в машині знаходяться речі, які мають відношення до вчинення злочину або сам автомобіль був задіяний в його скоєнні.

В разі, коли вас зупинили правоохоронці та, посилаючись на право проведення поверхневого огляду, починають обшук авто, такі дії будуть вважатися незаконними. Обшук не може проводитись, якщо при цьому вам не забезпечать право на присутність двох понятих, а сам процес не буде належним чином фіксуватися в протоколі.

В разі наявності незаконних дій з боку поліції заявляйте про свої права та відстоюйте їх, фіксуйте порушення на відео – це допоможе довести свою правоту й покарати недбайливих охоронців правопорядку.

  1. При зупинці автомобіля ви та поліція повинні дотримуватися статті 35 Закону про Національну поліцію.
  2. Причини зупинки транспортного засобу у 2019 перераховані законом та повинні чітко називатись правоохоронцем.
  3. Згідно статті 35 закону, на вашу вимогу співробітники поліції зобов’язані пред’явити свої документи.
  4. При зупинці авто керуйтесь правилами статті 35, дотримуйтесь правил дорожнього руху.
  5. Якщо у вас вимагають документи, то ви повинні пред’явити лише ті із них, які перелічені в законі.
  6. Поверхневий огляд автомобіля та обшук – це різні процедури! Коли авто починають обшукувати – вимагайте все робити згідно закону (при понятих та із складанням протоколу).
  7. Не забувайте, що всі ми люди, часто ввічлива та спокійна манера поведінки з правоохоронцями запобігає загостренню проблем з обох сторін.

Дружини національного значення

Хто такі «Національні дружини»?

«Національні дружини» — проект так званого «азовського кола», пов'язаного з полком Національної гвардії «Азов» та його ветеранами. У 2017 році колишні бійці полку створили політичну партію «Національний корпус» на чолі з народним депутатом Андрієм Білецьким, раніше — кілька громадських організацій, приміром, «Цивільний корпус» або «Захист і реконструкція країни» (ЗіРКа).

Згідно з даними держреєстру юридичних осіб, засновники ГО «Національні дружини», зареєстрованої в Києві — три ветерани полку «Азов»: Ігор Кашка, Артем Клімін та Максим Климка.

Керівником записаний ще один колишній «азовець» — Ігор Бобер, а командиром називає себе Ігор Михайленко — колишній командир полку.

Командир ГО «Національні дружини» Ігор Михайленко під час прес-конференції про діяльність громадського об'єднання, Київ, 31 січня 2018 року Інна Соколовська/УНІАН

  • «Національні дружини» створені ще влітку 2017 року, відповідно до інформації із сайту організації, нині вони діють у 13 областях України.
  • Як пояснив «Громадському» Ігор Бобер, у Києві «Нацдружини» наразі мають статус громадської організації, однак в інших містах, приміром, Луцьку та Черкасах — громадського формування з охорони громадського порядку.
  • «У Києві ми ще працюємо над перереєстрацією документів», — пояснив він.

Багато членів «Нацдружин» сповідують ідеологію «модерного націоналізму», на якій заснована партія «Національний корпус» 

Водночас начальник столичного управління з питань взаємодії з правоохоронними органами по забезпеченню правопорядку та муніципальної безпеки Олег Куявський заявив Громадському, що до міської влади поки що не надходили відповідні документи від «Нацдружин».

«Ми з ними зустрічалися і зрозуміли, що вони зацікавленні радше в якомусь поширенні інформації про себе, а не в патрулюванні вулиць із поліцейськими», — сказав чиновник.

28 січня в Києві так звану присягу склали близько 600 «дружинників» з усієї країни. Видовищний марш центром Києва такої кількості людей у камуфляжному однострої та масках багатьом нагадав марші парамілітарних формувань, які в 1920-х роках стали основою майбутньої НСДАП у Німеччині.

Марш у центрі Києва та «прийняття присяги» членами ГО «Національні дружини», 28 січня 2018 року  Національні Дружини

  1. За словами Ігоря Михайленка, багато членів «Нацдружин» сповідують ідеологію «модерного націоналізму», на якій заснована партія «Національний корпус».
  2. Членам «Нацкорпусу» та бійцям полку «Азов» уже чотири роки поспіль закидають прихильність до неонацистської ідеології та використання в символіці рунічних символів, подібних до нацистських.
  3. Полк «Азов» (у 2014 році — загін міліції особливого призначення) заснований передусім членами праворадикальної організації «Патріот України» та футбольними ультрас, які часто не приховують ультраправих поглядів.

Зліва направо: командир ГО «Національні дружини» Ігор Михайленко, народний депутат України (позафракційний), лідер політичної партії «Національний корпус» Андрій Білецький та голова ГО «Національні дружини» Ігор Бобер під час маршу та «прийняття присяги» членами ГО, Київ, 28 січня 2018 року  Національні Дружини

На запитання про джерела фінансування «Нацдружин», керівництво організації відповідає: вона існує за рахунок внесків учасників. Ігор Михайленко відмовився відповідати журналістам, яким саме був його особистий внесок.

Питання фінансування загалом досить чутливе для «азовського кола» — і керівництво полку, і представники політичної партії неодноразово заявляли, що існують за рахунок пожертв «небайдужих громадян», однак майже ніколи не називали конкретних прізвищ.

Закон передбачає можливість залучення представників громадських формувань до патрулювання вулиць, але виключно разом зі співробітниками Нацполіції 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: «Ми намагаємося прийти до влади через вибори, хоча маємо всякі можливості» — як «Азов» стає партією

Голова ГО «Національні дружини» Ігор Бобер під час прес-конференції про діяльність громадського об'єднання, Київ, 31 січня 2018 року Інна Соколовська/УНІАН

  • Як Нацдружини охоронятимуть правопорядок?
  • У проморолику «Національних дружин» ідеться про широке поле для діяльності — від боротьби з браконьєрством у Канівському водосховищі до закриття нелегальних ігрових залів (чомусь наразі маються на увазі лише заклади мережі МСЛ).
  • Законом «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону», що на нього неодноразово посилалися керівники «Національних дружин», передбачена можливість залучати представників громадських формувань, зокрема, до патрулювання вулиць, але виключно разом зі співробітниками Нацполіції.

«Поліція не справляється з охороною правопорядку… Ми не будемо разом з ними витрачати час на патрулювання вулиць… Робота буде точковою, якщо ми знаємо, що… є підпільні казино, або хтось малює графіті, рекламуючи наркотики, ми будемо таких навіть не бити, а просто притримувати до приїзду поліції», — каже Ігор Михайленко.

Рейд проти гральних автоматів в Івано-Франківську у торговельних центрах міста, 19 січня 2018 року. Після виявлення незаконних лотерейних терміналів, за словами «нацдружинників» вони викликали місцеву поліцію, яка склала протокол порушення  Національні Дружини

Загалом представники «Національних дружин» досить вільно трактують положення закону. Так, Ігор Михайленко на прес-конференції в Києві 31 січня не заперечував, що серед членів організації є неповнолітні.

«Це 17-річні хлопці, які вже закінчили школу, не бачу в цьому нічого поганого», — заявив він. Заразом у законі «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» зазначається, що членами громадських формувань можуть бути лише повнолітні.

Також закон забороняє використовувати учасниками ГФ холодну чи вогнепальну зброю. Однак в анкеті для вступу до лав «Національних дружин» є запитання про наявність зареєстрованої зброї.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*