Суд поновив статус учасника ліквідації наслідків аварії на чорнобильській аес, скасувавши незаконне рішення комісії зі спірних питань статусу чорнобильців

“Працівники органів Пенсійного фонду області висловлюють щирі слова подяки всім ліквідаторам за мужність, героїзм, які вони виявили, і зичать їм міцності духу та здоров’я!”, – йдеться у повідомленні Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області

Як свідчить статистика, нині на обліку в органах Фонду Полтавщини перебувають 10,7 тис. громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи.

У їх числі – особи з інвалідністю, яка так чи інакше пов’язана з трагічними подіями, безпосередні ліквідатори наслідків аварії та потерпілі, а також особи, які постійно проживали чи працювали на забрудненій території.

Зокрема, осіб з інвалідністю налічується майже 3 тисячі, учасників ліквідації аварії – майже 5,7 тисяч; потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи – 1,6 тисяч. Крім того, 334 сім’ї одержують пенсії в разі втрати годувальника, причому кількість таких сімей з року в рік, на жаль, збільшується.

День вшанування колишніх ліквідаторів є приводом проаналізувати, що приніс їм нинішній «пенсійний» рік. Приємно констатувати, що виплати залежно від категорії підвищилися на суму від 440 до 1858 гривень. Найсуттєвішезростання пенсій – в середньому, на 4300 грн. – відбулося в чорнобильців, що мають інвалідність.

Першим цьогорічним підвищенням для всіх категорій чорнобильців і для ліквідаторів зокрема став масовий перерахунок пенсій з 1 березня 2019 року відповідно до частини другої статті 42 Закону України “Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування”.

Такий перерахунок на урядовому рівні був анонсований як індексація і проводився шляхом застосування певної формули, основною складовою якої став показник середньої заробітної плати в Україні.

Причому якщо раніше цей показник для учасників ліквідації Чорнобильської катастрофи, які належать до осіб з інвалідністю І категорії, визначався згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 1210 і не змінювався з 2006-го року (928,81 грн), то в нинішньому році він зріс до 1086,71 грн. Відповідно – на 17% – зросли й основні розміри пенсії, що обчислені в розмірі відшкодування фактичних збитків.

Суд поновив статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, скасувавши незаконне рішення Комісії зі спірних питань статусу чорнобильців

Крім того, наприкінці червня важливі новації в обчисленні пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, з’явилися на підставі урядової постанови від 26 червня 2019 р. № 543 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України».

Зазначеним змінами поширено формулу розрахунку пенсії по інвалідності, виходячи з п’ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, на військовослужбовців, зокрема військовозобов’язаних, призваних на військові збори, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження військової служби (військових зборів) і внаслідок цього стали особами з інвалідністю.

Якщо відійти від суто юридичної термінології, то йдеться про пенсійні права тих людей, які страшної для людства весни 1986-го року потрапили під дію тогочасного закону про загальний військовий обов’язок, були підняті найчастіше вночі, по тривозі, військоматами або направлені військовими частинами, де проходили строкову військову службу, і привезені безпосередньо до зони катастрофи. Далі їх чекали короткотермінові навчання під відкритим небом, надзвичайні умови проживання у наметах і довгий період цілодобового перебування на найбільш забруднених ділянках, де необхідна була некваліфікована, важка і небезпечна праця.

Новий розмір пенсії зазначених осіб з липня нинішнього року залежить від ступеня втрати працездатності, встановленого органами медико-соціальної експертизи. Наприклад, якщо в особи 50% втрати працездатності, то мінімальна пенсія становить 5882,61 грн, якщо 80% – 9412,17 грн, а якщо 100% – то 11765,21 грн.

Відтак у результаті перерахунків і запровадження нових мінімальних гарантій виплати в осіб з інвалідністю, пов’язаною з бойовими діями та ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС підвищилися на 3 тисячі гривень.

Також важливим законодавчим нововведенням стало те, що колишнім ліквідаторам надали можливість вибирати найоптимальніший розрахунок пенсії.

Наступне підвищення розміру пенсії учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС відбулося з 1 грудня ц.р у зв’язку зі збільшенням розміру прожиткового мінімуму, визначеного для непрацездатних осіб, до 1638 грн. У результаті їх грудневі пенсії зросли, в середньому, від 22 грн. до 740 грн.

Інформація про цьогорічні перерахунки, мабуть, буде неповною, якщо не згадати про складний як для працівників Пенсійного фонду, так і для ліквідаторів момент – виплати за судовими рішеннями.

На даний час органами Пенсійного фонду області проведено нарахування сум заборгованості по 901-му судовому рішенню, виконання яких гарантовано державою в порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 03.09.2014 р. № 440.

Источник: https://np.pl.ua/2019/12/shcho-prynis-2019-y-pensiynyy-rik-uchasnykam-likvidatsii-naslidkiv-avarii-na-chornobyl-s-kiy-aes/

Суд поновив статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, скасувавши незаконне рішення Комісії зі спірних питань статусу чорнобильців

Фабула судового акту: Існує в Києві така чарівна Комісія, яка визначає – чорнобилець ти чи ні. Це – Комісія зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС. У цей раз жереб випав на мою сусідку, яка вже 25 років має статус ліквідатора.

Таємна Комісія позбавила її законного статусу, а Пенсійний фонд припинив виплату “чорнобильскої” пенсії. Підстава – Комісії не вистачило доказів, які б підвтердили статус чорнобильця.

Дивно, бо в 1991 році вистачило, і в 1994, коли повторно перевіряли, і навіть в 1997 – ще раз! Але не в 2016, оскільки саме в цьому році доказів не стало! 

Будь-яка інформація щодо підстав прийняття такого рішення через 25 років після отримання відповідного статусу позивачем, відсутня.

Комісія зі спірних питань має право звертатися за допомогою до підприємств, установ, організацій для отримання документів і матеріалів, необхідних для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. За 10 років свого функціонування, такі повноваження у справі клієнта Комісія не використала, що сприяло втраті більшої частини архівних документів за закінченням строку їх зберігання.

На щастя, клієнт зберегла усі документи, які підтверджують статус ліквідатора.

Вона перебувала у зоні відчуження на посаді товарознавця-організатора Мартиновицького роздрібно-торгового об'єднання Поліського районного споживчого товариства, що підтверджується оригіналами податкової накладної, рахунками-фактурами, записами з трудової книжки позивача, копіями товарно-транспортних накладних. Про неї навіть писали в газеті! Суду надано витяг з газети “Советская торговля” № 59 від 17.05.1986, у якій зазначено, що клієнт виконувала посадові обов'язки у зоні відчуження.

Суд дійшов до висновку, що відповідач – Комісія зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС прийняв спірне рішення не у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, необґрунтовано, тобто з не врахувавши усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); упереджено; недобросовісно; нерозсудливо.

Ця Постанова Херсонського окружного адміністративного суду набрала законної сили 10 січня 2017 року, а апеляційну скаргу повернуту скаржнику у зв'язку із несплатою судового збору. 

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

23 листопада 2016 р. м. Херсон 

Справа № 821/1379/16

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Варняка С.О.,

при секретарі: Багненко Т.В., 

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України, Управління Пенсійного фонду України в Цюрупинському районі Херсонської області, третя особа – Департамент соціального захисту населення Херсонської обласної державної адміністрації про визнання протиправними та скасування рішень,

встановив:

Звернувшись до суду, позивач посилається на те, що 23.06.

2016 року Комісією зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС при Міністерстві соціальної політики України (далі – Комісія зі спірних питань) прийнято рішення № 98 про визнання безпідставним видачі посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 ОСОБА_1 та вилучення вказаного посвідчення.

Вважає, що вказані рішення суб'єктів владних повноважень є протиправними та підлягають скасуванню з таких підстав.

Источник: https://alder.pp.ua/2019/07/821137916.html

Ліквідатори аварії на ЧАЕС відновлюють свій статус через суд

Депутат Олександр Бик під час останньої сесії обласної ради порушив тему зняття статусу ліквідаторів аварії на ЧАЕС із низки волинян. Ми всі пам’ятаємо, як після протестів чорнобильців щодо обмеження їхніх пільг урядом Миколи Азарова було дано доручення перевірити правомірність надання українцям статусу ліквідаторів.

Фінансова інспекція у 2011–2012 роках почала підіймати архівні справи чорнобильців 30-річної давності. Багатьох документів не було виявлено. В результаті комісія, створена при Мінсоцполітики, за поданням фінінспекторів позбавляла людей статусу ліквідаторів. Опісля органи Пенсійного фонду звернулися з позовами до чорнобильців про повернення неправомірно нарахованих їм коштів.

А це, за словами Олександра Бика, тисячі гривень.

Як з’ясували «Відомості», на Волині статусу ліквідатора позбавлено 24 особи. П’ятеро з них уже поновили його через суд. Дві справи наразі перебуває на розгляді.

— Якщо фінінспекція не знайшла документів, то це не значить, що люди не були на ліквідації, — каже начальник відділу компенсацій, оздоровлення, переселення та забезпечення житлом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, департаменту соціального захисту ОДА Людмила Нікітюк. — Минуло 28 років. Документи щодо заробітної плати мають зберігатися 70 років.

Але однієї відомості про зарплату недостатньо. Необхідні інші документи. Якщо це військовий, то повинен бути запис у військовому квитку. Якщо призваний на ліквідацію аварії по мобілізації, то в нього має бути підвищена заробітна плата на підприємстві. Проблема  в  тому, що  військові частини  базувалися  поза межами  зони відчуження.  Самі  ж люди  працювали  у зоні.

У багатьох не відзначені виїзди. Звичайно, є підприємства, що нараховували підвищену заробітну плату. Збереглися відомості, згідно з якими людина отримувала зарплату більшу в п’ять разів. Але треба підтвердження, що це було зроблено саме за роботу в зоні. А відповідні довідки про це не збереглися. Хоча без них не мали права нараховувати підвищену платню.

See also:  Законница получила выговор из-за взыскания долга с покойника

Є відомість, а звідки, що — незрозуміло. Після перевірки фінінспекції відповідні документи подавалися на комісію при Мінсоцполітики, і там уже приймали рішення про вилучення посвідчень. Ті учасники ліквідації, які знають, що вони там були, звернулися до суду. Вже п’ятеро ліквідаторів поновили свій статус.

Їм тепер треба повернути кошти за період, упродовж якого вони їх не отримували. А це приблизно два роки.

Людмила Андріївна зазначила, що найбільше проблем із підтверджувальними документами у міліціонерів, які супроводжували автобуси з Прип’яті, й у газовиків, які будували газопровід поблизу села Бобер Поліського району Київської області.

Зауважимо, що після рішення комісії про позбавлення статусу ліквідатора органи Пенсійного фонду зверталися до суду про повернення неправомірно нарахованих пенсій. Причому стосувалося це як конкретних фізичних осіб, так і цілих підприємств. «Відомостям» вдалося віднайти кілька таких судових справ.

Так, Управління ПФУ в місті Володимирі-Волинському та Володимир-Волинському районі звернулося з адміністративним позовом до громадянина про стягнення надміру виплаченої пенсії у сумі 23 474,90 гривні.

Мовляв, йому була нарахована додаткова пенсія та знижено пенсійний вік на підставі посвідчення про статус учасника ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2, яке видане у березні 1993 року.

Підставою для видачі посвідчення учасника ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС були довідки малого підприємства з газифікації від 18 лютого 1993 року № 58 про участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у селі Бобер Поліського району Київської області в період із 1 липня по 30 вересня 1987 року та № 817 про виплату відповідачеві підвищеної заробітної плати за роботу в зоні відчуження.

Разом із тим фінінспектори під час перевірки не знайшли відповідних наказів про відрядження працівників до зони відчуження. Більше того, виявили, що заробітна плата з підвищеним коефіцієнтом виплачувалася за вересень–жовтень, а не за липень–вересень, як було вказано у довідці. Це, по суті, й стало причиною для подання документів на комісію про позбавлення статусу.

Зазначимо, що учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, згідно з законом, вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов’язаних із усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986–1987 роках незалежно від кількості робочих днів. Тому нюанс про нарахування зарплати, виявлений фінінспекторами, по суті, нікчемний.

Волинський окружний адміністративний суд не задовольнив позов Пенсійного фонду, і чоловікові не довелося виплачувати понад 23 тисячі гривень державі.

До речі, у справах ПФУ проти юридичних осіб суд також ставав на бік останніх. Так, управління Пенсійного фонду України в м.

 Луцьку Волинської області звернулося з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Волиньгазбуд» про стягнення надмірно виплаченої пенсії в сумі 354 тисяч 397,16 гривні.

А все тому, що воно нібито неправомірно видало шістьом своїм працівникам довідки про роботу в зоні. Суд відмовив Пенсійному фонду в задоволенні позову.

І таких справ Волинському окружному адмінсуду, починаючи з 2012 року, довелося розглядати добрий десяток.

Источник: https://vidomosti-ua.com/volyn/90221

Кіровоградщина: Юристка відстояла в суді права вдови ліквідатора Чорнобильської катастрофи

Суть справи полягала в тому, що районне управління соціального захисту населення відмовило жінці здійснити виплату одноразової компенсації як вдові учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Правову допомогу надавала Наталія Яворська, юристка Бобринецького бюро правової допомоги.

Після смерті чоловіка, який був ліквідатором наслідків аварії на ЧАЕС, жінка звернулась з письмовою заявою до управління соціального захисту населення за отриманням одноразової компенсації як особа, що втратила годувальника.

Її заяву не прийняли, пояснивши, що в пакет документів до заяви обов’язково додається експертний висновок Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України по встановленню причинного зв'язку хвороби, що привели до інвалідності та смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС.

Заявниця відразу ж звернулася до лікаря терапевта місцевої лікарні щодо оформлення документів для направлення на розгляд Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України по встановленню причинного зв'язку хвороби.

Отримавши експертний висновок Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України, жінка одразу звернулась з письмовою заявою та відповідним пакетом документів до управління соціального захисту населення РДА.

Однак, заявниці в письмовій формі було відмовлено в проведені виплати одноразової компенсації,  в зв’язку з тим, що заяву з відповідним пакетом документів було подано пізніше ніж в шестимісячний термін з дати смерті її чоловіка, учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Вивчивши матеріали справи та надані клієнткою документи Наталія Яворська підготувала позовну заяву, в якій повно та всебічно обґрунтувала позовні вимоги про скасування даного рішення та зобов’язання Управління соціального захисту населення району здійснити виплату заявниці одноразової компенсації.

Адже, відповідно з ст.

48 Закону України № 796-XII “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” одноразова компенсація виплачується учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які стали особами з інвалідністю внаслідок Чорнобильської катастрофи, учасникам ліквідації наслідків інших ядерних аварій, особам, які брали участь у ядерних випробуваннях, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт, які стали особами з інвалідністю внаслідок відповідних ядерних аварій та випробувань, участі у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт, дружинам (чоловікам), якщо та (той) не одружилися вдруге, померлих громадян, смерть яких пов'язана з Чорнобильською катастрофою, участю у ліквідації наслідків інших ядерних аварій, сім'ям, які втратили годувальника, та батькам померлого із числа осіб, віднесених до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та смерть яких пов'язана з Чорнобильською катастрофою, дітям з інвалідністю, інвалідність яких пов'язана з Чорнобильською катастрофою.

Виплата одноразової компенсації здійснюється за єдиною заявою, передбаченою постановою Кабінету Міністрів України від 17 серпня 2002 року № 1146 “Про вдосконалення механізму надання соціальної допомоги”, поданою заінтересованою особою протягом шести місяців з дати встановлення інвалідності або смерті годувальника.

З 1997 року заявниця є пенсіонеркою, станом на даний момент вдруге не вийшла заміж, тому є особою, яка відповідно до ст.

48 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” має право на отримання одноразової компенсації, в разі втрати годувальника, із числа осіб, віднесених до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

А терміни подання заяви з додатками для отримання одноразової компенсації були пропущені не з її вини,  а через недбале ставлення до виконання своїх обов’язків лікаря, який спочатку взагалі відмовив заявниці у наданні необхідних їй документів.

Судом першої інстанції позовні вимоги були задоволені повністю.

Кіровоградський окружний адміністративний суд виніс рішення, яким визнав протиправним рішення Управління соціального захисту населення з приводу відмови жінці виплатити одноразову грошову компенсацію по втраті годувальника та зобов’язав Управління соціального захисту населення здійснити виплату одноразової компенсації в розмірах, встановлених постановою КМУ від 14 травня 2015 року № 285 “Про компенсаційні виплати особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов КМУ”.

Нагадуємо, що до завершення карантину Голованівський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги призупинив особистий прийом громадян і повністю перейшов на надання правових послуг дистанційно.

Щоб отримати правову консультацію:

  • напишіть на нашу електронну пошту: [email protected];
  • зателефонуйте на номер центру: (05252) 2-25-83 або на безкоштовний номер системи надання безоплатної правової допомоги 0 800-213-103;
  • скористайтеся правничою вікіпедією WikiLegalAid https://wiki.legalaid.gov.ua;
  • прочитайте правову консультацію на телеграм-каналі «Безоплатна правова допомога» https://t.me/ualegalaid.

Источник: https://www.0522.ua/news/2744141/kirovogradsina-uristka-vidstoala-v-sudi-prava-vdovi-likvidatora-cornobilskoi-katastrofi

Конституционный Суд Украины поставил точку в вопросе назначения пенсии военнослужащим – ликвидаторам ЧАЭС – Я и закон

25 квітня 2019 року Другий сенат Конституційного Суду України ухвалив важливе рішення у справі за конституційними скаргами Скрипки Анатолія Володимировича та Бобиря Олексія Яковича щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень частини третьої статті   59 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” від 28 лютого 1991 року № 796–XII зі змінами (далі – Закон № 796–XII).

See also:  Плохие новости, друзья-стартаперы. президент подписал законопроект 1210 о налоговой реформе

Так, Закон № 796–XII спрямований на захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та розв’язання пов’язаних з нею проблем медичного і соціального характеру, що виникли внаслідок радіоактивного забруднення території; громадян, які постраждали внаслідок інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, та розв’язання пов’язаних з цим проблем медичного і соціального характеру.

Згідно зі статтею 59, яка регулює питання призначення пенсії військовослужбовцям, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, пенсії військовослужбовцям призначаються з їхнього грошового забезпечення згідно з цим Законом та іншими законодавчими актами. Додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров’ю, призначається відповідно до статті 51 цього Закону.

  • Військовослужбовцям пенсії по інвалідності, а членам їхніх сімей пенсії у зв’язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї за їхнім бажанням можуть призначатися на умовах і в порядку, визначених законодавством для осіб, які стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, що їх вони дістали під час виконання обов’язків військової служби (службових обов’язків), або відповідно до статті 54 цього Закону.
  • Тим, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, пенсія по інвалідності обчислюється відповідно до Закону або за бажанням таких осіб з п’ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року.
  • Таким чином, військовослужбовці, які постраждали під час ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС під час виконання військового обов’язку, мають різний рівень соціального забезпечення і законодавець тим самим порушив конституційний принцип рівності.
  • При цьому  рішенням  від 25 квітня 2019 року Конституційний Суд України визнав таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), словосполучення «дійсної строкової», яке міститься у положеннях частини третьої статті 59 Закону, за якими визначення розміру відшкодування заподіяної внаслідок ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС шкоди при обчисленні пенсії, виходячи з п’ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, поширюються лише на категорію військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю.
  • На думку Конституційного Суду України, законодавець не забезпечив певній категорії військовослужбовців, які виконують конституційно значущі функції щодо захисту Вітчизни, особливими умовами соціального захисту, обсяг яких має передбачати гідні умови їхнього життя й повне відшкодування заподіяної шкоди, чим порушив сутність конституційного права на соціальний захист, конституційні гарантії щодо безумовного забезпечення належного рівня їхнього соціального захисту.
  • Отже, словосполучення «дійсної строкової», що міститься в положеннях частини третьої статті 59 Закону, за якими визначення розміру відшкодування заподіяної внаслідок ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС шкоди під час обчислення пенсії, виходячи з п’ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, поширюються лише на категорію військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, визнане неконституційним, втрачає чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення 25 квітня 2019 року.
  • Варто зазначити, що Вінницький апеляційний адміністративний суд і Сьомий апеляційний адміністративний суд у своїх рішеннях ставав на захист військовослужбовців, які постраждали під час ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС під час виконання військового обов’язку.
  • Так, у рішенні ВААС від 29 серпня 2018 року у справі №  822/1311/18 () суд дійшов висновку, що позивач, як військовозобов’язаний у складі військової частини 43187 у період з 24 червня 1988 року по 27 жовтня 1988 року виконував роботи з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження, тобто є військовослужбовцем у розумінні статті 10 Закону № 796–XII), а тому вважається особою, яка брала участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи як військовослужбовець, відноситься до категорії осіб, які мають право на отримання пенсії, обчисленої з п’ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року.

Разом з тим у рішенні СААС від 13 жовтня 2018 року у справі №  806/1867/18 колегія суддів зазначила, що військовослужбовці та призвані на військові збори військовозобов’язані мають користуватись всією повнотою соціально-економічних, політичних та особистих прав і свобод громадян рівною мірою,  у зв’язку з чим позивач має право на перерахунок пенсії відповідно до ст. 59 Зaкoну № 796–XII.

Водночас Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, скасовуючи зазначені рішення (23 квітня 2019 року http://reestr.court.gov.ua/Review/81399058 та 24 квітня 2019 року http://reyestr.court.gov.ua/Review/81431159),  зауважив, що позивачі на момент участі у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС не проходили дійсну строкову службу, а тому не відповідають всім критеріям, наявність яких обумовлює право особи на перерахунок пенсії за частиною 3 статті 59 Закону №796-XII, оскільки їхня участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС відбувалася поза межами проходження дійсної строкової служби, у зв’язку з чим положення частини 3 статті 59 Закону № 796-ХІІ  не поширюються на зазначені категорії осіб.

Однак, враховуючи прийняте рішення Конституційного Суду України від 25 квітня 2019 року, правова позиція під час вирішення зазначених категорій справ кардинально зміниться, у зв’язку з чим очікується збільшення надходжень адміністративних позовів про поновлення порушених прав військовослужбовців, які постраждали під час ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС під час виконання військового обов’язку.

За інформацією, наданою помічником судді Сьомого апеляційного адміністративного суду

Источник: https://yaizakon.com.ua/konstitutsionnyj-sud-ukrainy-postavil-tochku-v-voprose-naznacheniya-pensii-voennosluzhashhim-likvidatoram-chaes/

Cоціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

Основним законодавчим актом, який регулює порядок надання пільг чорнобильцям є Закон «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». Перелік, підстави та обсяги надання пільг залежать від категорії, до якої належать чорнобильці (насамперед, це категорії 1, 2, 3).

До категорії 1 належать інваліди з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи (статті 10, 11 і частина третя статті 12 Закону), щодо яких встановлено причинний зв'язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, хворі внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу. Категорія 2 – учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали у зоні відчуження протягом певного періоду часу з моменту аварії, а також особи, які постійно проживали у зоні безумовного (обов'язкового) відселення з моменту аварії до прийняття постанови про відселення. Категорія 3 – інші учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також потерпілі від Чорнобильської катастрофи (не віднесені до категорії 2).

Для зручності публікуємо спеціальну таблицю з видами та переліком пільг, які надаються категоріям 1, 2., 3 чорнобильців.

Категорія чорнобильців Види та перелік пільг Примітка
Медичні пільги
Для всіх категорій Безплатне придбання ліків за рецептами лікарів.Безплатне позачергове зубопротезування (за винятком зубопротезування із дорогоцінних металів та прирівняних по вартості до них). Ці пільги поширюються також на неповнолітніх дітей померлих громадян, віднесених до категорій 1, 2, 3 смерть яких пов'язана з Чорнобильською катастрофою.
Користування при виході на пенсію та зміні місця роботи поліклініками, до яких вони були прикріплені під час роботи. Це право надається також дружині (чоловіку) померлого громадянина, смерть якого пов'язана з Чорнобильською катастрофою, або опікуну (на час опікунства) дітей померлого.
Першочергове обслуговування у лікувально-профілактичних закладах та аптеках.Щорічне медичне обслуговування, диспансеризація із залученням необхідних спеціалістів, лікування в спеціалізованих стаціонарах.
Для категорії 1 Позачергове щорічне безплатне забезпечення санаторно-курортними путівками шляхом надання щорічної грошової допомоги для компенсації вартості путівок за надання послуг із санаторно-курортного лікування чи одержання за їх бажанням грошової компенсації у розмірі середньої вартості путівки в Україні. Розмір щорічної грошової допомоги, щорічний розмір середньої вартості путівки в Україні визначаються законом про Держбюджет на відповідний рік.
Одержання лікарняного листка на весь період лікування в санаторіях і спеціалізованих лікувальних закладах з урахуванням часу проїзду туди й назад, з виплатою допомоги по державному соціальному страхуванню незалежно від того, ким і за чий рахунок видано путівку.
Трудові пільги
Для всіх категорій Виплата допомоги по тимчасовій непрацездатності в розмірі 100 % середньої заробітної плати незалежно від страхового стажу. Надається також дружині (чоловіку) померлого громадянина, смерть якого пов'язана з Чорнобильською катастрофою, або опікуну (на час опікунства) дітей померлого.
Для категорій 1,2 Переважне право на залишення на роботі при Пивільненні працівників у зв'язку із змінами в організації виробництва і праці, в тому числі при ліквідації, реорганізації або перепрофілюванні підприємства, установи, організації, скороченні чисельності або штату працівників, а також на працевлаштування. Надається також дружині (чоловіку) померлого громадянина, смерть якого пов'язана з Чорнобильською катастрофою, або опікуну (на час опікунства) дітей померлого.
Використання чергової відпустки у зручний для них час, а також отримання додаткової відпустки із збереженням заробітної плати строком 14 робочих днів на рік.
Для категорії 1 Виплата працюючим інвалідам допомоги по тимчасовій непрацездатності до 4 місяців підряд або до 5 місяців у календарному році;
Для категорії 2 Відшкодування у встановленому законодавством порядку втраченого заробітку, який вони мали до ушкодження здоров'я, якщо захворювання або каліцтво, що виникли у зв'язку з виконанням робіт, пов'язаних з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС, призвели до стійкої втрати професійної працездатності (без встановлення інвалідності), що встановлено уповноваженою медичною комісією.
Длякатегорії 3 Щорічне отримання відпустки до 14 робочих днів без збереження заробітної плати одному з батьків, які мають неповнолітніх дітей і проживають на територіях зон радіоактивного забруднення.
Житлово-комунальні пільги
Для категорій 1,2 50-% знижка плати за користування житлом (квартирної плати, плати за утримання будинків), комунальними послугами (газ, електрична і теплова енергія, водопостачання, водовідведення та інші послуги) у межах середніх норм споживання, передбачених законом, телефоном (абонентна плата, оплата послуг електрозв'язку за місцеві телефонні розмови з квартирних телефонів).Особам, які проживають у будинках, що не мають центрального опалення, відшкодовується 50 % вартості палива, придбаного в межах норм, встановлених для продажу населенню. У разі проживання у гуртожитку оплата за проживання провадиться у розмірі 50 % встановленої плати. Зазначені пільги надаються також членам сімей чорнобильців, які проживають у жилих будинках (квартирах) усіх форм власності в межах норм, передбачених законом.
Передача безплатно в приватну власність займаних ними та їх сім'ями квартир (будинків) державного та громадського житлового фонду незалежно від того, чи є зазначена особа наймачем чи членом сім'ї наймача. Зазначена пільга може бути використана один раз. Надається також дружині (чоловіку) померлого громадянина, смерть якого пов'язана з Чорнобильською катастрофою, або опікуну (на час опікунства) дітей померлого
Для категорії 1 Позачергове забезпечення жилою площею осіб, які потребують поліпшення житлових умов (включаючи сім'ї загиблих або померлих громадян). Особи, зазначені в цьому пункті, забезпечуються жилою площею протягом року з дня подання заяви, для чого місцеві ради щорічно виділяють 15 % усього збудованого житла (в тому числі підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми власності). Цим правом можна скористатися лише один раз.
Позачергове встановлення телефону з оплатою 50 % вартості його встановлення.
Для категорії 2 Першочергове встановлення телефону з оплатою 50 % вартості його встановлення.
Для категорії 3 Відшкодування 50 % вартості палива, придбаного в межах норм, встановлених для продажу населенню, особам, які проживають на територіях радіоактивного забруднення до відселення у будинках, що не мають центрального опалення.
Покращення житлових умов
Для всіх категорій Обов’язкове (протягом року після подання заяви) відведення місцевими радами земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва для тих, хто потребує поліпшення житлових умов та перебуває на квартирному обліку, а також відведення земельних ділянок для ведення особистого підсобного господарства, садівництва і городництва, будівництва індивідуальних гаражів і дач. Це право надається також дружині (чоловіку) померлого громадянина, смерть якого пов'язана з Чорнобильською катастрофою, або опікуну (на час опікунства) дітей померлого
Для категорій 1,2 Позачерговий протягом року вступ до житлово-будівельних (житлових) кооперативів для тих, хто потребує поліпшення житлових умов, до кооперативів по будівництву та експлуатації колективних гаражів, стоянок для транспортних засобів та їх технічного обслуговування, до садівницьких товариств, а також право на позачергове придбання садових будинків або матеріалів для їх будівництва, для індивідуальної забудови. Цим правом можна скористатися лише один раз.Це право також надається дружині (чоловіку) померлого громадянина, смерть якого пов'язана з Чорнобильською катастрофою, або опікуну (на час опікунства) дітей померлого.
Для категорії 2 Позачергове забезпечення жилою площею осіб, які потребують поліпшення житлових умов. Цим правом можна скористатися лише один раз.
Для категорії 3
  • Першочерговий вступ до житлово-будівельних (житлових) кооперативів для тих, хто потребує поліпшення житлових умов.
  • Взяття на квартирний облік громадян, які проживають у комунальних квартирах, незалежно від розміру жилої площі.
  • Передача в особисту власність жилих будинків та жилих приміщень державного і громадського житлового фонду, в які відселені або самостійно переселилися громадяни відповідно до статті 4 Закону, незалежно від розміру займаної площі.
  • Передача громадянам, які відпрацювали на території зони гарантованого добровільного відселення не менш як три роки, безплатно в приватну власність квартир (будинків) державного та громадського житлового фонду, які вони займають у цій зоні.
Транспортні пільги
Для категорії 1 Позачергове безоплатне забезпечення автомобілем інвалідів I групи незалежно від наявності медичних показань та інвалідів II групи за наявності медичних показань для забезпечення автомобілем, відсутності у них протипоказань до керування автомобілем; позачергове пільгове забезпечення автомобілем інвалідів II групи за наявності медичних показань та протипоказань до керування з правом передачі керування автомобілем члену сім'ї. Інваліди II групи за відсутності відповідних медичних показань мають право на безоплатне або на пільгових умовах забезпечення автомобілем, а також інваліди III групи за наявності медичних показань – на забезпечення автомобілем та відсутності протипоказань до керування ним – на пільгових умовах у порядку загальної черги Порядок та умови забезпечення автомобілем визначаються Кабінетом Міністрів України;
Безплатне користування всіма видами міського та приміського транспорту (крім таксі, в яких число посадочних місць для пасажирів не більше 9) на території України.Безплатний проїзд один раз на рік до будь-якого пункту України і назад автомобільним або повітряним, або залізничним, або водним транспортом з правом першочергового придбання квитків.
Для категорії 2 50-% знижка вартості проїзду один раз на рік до будь-якого пункту України і назад автомобільним, або повітряним, або залізничним, або водним транспортом.Безплатне користування всіма видами міського та приміського транспорту (крім таксі) на території України для учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, які належать до категорії 2.
Освітні пільги
Для всіх категорій Позачергове обов'язкове забезпечення їх дітей місцями у дошкільних закладах незалежно від відомчої підпорядкованості. Це право поширюється також на неповнолітніх дітей померлих громадян, віднесених до категорій 1, 2, 3, смерть яких пов'язана з Чорнобильською катастрофою.
Для категорій 1,2 Вступ поза конкурсом до державних вищих закладів освіти, професійно-технічних закладів освіти та на курси для професійного навчання з обов'язковим наданням гуртожитку на час навчання тим, хто не має житла, і виплатою підвищеної стипендії в порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, незалежно від місця навчання на території України. Особи, які закінчили середні та професійно-технічні заклади освіти з відзнакою (відмінними оцінками), приймаються без екзаменів до державних вищих закладів освіти за результатами співбесіди. Зазначені особи навчаються в цих закладах освіти за рахунок держави. Це право поширюється також на неповнолітніх дітей громадян, віднесених до категорій 1, 2, 3.
Для категорії 3 Зарахування поза конкурсом при одержанні позитивних оцінок на вступних екзаменах у заклади освіти осіб з числа потерпілих від Чорнобильської катастрофи, які проживають на територіях радіоактивного забруднення і направлені на навчання згідно з планом цільової підготовки або договорами з підприємствами. Зазначені особи навчаються за рахунок держави.Студентам із числа потерпілих від Чорнобильської катастрофи гарантується надання гуртожитку, якщо вони не мають житла, а також виплата підвищеної стипендії в порядку та розмірах, встановлених КМУ, незалежно від місця навчання на території України;
Податкові пільги
Для категорій 1,2 Зі сплати податків, зборів, мита та інших платежів до бюджету відповідно до податкового та митного законодавства.
Для категорії 3 Звільнення від плати за землю.
Соціальні послуги та сфера обслуговування
Для всіх категорій Позачергове влаштування в заклади соціального захисту, а також на обслуговування службами соціального захисту вдома, якщо хворий не має близьких родичів, які проживають з ним.У разі неможливості організації такого обслуговування закладами соціального захисту відшкодовуються витрати, пов'язані з доглядом за хворим. Це право поширюється також на неповнолітніх дітей, дружину (чоловіка) або опікуна (на час опікунства) дітей померлих громадян, віднесених до категорій 1, 2, 3, смерть яких пов'язана з Чорнобильською катастрофою.
Для категорій 1,2 Першочергове обслуговування на підприємствах, в установах, організаціях зв'язку, технічного обслуговування і ремонту транспортних засобів, служби побуту, торгівлі, громадського харчування, житлово-комунального господарства, міжміського транспорту.Першочергове придбання промислових товарів підвищеного попиту, в тому числі легкового автомобіля, мотоцикла, моторного човна, телевізора, холодильника, меблів, пральної машини, пилососа у порядку, встановленому КМУ
Для категорії 1 Забезпечення продуктами харчування за медичними нормами з обов'язковим прикріпленням до відповідних магазинів за місцем проживання. Компенсується 50 процентів вартості продуктів харчування за медичними нормами, встановлюваними МОЗ.
Для категорії 2 Забезпечення продуктами харчування за фізіологічними нормами з обов'язковим прикріпленням до відповідних магазинів за місцем проживання. Компенсується 25 процентів вартості продуктів харчування за фізіологічними нормами, встановлюваними МОЗ.
Для категорії 3 Пріоритетне забезпечення промисловими товарами тривалого користування, перелік і порядок продажу яких визначається КМУ.
See also:  Защита собственности от рейдерства - законопроект № 9063

Источник: https://www.msp.gov.ua/content/ocialniy-zahist-gromadyan-yaki-postrazhdali-vnaslidok-chornobilskoi-katastrofi.html?PrintVersion

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*